Hikoiluttaa, kiukuttaa ja kuumottaa

Halusit tai et, vaihdevuodet ilmaantuvat meille naisille joka tapauksessa

Naisten vaihdevuosista puhutaan jo avoimesti. Vaihdevuosioireet ilmaantuvat keski-ikäisille naisille estrogeenihormonin tuotannon alentumisen myötä. Naisista jopa 80 % oireilee kuumilla aalloilla ja kiusallisella hikoilulla samoihin aikoihin kuukautiskierron päättymisen kanssa. Hikoilukohtaukset nolostuttavat päivisin ja herättävät öisin, jatkuva unenpuute vetää hermot kireälle. Vaikka synteettinen hormonikorvaushoito on joskus tarpeen, moni löytää avun pienistä elämäntapojen ja ravitsemuksen muutoksista sekä elimistön luonnollista hormonitoimintaa tukevista kasviestrogeeneista. Ravintolisiä voi käyttää myös hormonihoidon rinnalla.

Keho vaatii huoltoa ja välittämistä

Vaihdevuosien normaaleja hormoneista peräisin olevia muutoksia ovat mm. aineenvaihdunnan hidastuminen, siihen liittyvä turvotus ja painon nousu. Kehon muutokset huolestuttavat, ja väsymys lisää ärtymystä. Elintapojen korjaamisella, kuten terveellisellä ruokavaliolla ja liikunnalla voi hoitaa ja hillitä monia vaihdevuosiin liittyviä oireita. Tutkimukset ovat osoittaneet, että tupakointi saattaa aikaistaa vaihdevuosia jopa 2-3 vuodella.

Etrogeenin tuotannon heikkeneminen vähentää serotoniinin määrää elimistössä. Liikunta lievittää vaihdevuosioireita, sillä se lisää mielihyvähormoni serotoniinin määrää aivoissa, jolloin sekä henkinen että fyysinen hyvinvointi paranevat. Kohtuus kuitenkin myös liikunnassa, sillä nyt jos koskaan kehon heikkoja signaaleja kannattaa kuunnella.

Kasviestrogeenit ja yrtit avuksi

Kuluttajatutkimuksen mukaan eniten ravintolisiä käyttävät keski-ikäiset naiset, jotka hakevat luonnonmukaista tukea kokonaisvaltaiseen itsehoitoon ja erityisesti vaihdevuosioireisiin.

Kasviestrogeenien isoflavonoidien ja lignaanien merkitystä näiden oireiden helpottajana on tutkittu jo pitkään. Vaikka selkeitä tutkimustuloksia ei ole, moni kokee saavansa niistä apua. Itsehoitotuotteen valinta tehdään usein tuttavapiirin suositusten ja hyvien kokemusten perusteella. Tanskalaisen Mezina A/S:n kehittämä Chello Forte on ollut jo viidettä vuotta Suomen myydyin vaihdevuosien itsehoitotuote.

”Asiakkaiden palaute Chello Fortesta on ollut erittäin hyvä. Chello Forten ainesosat koostuvat kasveista, soijasta, salviasta ja puna-apilasta, joiden tiedetään helpottavan vaihdevuosien hikoiluoireita ja kuumia aaltoja. Se on turvallinen vaihtoehto synteettisille hormonivalmisteille”, kertoo Mezinan Suomen toimitusjohtaja Lissu Suursalmi.

Kasviestrogeenit muistuttavat rakenteeltaan elimistön omia estrogeenejä, vaikka ovatkin niitä moninkertaisesti heikompia. Ne toimivat vaihdevuosiässä kuten estrogeenit ja pystyvät lievittämään elimistön omien estrogeenien puutetta. Kasviestrogeeneillä on havaittu olevan myös antioksidatiivisia vaikutuksia. Tutkimukset kasviestrogeenien vaikutuksista jatkuvat ja käyttäjien myönteisille kokemuksille tullaan varmasti saaman vahvistusta lähivuosina uskoo Suursalmi.

Luonnollista apua meille naisille

Chello-tuoteperheeseen kuuluvat kolme erilaista vaihtoehtoa synteettisille hormonivalmisteille:

1. Punainen Chello Forte on monipuolinen apu vaihdevuosien hikoiluun ja kuumiin aaltoihin. Se sisältää runsaasti soijan ja puna-apilan kasviestrogeenejä (44mg/1tabl.) sekä salviaa.
  2. Sininen Chello Forte + D-vitamiini edistää luuston pysymistä normaalina myös vaihdevuosina.
  3. Vihreä Chello on valmistettu yrteistä ja se sopii hyvin lievempiin vaihdevuosiin, sekä naisille jotka eivät voi käyttää soijatuotteita tai halua käyttää kasviestrogeeneja sisältäviä valmisteita.

Annostus 1-2 tablettia päivittäin voinnin mukaan. Jos ongelmana on erityisesti yöhikoilu, kannattaa Chello -tabletit ottaa mieluiten illalla.

Myynnissä apteekeissa, terveys- ja luontaistuotekaupoissa, Sokos- ja Emotion-luontaistuoteosastoilla sekä terveystuotteiden suomalaisissa verkkokaupoissa.

Lisätietoa ja tuotenäytteet:

Mezina Oy, puh. 010 422 1580, finland@mezina.com. www.mezina.fi www.meille.fi

Mezina A/S on tanskalainen perheyritys, joka on kehittänyt ja tuottanut korkealaatuisia ravintolisiä jo yli 30 vuotta Pohjois-Euroopan markkinoille. Konsernin Suomen tytäryhtiö Mezina Oy on Luontaistuotteiden Tukkukaupan liiton jäsenyritys. Mezina Oy:n tuotteita myy Suomessa yli 800 jälleenmyyjää: apteekit, luontaistuotekaupat ja –osastot, terveystuotekaupat sekä vastuulliset terveystuotteiden verkkokaupat.

Tutkimukset kasviestrogeenien vaikutuksista vaihdevuosien helpottajana jatkuvat ja käyttäjien myönteisille kokemuksille tullaan varmasti saaman vahvistusta lähivuosina.