Caverion Oyj Artikkeli 2.6.2017 klo 11.30

Mein Schiff 6 lähtee neitsytmatkalleen - Caverion sähköisti loistoristeilijää

TUI:n varustamon uusin risteilyalus, Mein Schiff 6, lähtee huomenna 3.6. neitsytmatkalleen Kielin kaupungista Pohjois-Saksasta kohti Norjaa ja Nordkappia. Mein Schiff 6 on neljäs kuuden aluksen risteilijäsarjasta, joita valmistetaan Turun Meyerin telakalla.

Caverionin vastuulla on ollut laivojen teknisten tilojen sähköistys, kattaen muun muassa valvomon, bunkkerihuoneet, tankkialueita, pääkonehuoneet, yli 1000 V sähkönjakelun kaapelointiasennukset sekä konejärjestelmien käyttöönottotyöt. Lisäksi Caverionin Ylivieskan konepaja on toimittanut TUI:n aluksiin putkiesivalmisteita ja -paketteja.

Ylellisessä uudessa aluksessa on muun muassa 25-metrinen uima-allas, äänihuone/studio, jazz club sekä pakohuonepeliksi tai ulkoilmaelokuvateatteriksi muuntautuvia tiloja sekä 13 ravintolaa. Uusien TUI-risteilijöiden erikoisuutena on myös se, että alukset on suunniteltu erityisesti saksalaisille turisteille ja aluksella palvelut ovat saksan kielellä. Risteilymarkkinat kasvavat Saksassa edelleen hyvin vahvasti, kuten myös Australiassa ja Euroopassa yleisesti.

Yli 1 090 päivää ilman työtapaturmia

Caverionilta TUI:n alusten sähköistystöihin on osallistunut noin 50 työntekijää vuodessa. Tällä hetkellä on menossa jo yli 1090. päivä ilman työtapaturmia, eli projektin tapaturmataajuus on puhdas nolla.

Laivanrakennuksessa Caverion luottaa kotimaiseen työvoimaan. Yhtiön oma paikallinen henkilöstö on erittäin kokenutta laivan teknisten tilojen ja konehuoneiden rakentajana ja käyttöönottajana.

Projektit ovat edenneet hyvin aikataulussa ja varustamo on saanut viimeisimmän laivan ajallaan ja jopa hieman etuajassa. Aikatauluissa pysyminen on erittäin tärkeää, sillä tähän mennessä laivojen käyttöaste on yli 100 prosenttia.

Caverion on aiemmin ollut mukana sähköistämässä kahta maailman suurinta risteilijää – Oasis of the Seas ja Allure of the Seas, jotka luovutettiin RCCL varustamolle vuosina 2009 ja 2010.

Mein Schiff 6-alus lukuina

Pituus 295 m
Leveys 36 m
Paino 99 500 GT
Kansia 15
Matkustajakapasiteetti 2 794
Hyttejä 1 267
Miehistöä (n.) 1 000
Liputusmaa Malta
Rakentaminen alkoi 23.6.2015
Laiva lähti Turun telakalta 9.5.2017

Tulevaisuudessa Mein Schiff 6 risteilee muun muassa Itämeren, Välimeren ja Pohjois-Amerikan alueilla.

Sanna-Mari Laitinen, viestintäpäällikkö, Caverion Suomi, puh. 050 390 4443, sanna-mari.laitinen@caverion.com

Caverion suunnittelee, toteuttaa, huoltaa ja ylläpitää käyttäjäystävällisiä ja energiatehokkaita teknisiä ratkaisuja kiinteistöille, teollisuudelle ja infrastruktuurille. Palveluitamme käytetään toimistoissa, asunnoissa, teollisuuslaitoksissa ja julkisissa rakennuksissa sekä infrastruktuurissa. Tavoitteemme on varmistaa liiketoiminnan häiriöttömyys ja turvallisuus, terveelliset ja viihtyisät olosuhteet, kiinteistön optimaalinen toiminta ja kustannushallinta. Visiomme on olla yksi alan johtavista toimijoista Euroopassa ja tarjota kiinteistöille ja teollisuudelle edistyneitä ja kestäviä elinkaariratkaisuja. Vahvuuksiamme ovat teknologinen osaaminen ja laajat palvelut, jotka kattavat kaikki tekniset osa-alueet kiinteistöjen ja teollisuuslaitosten koko elinkaaren ajan. Vuoden 2016 liikevaihtomme oli noin 2,4 miljardia euroa. Caverionilla on noin 17 000 työntekijää 12 toimintamaassa Pohjois-, Keski- ja Itä-Euroopassa. Caverionin osake noteerataan Nasdaq Helsingissä.

www.caverion.fi  Twitter: @CaverionSuomi

Mein Schiff 6 | Meyer Turku | TUI