Listatut konsulttiyritykset ennätyskasvuun Ruotsissa ja Suomessa

Cinoden Q4-raportin mukaan yli puolet Ruotsin ja Suomen pörssinoteeratuista konsulttiyrityksistä raportoivat jopa 20 prosentin kasvulukuja vuoden viimeisellä kvartaalilla. Näiden yritysten keskimääräinen kasvu oli Q4:n aikana peräti 25 prosenttia, ja koko vuoden 2021 aikana 15 prosenttia. Luku on korkein sitten vuosituhannen vaihteen. Erityisesti ruotsalaiset IT-konsulttiyritykset ovat kunnostautuneet yritysostojen vauhdittamana.

Kovimpaan kasvuun ylsivät Exsitec, Knowit, Prevas ja suomalainen Gofore. Hyvä menestys näkyi myös tuloksissa; yli puolet tutkituista yrityksistä paransi myös liikevoittomarginaaliaan. Valtiontuet huomioiden luku on huomattavasti suurempi. Neljän kärki liikevoittomarginaalien kilvassa on Softronic, Gofore, Prevas ja Semcon.

- Alan ennätyskasvua edistää kolme tekijää; konsultointialaan vuonna 2020 kovasti iskenyt pandemia, yritysostot ja digitalisaation vahva kysyntä, sanoo Cinoden Skills Management -alustan perustaja ja markkinointipäällikkö Mattias Loxi.

Haasteet liittyvät nyt sen sijaan osaamisvajeeseen. Uusien työntekijöiden houkutteleminen, sekä henkilöstön sitouttaminen on vaikeampaa.

- Henkilöstöpuolella kaksi kolmesta konsulttiyrityksestä ovat vahvistaneet joukkojaan, mutta ei samassa suhteessa myynnin kasvuun nähden. Monet yritykset myöntävät, että oikeanlaisen osaamisen houkutteleminen ja samalla nykyisten työntekijöiden pitäminen on suuri haaste. Osaamisvaje on todellisuutta ja entistä tärkeämpää on luoda myös ulkopuolisten osaajien verkosto, Mattias Loxi sanoo.

Tutustu listattujen konsulttiyritysten Q4-raporttien ja vuoden loppuraportin infografiikkaan.

Co-founder/CMO