Cisionin raportti State of the Media 2021 kertoo mitkä trendit vaikuttavat toimittajien ja ammattiviestijöiden työhön

Olemme julkaisseet suomenkielisen käännöksen globaalista toimittajakyselystä State of the Media 2021. Raportti on järjestyksessä 12. ja siihen vastasi yli 2 700 toimittajaa 15 eri maassa ympäri maailman.

Raportista käy ilmi:

• Mitä haasteita media kohtaa tänä päivänä
  • Mikä vaikutus teknologialla on siihen, miten toimittajat arvioivat juttujaan
  • Millaisia juttuja toimittajat etsivät tänä vuonna
  • Mihin aikaa päivästä kannattaa pitchata toimittajia ja milloin ei
  • Millä keinoilla pääsee takuuvarmasti toimittajien mustalle listalle
  • Keinot joilla voi ylläpitää hedelmällistä yhteistyötä toimittajien kanssa

Lue koko raportti

Johtopäätöksiä:

• Yleisön luottamus mediaan on kasvanut tasaisesti viimeiset viisi vuotta, mutta se koetaan yhä haasteena. Yli puolet (53%) toimittajista kokee, että yleisön luottamus on kadonnut. Luottamuksen heikentymisestä ilmoittivat etenkin yhdysvaltalaistoimittajat, mutta samalla he uskovat optimistisesti suunnan kääntyvän tulevaisuudessa.
  • Sensuuri on edelleen merkittävä huolenaihe. Lähes puolet kaikista toimittajista (46%) ennusti lehdistönvapauden heikentymisen jatkuvan seuraavan kolmen vuoden aikana.
  • Pitchaukset kuormittavat, mutta eivät juuri työllistä toimittajia.Viestinnän ammattilaisten tulisi luoda vahvasti kohdennettuja medialistoja. Enemmän kuin yksi neljästä toimittajasta (28%) saa yli 100 pitchausta viikossa, mutta suurin osa yhteydenotoista päätyy roskakoriin epäolennaisen sisällön vuoksi.
  • Toimittajat haluavat viestinnän ammattilaisilta helpotusta työhönsä. Lähes puolet toimittajista työskentelee yli viiden aihealueen parissa ja he tuottavat yli seitsemän juttua viikossa. He toivovat saavansa ennen kaikkea lehdistötiedotteita (78%), alkuperäistä tutkimustietoa (68%), grafiikkaa, kuvia ja videoita, sekä kutsuja erilaisiin tapahtumiin ja asiantuntijahaastatteluihin.
  • Nousevien tarinoiden ennakointi, seuranta ja nopea toiminta ovat tulevaisuudessa entistä tärkeämpiä PR-ammattilaisille. Pirstaloituneen uutiskulutuksen ja koventuneen kilpailun maailmassa toimittajat arvioivat juttuideoita entistä kriittisemmin.Tarinassa on oltava koukku, jolla haalia liikennettä ja jakoja sosiaalisessa mediassa (mainostuloja unohtamatta).
  • Vältä joutumasta toimittajien mustalle listalle. Spämmääminen, myyntiesitteiltä kuulostavat pitchaukset, avoimuuden puute ja jatkuva pitchauksen perään kyseleminen saattavat johtaa koko juttuidean hylkäämiseen.

”Globaali mediakenttä on muuttunut erittäin pirstoutuneeksi, 24/7 uutiskulutuksen, pienentyvien toimitusten ja muiden kuin perinteisten vaikuttajien takia”, kertoo Maggie Lower, Cisionin Chief Marketing Officer. “Poikkeuksellisen viime vuoden aikana ammattiviestijöiden ja median suhteet – ja heidän käyttämänsä teknologiat, joilla he kehittävät ja levittävät sisältöä – ovat tulleet entistä tärkeimmiksi. Viestintäosastot, jotka eivät aktiivisesti hyödynnä tietoon perustuvaa päätöksentekoa ja ammattimaisia uutisjakeluita kampanjoidensa onnistumisen tukemiseksi ovat vaarassa jäädä jalkoihin kilpailussa näkyvyydestä.”

Tutkimuksesta:
Cision toteutti vuoden 2021 State of the Media -tutkimuksen 1.2.-1.3.2021. Kysely lähetettiin sähköpostitse Cisionin mediatietokannasta löytyville toimittajille, bloggaajille ja vaikuttajille. Vastaanottajalistan tarkasti Cisionin oma tutkimustiimi. Kysely oli avoin myös PR Newswireä käyttäville toimittajille. Tämän vuoden kyselyyn tuli 2 746 vastausta 15 maasta. Vastauksia tuli Yhdysvalloista, Kanadasta, Isosta-Britanniasta, Ranskasta, Saksasta, Suomesta, Ruotsista, Italiasta, Espanjasta, Portugalista, Brasiliasta, Meksikosta, Etelä-Koreasta, Vietnamista ja Malesiasta.

Oskar Larsson
Content Marketing Manager
oskar.larsson@cision.com

Cision lyhyesti

Cision on markkinoiden johtava globaali viestinnän, markkinoinnin ja sosiaalisen median ohjelmistotalo, joka auttaa organisaatioita löytämään, tavoittamaan ja sitouttamaan asiakkaita ja sidosryhmiä sekä saavuttamaan liiketoiminnalliset tavoitteensa. PR Newswire, on yli 1.1 miljardin vaikuttajan verkosto ja tarjoaa lisäksi analytiikkaa ja syvällistä seurantapalvelua. Falcon.io tarjoaa kattavan sosiaalisen median hallinta-alustan ja lisäksi Cision on ilmoittanut yhdistymisestä Brandwatch kanssa. Cisionilla on 24 toimistoa ympäri maailmaa Amerikassa, Euroopassa ja Aasiassa. Lisää tietoa palkitusta työkalustamme ja palveluistamme löydät osoitteesta www.cision.fi.

Globaali mediakenttä on muuttunut erittäin pirstoutuneeksi, 24/7 uutiskulutuksen, pienentyvien toimitusten ja muiden kuin perinteisten vaikuttajien takia. Poikkeuksellisen viime vuoden aikana ammattiviestijöiden ja median suhteet – ja heidän käyttämänsä teknologiat, joilla he kehittävät ja levittävät sisältöä – ovat tulleet entistä tärkeimmiksi. Viestintäosastot, jotka eivät aktiivisesti hyödynnä tietoon perustuvaa päätöksentekoa ja ammattimaisia uutisjakeluita kampanjoidensa onnistumisen tukemiseksi ovat vaarassa jäädä jalkoihin kilpailussa näkyvyydestä.
Maggie Lower, Cisionin Chief Marketing Officer