Totuudenmukaista naisretkeilyä

Cision haastatteli Suomen suosituimpien retkeilyblogien listalla kahdeksanneksi sijoittuneen Naisretkeilyn koko kuva -blogin perustajajäsentä. Retkeilyaiheisten blogien joukossa harvinainen naisnäkökulma syntyi vastauksena patikointisivuston antamaan epärealistiseen naiskuvaan.

Cision listasi syyskuussa Suomen suosituimmat retkeilyaiheiset blogit. Listalla kahdeksanneksi sijoittuneen Naisretkeilyn koko kuva -blogin alkusysäyksenä toimi Karjalan Kierrosta esitellyt internet-sivusto, jonka kuvituksessa esiintyneiden huolitellusti meikattujen naisten vastapainoksi blogin perustajat halusivat luoda realistisempaa kuvaa naisretkeilijöistä. ”Harvemmin on meikki naamassa teltasta noustessa, sen sijaan nokea kertyy mukava kerros kasvoihin viikon laavureissussa. Tukka on takussa tai kiiltelee rasvasta, tai molempia. Kaapin perukoilta riivityt vaaterievut roikkuvat miten kuten päällä, säärikarvat rehottavat ja naamalla on useinkin aurinkoisen hymyn sijasta  piirteitä vääristävä tuskan irvistys urhean naisretkeilijän ponnistellessa taipaleella epämääräiseksi himmeliksi kuormattu kantolaite selässä kenottaen. Auringonlaskun aikaan nautittavien viinilasillisten sijasta tavallinen naisretkeilijä useimmiten ryystää juomansa mustaksi pinttyneestä pahkakuksasta tai hörppii sisäistä lämmikettä tiskiä säästäen suoraan pullon suusta”, bloggaaja Minna Lumirae kertoo.

Blogia päivittää n. 20 naisen joukko, joka koostuu vuosia sitten nettiin muodostuneen, kutsuperiaatteella toimivan retkiaiheisen keskustelupalstan jäsenistä. Kirjoittajat pitävät yhteyttä myös blogosfäärin ulkopuolella. Naisretkeilyn koko kuva -blogissa julkaistaan myös ulkopuolisten lähettämiä retkeilyaiheisia kuvia, mutta vain alkuperäisjäsenillä on suorat päivitysoikeudet.

”Bloggaamisessa parasta on hullunkuristen kuvien jakaminen, mikä tietysti vaatii tietynlaista itsesuojeluvaiston puutetta ja nolouden mieltämistä ihan toivottavaksi ominaisuudeksi”, Minna kertoo. Humoristinen asenne ulottuu myös blogin seuraajiin, sillä lukijapalaute sisältää etupäässä rehellistä naurua ja kiitoksia tylsien työpäivien piristämisestä. Retkeilyssä Minnaa viehättää luonnon rauha ja hiljaisuus sekä hektisestä nykyelämästä irrottautuminen. ”On hieno tunne nostaa rinkka selkään tai köyttää ahkio vyölle ja sisäistää, että kaikki elämässä tarvittava on mukana, edes viikoksi, eikä tarvitse kuin lähteä eteenpäin”, hän kuvailee.

Cision listasi syyskuussa Suomen suosituimmat retkeilyblogit.

Bloggaamisessa parasta on hullunkuristen kuvien jakaminen, mikä tietysti vaatii tietynlaista itsesuojeluvaiston puutetta ja nolouden mieltämistä ihan toivottavaksi ominaisuudeksi.
Minna Lumirae, Naisretkeilyn koko kuva -blogi