Delete ja belgialainen ABO yhteistyöhön Koverharin terästehtaan purkukohteen metallinkierrätyksessä

Delete ja ABO Belgium (ABO) ovat solmineet yhteistyösopimuksen, jonka mukaan he tuovat markkinoille 30 000 tonnia Koverharin terästehtaan purussa syntyviä raudan sivutuotteita. ABO aikoo valmistaa ja myydä materiaaleja käytettäväksi uudelleen rauta- ja terästeollisuudessa.

Sivutuotteesta raakamateriaaliksi – Delete ja ABO kierrättävät 30 000 tonnia raudan sivutuotteita

Delete hankki Koverharin terästehtaan FNsteel Oy Ab:n konkurssipesältä elokuussa 2014. Konkurssipesä ja Delete solmivat sopimuksen, jonka mukaan jälkimmäinen purkaa tehtaan. Purkutyön lisäksi Delete kierrättää myös 30 000 tonnia raudan sivutuotteita, jotka ovat kerääntyneet tuotantopaikalle vuosien aikana.

Delete valitsi asiantuntevan ABO Belgiumin hoitamaan sivutuotteiden kierrättämisen yhteistyössä Deleten kanssa. Sivutuotteet esikäsetellään käytettäväksi uudelleen rauta- ja terästeollisuudessa raaka-aineena.

Materiaalin esikäsittelyprosessiin sisältyy kuonan poisto-, erottelu-, irrotus- ja seulontatoimintoja. Esikäsittelyn jälkeen tuoteet myydään ABOn kattavan verkoston kautta Euroopan rauta- ja terästeollisuudelle.

Yhteistyösopimukseen kuuluvat seuraavat tuotteet: raakarautalaatta, teräslaatta, kuonapatojen teräskappaleet, väliallas ja 20–80-millimetrinen teräsromumurske.

Lisätietoja sopimuksesta

Delete Kimmo Palomäki – liiketoimintajohtaja, purkupalvelut, +358 44 300 0178

ABO Belgium Jeffrey Alenus – toimitusjohtaja, +32 475 93 03 61

ABO Belgium lyhyesti