Delete sukeltaa vaikka viemäriin

Ongelmaviemärit kuntoon viemärisukelluksella

Deleten yksikönpäällikkö Juha Sihvo Oulusta toteaa, että Deleten viime kesän työlistoilla oli erittäin isoja viemärien saneeraustyömaita. Niissä tehtiin viemärisukelluksia ja ohipumppauksia suurtehopumpuilla.

– Isojen viemäreitten korjauksiahan ei aikaisemmin pystytty tekemään paikallisin voimin Oulussa, vaan tekijät tulivat Etelä-Suomesta. Kun myös tulevana kesänä on tulossa samankaltaisia työmaita, näyttää siltä, että se on yksi sellainen alue, mihin olemme erikoistumassa Pohjois-Suomessa. Toki me teemme koko ajan eri teollisuuden aloille vuosihuollossa tarvittavia puhdistustöitä ja rakennusliikkeille muun muassa pesuja ja eri materiaalien imurointi- ja puhallustöitä, Juha Sihvo kertoo.

– Viemärisuukellus onnistuu vain yli 800 millimetrin halkaisijaltaan oleviin viemäreihin, joihin sukeltaja mahtuu sisään. Varsinkin Oulun alueella on havaittu sellainen ongelma, että vanhoissa betoniviemäreissä saumat vuotavat pahasti. Kun täkäläinen maasto on vanhaa merenpohjaa, hieno hiesu täyttää vähitellen viemärin niin, että se saattaa olla puolillaan hiekkaa. Hienon hiekan poisto viemäristä onnistuu vain järjestämällä ohipumppaus puhdistettavalle osuudelle, minkä jälkeen viemärisukeltaja ottaa imuletkun kainaloonsa ja sukeltaa putkeen imuroimaan hiekan pois.

– Oulun alueella on käytössä uusi viemärikuvausauto, josta löytyy alan viimeisin tekniikka. Toinen erikoisuutemme on EX-suojattu viemärikamera, jolla voidaan kuvata esimerkiksi kemian teollisuuden sellaisia putkilinjastoja, joissaon palavia kaasuja. Se on ainoa laatuaan koko Suomessa.

Delete on vankka toimija Pohjois-Suomessa

Deleten Pohjois-Suomen toimipisteet sijaitsevat Oulussa, Kajaanissa, Kemissä, Kokkolassa ja Raahessa. Sihvo kertoo, että Delete on toiminut kolmisen vuotta Oulun seudulla.

– Alkuun lähdettiin puhdistuspalvelulla ja ne kattavat teollisuuden prosessipuhdistuksen palvelut. Teollisuuden lisäksi toimimme tänä päivänä kiinteistö- ja infrasektoreilla sekä voimalaitoksilla ja kaivoksilla. Palveluihimme kuuluvat muun muassa viemäreiden ja putkistojen avaukset, huuhtelut ja kuvaukset, säiliöiden tyhjennykset ja pesut, ultrakorkeapainepesut, vesipiikkaus, pinnoitteiden ja graffitien poistot sekä kuiva- ja märkäimuroinnit ja kuiva-aineiden puhallukset. Lisäksi kehitämme palveluita asiakkaiden erityistarpeiden mukaan.

– Oulusta löytyy viemärihuoltokalustoa, viemärikuvausyksikkö, kuivaimukalustoa sekä pesukalustoa 200 baarista aina 3 000 baarin pesureihin. Eli pystymme tekemään myös vesipiikkauksia ja -leikkauksia 3000 barin laitteella. Toista vastaavaa laitetta ei tällä hetkellä löydy Oulun alueelta. Ohipumppauksiin ja suurten vesimassojen siirtoon meillä on dieselkäyttöisiä suurtehopumppuja, joiden kapasiteetti on 900–1 500 m3/h.

– Toiminnoissamme on aika suuri kausivaihtelu, koska monia töitä ei voi oikein tehdä talvella. Kevään myötä työntekijäjoukkoamme täytyy työmäärän lisääntyessä kasvattaa ja huolta aiheuttaa myös se, miten löydämme kesäksi osaavaa työvoimaa. Tälle alallehan ei sinänsä ole varsinaista koulutusta, joten perusvaatimuksina ovat kuorma-auton ajokortti ja hyvä fyysinen kunto.

(Teksti: Martti Kähkönen)