Designia purkujätteestä

Johannes Stenberg suunnittelee uniikkeja designtuotteita. Materiaalit ovat peräisin Deleten purkutyömailta. Johannes Stenberg suuntaa pakettiautollaan Deleten purkukohteeseen ennen purkutyön aloittamista. Siellä, missä joku muu voisi nähdä pelkkää romua, hän näkee materiaaleja ja mahdollisuuksia, toisinaan aarteitakin.

– Visio siitä, mitä materiaalille voisi tehdä, syntyy yleensä saman tien.

Tähän mennessä on syntynyt muun muassa pöytiä tammiovista sekä peili, jossa on hyödynnetty vanhoja valaisimia. Käyttöesineiden lisäksi suunnitelmissa on tehdä kierrätystaidetta.

– Toisinaan purkukohteista löytyy esineitä, jotka kannattaa kunnostaa alkuperäiseen käyttöönsä. Esimerkiksi 1950-luvun tarjoiluvaunuille riitti pelkkä puhdistus ja pyörien öljyäminen.

Stenberg on graafinen suunnittelija, jolla on taustaa myös tuotesuunnittelijana. Viimeiset kymmenisen vuotta hän on keskittynyt markkinointiin, mutta halu palata tuotesuunnittelun pariin on ollut koko ajan takaraivossa.

Kun liikeidea oli kypsynyt, hän otti yhteyttä Deleten toimitusjohtaja Jussi Niemelään, joka innostui ajatuksesta oitis.

– Vaikka purkumateriaaleista 95–96 prosenttia päätyy kierrätykseen, on järkevää, että uusiokäyttöön kelpaavat materiaalit otetaan ensin talteen ja hyödynnetään, Niemelä sanoo.

Stenbergin tavoitteena on tehdä kierrätysdesignista kaupallisesti toimiva konsepti. Kunhan yritys saadaan rekisteröityä, tuotteita aletaan myydä verkkosivujen kautta.

– Tarkoitus on avata myös kivijalkakauppa. Etsin parhaillaan liiketilaa Helsingin keskustasta.

Kylpyammeesta tuli sohva

Espoolaisen 1950-luvulla rakennetun omakotitalon purkutyömaalta löytyi kylpyamme samalta ajalta.

– Amme oli valurautaa, ja siinä oli tassut, mutta niin hieno yksilö se ei ollut, että sitä olisi kannattanut entisöidä alkuperäiseen käyttöönsä. Pelkästään emalointi olisi tullut niin kalliiksi, ettei siitä olisi saanut omiaan pois, Johannes Stenberg kertoo.

Ammeen muuntaminen sohvaksi oli helpompaa. Etureuna sahattiin pois, ja pintaan tuli turkoosinvärinen maali. Pehmuste verhoiltiin kirpputorilta löytyneellä päiväpeitteellä.

Tällä hetkellä ammesohva on ainoa laatuaan, mutta jos tulevilta purkutyömailta löytyy sopivia ammeita, voi ammesohvia syntyä tulevaisuudessa lisääkin.

– Täsmälleen samanlaista tuskin kuitenkaan tulee vastaan.

Teksti: Katariina Krabbe