FinnBuild visioi tulevaisuuteen

Viime viikolla Helsingin Messukeskuksessa hypättiin ainakin joiltakin osin tulevaisuuteen, nykyhetken digitalisaation ohi internet-talouteen.

Toki messuilla on paljon myös perinteistä kohtaamista asiakkaiden, sidosryhmien ja potentiaalisten uusien asiakkaiden kanssa, ja näitäkin hetkiä tarvitaan. Kuitenkin messujen suurin anti minulle kävijänä oli tulevaisuuden visiointi. Siis tulevaisuuden täysin uudet palvelut, jotka palvelevat yksilöä – ei vai asujana, päättäjänä tai vaikkapa rahoittajana, vaan kokonaisuutena, joka nivoutuu yksilön elämään tuoden helpotusta ansainnan sekä henkilökohtaisen elämän harrasteiden ja perheen kokonaisuuteen.

YIT:n Kestävä kaupunkikehitys -toimintojen johtaja ja johtoryhmän jäsen Juha Kostiainen piti torstaina 13.10. innostavan ja mielenkiintoisen puheenvuoron - Tulevaisuuden kaupungit ja internet-talous.

Hän visioi rakennusyrityksen näkökulmasta sitä, mitä internet-talous tulevaisuudessa asumisen ja kaupungistumisen näkökulmasta on. Miten ihmisten asuminen, työ ja harrasteet sekä niihin liittyvät palvelut tulevat siirtymään totutulta suunnalta isojen kehäteiden varsilta lähemmäksi kaupunkien ytimiä. Matkat ja matkustaminen vähenevät ja oman ajan arvostus kasvaa. Hyödykkeistä hän totesi, että asunto on tässä hetkessä yksi harvoista hyödykkeistä, jonka arvo kasvaa iän karttuessa. Tämä antaa valtavia mahdollisuuksia vaikkapa rakentamisessa.

Internet-talouden käsite kattaa nykyisen trendikäsite digitalisaation ja on kokonaisuutena paljon laajempi. Esimerkkinä tästä toimi muun muassa nykyhetken älypuhelin ja sen appit verrattuna internet-talouden laajaan käsitteeseen esimerkiksi asumisesta. Internet-taloudessa itse asunto voi olla se yksikkö, joka hoitaa palvelut kuten ostokset, siivouksen, lentoliput ja vaikkapa harrasteet asujille ei kuluttajille.

Jos kerran koneet ja laitteet ovat jo IoT:ssä, niin miksi kotini ei olisi tarpeeksi älykäs ymmärtämään, mitä haluan syödä tänään, koska on aika vaihtaa lakanoita tai millaisia harrastuksia preferoin tiistai-iltaisin.

Tanja Vepsäläinen
viestintäpäällikkö, Delete Finland Oy