Innovaatiot luomaan imua kiertotaloudelle – kestävä kehitys kärkenä

Ympäristöteollisuus ja -palvelut YTP ry:n järjesti huhtikuussa seminaarin, jossa pohdittiin lääkkeitä muun muassa kiertotalouden edistämiseen. Ympäristöaloilla toimivien yritysten haasteena on saada täytettyä sekä Eu:n ja kansallisen lainsäädännön asettamat tavoitteet. Lisäksi heidän pitäisi saada luotua kilpailuetua ja tuotua se myös asiakkaansa eduksi.

Sitran Kiertotalous-avainalueen johtaja Kari Herlevi nosti seminaarissa esiin imun luomisen ympäristöalalla toimivien yritysten palveluiden ja tuotteiden markkinoille tuomisen helpottamiseksi.

Hiilineutraaliin kiertotalouteen pääseminen edellyttää valtavasti uusia innovaatioita, joiden voidaan aidosti sanoa tukevan yrityksen kilpailukykyä ja samalla luovan sille kilpailuetua. Innovaatiot täytyy saada tuotua markkinoille niin, että yrityksen asiakkaat luovat markkinalle imua, ei pelkästään työntämällä ratkaisuja markkinaan siksi, että esimerkiksi jätelaki niitä tulevaisuudessa vaatii. Hyöty pitää löytyä sekä tuotteen tai palvelun tuottavan organisaation hyväksi sekä heidän loppuasiakkaansa hyväksi, jotta ympäristöyrityksen voisivat tukea myös omien asiakasyritystensä kestävän kehityksen strategiaa. Tämä tarkoittaa kovaa työtä ja uusia innovaatioita. Imun luominen aiheutti seminaarissa vilkkaan keskustelun, kuten myös se, millaiset mittarit kiertotaloudelle pitäisi olla, kuka ne asettaa ja miten niiden toteutumista voidaan seurata.

Myös koulutuspuolella on herätty kiertotalouteen vahvasti. Turun ammattikorkeakoulun projektipäällikkö Henna Knuutila kertoi seminaarissa, että he uskovat innovaatiopedagogiikan ja monialaiseten ryhmien olevan suuri voimavara kiertotalouden tulevaisuuden innovaatioille. Onneksi ympäristöalan yritykset ovatkin jo osanneet hyödyntää tilaisuutta tarjoamalla esimerkiksi projekteja oppilaiden suunniteltavaksi. Onpa tuloksena syntynyt jopa uusia Start Up -yrityksiäkin!

Euroopan komissio valmistelee parhaillaan kiertotalouspakettia. Kierrätyksen, uudelleenkäytön ja hyödyntämisen tehostaminen voi luoda uusien haasteiden lisäksi myös runsaasti uusia mahdollisuuksia. Kenties osa niistä syntyy tulevaisuuden tekijöidemme käsissä vaikkapa koulutuksen ohessa.

Kirjoittaja on Ympäristöteollisuus ja -palvelut YTP ry:n viestintäjaoksen jäsen ja Deleten viestintäpäällikkö Tanja Vepsäläinen