Kaikki talvikunnossapidon palvelut samasta osoitteesta

Me Deletessä tarjoamme asiakkaillemme kaikki kiinteistöjen tarvitsemat talvipalvelut, kuten lumenpudotukset, sulatukset ja lumenajot. Myös talvi- ja lumenpudotustöissä kiinnitämme erityistä huomiota työturvallisuuteen ja ammattitaitoiseen työskentelyyn.

– Delete valvoo kiinteistöä koko talvikauden. Kun tulee kelimuutoksia, kierrämme kohteita lävitse ja havainnoimme niitä. Kun vaaratilannepaikkoja alkaa syntymään, menemme kohteisiin ja ryhdymme tarvittaessa toimenpiteisiin, kertoo Deleten Tampereen toimipisteessä talvipalveluista vastaava Tommi Mattila.

Kiinteistöillä on Mattilan mukaan hyvin tietoa siitä, että vahinkojen sattuessa vastuu on pääsääntöisesti taloyhtiöillä. Tämän vuoksi vahingot on pystyttävä ennalta ehkäisemään. Tämän vuoksi taloyhtiöt usein pyrkivätkin siirtämään työsuoritteen alan töitä tekevälle yritykselle.

– Esimerkiksi 2013 talvi oli hyvin vähäluminen, jolloin talvipalveluille ei ollut juurikaan käyttöä. Talvi 2012 oli taas todella haastava, jolloin meillä oli jopa 30 henkilöä työskentelemässä kattolumitöissä. Talvipalveluista voidaan tehdä monenlaisia sopimuksia. Kohteeseen voidaan tulla töihin tilauksesta tai sitten voidaan sopia koko talven kattavasta sopimuksesta. Olemme nyt hyvissä ajoin liikkeellä, että asiakkaat hahmottaisivat talven tulon ennakkoon. Tätä kautta voidaan välttyä kiiretilanteilta, Mattila toteaa.

Palvelupaketti kohteen mukaan

– Räätälöimme kullekin kohteelle sopivan palvelusopimuksen. Voi olla, että tiedämme jo kohteen erityispiirteet, jolloin osaamme mennä kohteeseen sellaisella kelillä, kun ongelmia on tyypillisesti esiintynyt. Usein toimeksiantosopimukseen kuuluu kohteen perustarkkailu, jonka puitteissa tehdään päätös tarpeellisista töistä. Sopimus voi liittyä pelkästään kiinteistöjen valvontaan, jolloin se on varsin edullinen. Tarvittavat toimenpiteet voivat sisältyä kiinteään hintaan tai laskutus voi alkaa työsuoritteen alkaessa. Toimenpiteiden hinnoittelusta on sovittu aina ennakkoon, jolloin asiakas tietää millainen laskua on odotettavissa, Mattila kertoo.

Lumipalveluita myös maantasolla

– Lumipalveluihimme voi liittyä paljon muutakin kuin katolla tapahtuvat toimenpiteet. Monesti varsinaiset pihan lumityöt tekevät kiinteistöhuoltoyhtiö tai talonmies. Joskus heillekin voi tulla kiiretilanne, jolloin apua tarvitaan maantason töissä. Tämä voi käsittää rappusten puhdistusta, liukkauden torjuntaa, lumenajoa tontilta tai kolatöitä, Mattila listaa.

Deleten asiakas voi olla kiinteistö, mutta myös kiinteistönhuoltoyhtiö.

– Kun lunta tulee oikein rajusti, ei huoltoyhtiölläkään riitä resurssit jokaiseen paikkaan. Tällöin voi aina soittaa meille, muistuttaa Mattila.

Delete tekee paljon syöksytorvien sulatuksia, lisäksi sulatellaan käyttövesi- ja viemäriputkistoja. Tällöin kohteeseen tuodaan lisälämmittimiä tai hyöryä tilanteen vaatimalla tavalla.

– Teemme myös sadevesikaivojen sulatuksia ja estämme tätä kautta niiden aiheuttamat tulvat.

Omaa kiinteistöä kannattaa tarkkailla säännöllisesti

– Hätätilanteita varten asiakkaita auttaa päivystysnumeromme, jonka kautta saa nopeasti apua.

Mahdollisten vahinkojen ennaltaehkäisyssä keskiössä on tarkkailu. Mikäli kiinteistössä on ollut aikaisempina vuosina ongelmia tietyissä järjestelmissä, tulee niihin tulee ongelmia varmasti helposti tulevinakin pakkasjaksoina. Reagoimalla etukäteen näihin tilanteisiin esimerkiksi rakenteellisilla korjaustöillä voidaan välttyä isommilta ongelmilta. Ennaltaehkäisyä pystyy tekemään itsekin jonkin verran, Mattila muistuttaa.

Voi olla, että esimerkiksi taloyhtiön kattorakenteessa on talvikaudella ongelmia, joihin voisi vaikuttaa rakenteellisilla muutostöillä.

– Nyt on hyvä hetki etsiä ammattitaitoinen yhteistyökumppani, joka hoitaa ongelmat niin, että mahdollisilta vahingoilta talvikaudella vältytään. Kun kohteissa käydään kiertämässä, pyritään mahdollisiin epäkohtiin puuttumaan ja ottamaan yhteyttä toimeksiantajaan, mikäli jotain hälyttävää löytyy, Mattila toteaa.

Deleten talvipalveluita voi kysyä valtakunnallisesti palvelunumerostamme 010 656 1000.