Korjausrakentaminen 2015 -tapahtumassa keinoja kustannustehokkaaseen korjausrakentamiseen

Korjausrakentamisen seminaaripäivässä keskusteltiin paljon siitä, kannattaako korjata vanhaa vai rakentaa uutta ja miten kiinteistönpidossa voidaan päästä vieläkin elinkaaritietoisempaan ajatteluun. Oli hienoa nähdä, miten paljon suomalaisessa rakentamisessa ja sen suunnittelussa panostetaan innovatiiviseen ajatteluun.

Uudet ratkaisut ovat varteenotettava vaihtoehto raskaille saneeraushankkeille – ja yleensä myös erittäin kustannustehokas ja lisäävät vaikkapa asumismukavuutta. Tästä esimerkkinä Korjausrakentaminen-seminaarissa esitelty, kuuden suomalaisen yrityksen kehittämä FLOWALL-innovaatio, joka on kustannustehokas vaihtoehto lähiöiden korjaustarpeeseen. Innovaation avulla saatetaan säästää noin 10 % linjasaneerauskuluissa. Ehkä tämä tuote on osittainen vastaus Suomen 60–80-lukujen lähiöille, joiden korjaustarve on käsillä seuraavan 10 vuoden ajan.

Myös Delete on ollut mukana omalla osaamisellaan lähiöiden korjaus- ja pukuhankkeissa, kuten Jakomäentiellä sijaitsevien talojen purku-urakoijana. Talot valmistuivat 60-luvun lopulla ja nyt osa niistä on tullut elinkaarensa päähän – purettavaksi. Kaupunki päätti purkaa osan Jakomäentien taloista, koska perusteellinen korjaaminen tulisi kalliimmaksi kuin kokonaan uuden rakentaminen. Suurta keskustelua herättääkin lähiöiden osalta se, kannattaako vanhaa saneerata, vai onko edullisempaa purkaa ja rakentaa uutta. Edellä mainitun kaltaisten uusien innovaatioiden kautta osa saattaa päätyä saneerattavaksi purun sijaan.

Toki lähiöissä saneeraustarve saattaa olla niin suuri, että silloin luvatulla säästöllä linjasaneerauksessa ei saavuteta vaadittua kustannustasoa koko saneeraukselle. Jakomäenkin taloissa ensimmäisenä puretun 6a-talon pesubetoniset parvekkeet ja julkisivut olivat muun muassa Tampereen Teknillisen Yliopiston tutkijaryhmän mukaan (Rakennuslehti 30.1.2015) rapautuneet normaalia nopeammin. Materiaaleissa voi piillä ongelmia ja ne eivät ehkä vastaa tämän hetken tasoa ja vaateita. Silloin purkaminen, Deleten ykkösosaaminen, voi olla sopiva vaihtoehto.

Me Deletellä kehitämme myös tulevaisuuden ratkaisuja omaan ydinliiketoimintaamme ja helpottamaan asiakastamme. Lähiöiden osalta se tarkoittaa vaikkapa purettavaksi tulevien talojen materiaalien kierrätyksen tehokkuuden lisäämistä entisestään ja syntyvien jakeiden uusiokäytön tehostamista vaikkapa suoraan purkutyömaalta uuteen kohteeseen. Silloin vähennetään logistiikkaa ja päästää parempaan hiilijalanjälkeen ympäristönkuormituksen vähennyttyä.

Purkamista tai korjausrakentamista, joka tapauksessa Suomen lähiöt tulevat muuttumaan paljon seuraavan kymmenen vuoden kuluessa. Toivotaan, että tämä tuo myös hyviä työmahdollisuuksia rakennusalan ammattilaisille.

Kirjoittaja on Korjausrakentaminen-seminaarissa vieraillut Deleten viestintäpäällikkö Tanja Vepsäläinen