Kun vahinko sattuu, tärkeintä on nopea toiminta jälkivahinkojen estämiseksi

Jälkivahinkojen torjunnalla tarkoitetaan nopeita toimenpiteitä, joilla estetään, rajataan tai pienennetään vahinkotapauksessa aiheutuvia vaurioita sekä pyritään lyhentämään vahingosta aiheutuvaa keskeytysaikaa asumiselle ja muulle toiminnalle, kiteyttää Kiinteistöliiton yhteysjohtaja Timo Tossavainen JVT-työn.

Jotta vahinkotilanteita olisi helpompi hoitaa, päättivät Suomen JVT-ja Kuivausliikkeiden liitto ja Työterveyslaitos yhteisessä Tuvasa-hankkeessa luoda ohjeistuksen tilaajalle. Hanke on nyt saatu päätökseen ja sen tuloksena syntynyt Tilaajan ohje antaa tietoa sekä hyvät ja yksinkertaiset ohjeet kiinteistöjen omistajille, isännöitsijöille ja hallituksille vahinkosaneerauksen tilaamiseen.

Ohjeistukseen on luotu tsekkilistat vesi-, palo- ja öljyvahinkoihin, kosteus- ja mikrobivauriotapauksiin sekä kalmasaneerauksiin. Jokaisessa listassa on 5-9 kohteen lista, jonka mukaan kannattaa toimia vahingon laadusta riippuen.

Tilaajan ohjeet löydät muun muassa osoitteesta http://www.taloyhtio.net/attachements/2016-03-08T12-32-4013206.pdf

Jälkivahinkojen torjunta on syytä tehdä heti vahingon sattumisen jälkeen, jotta vältetään lisävahinkoja. Muistutan, että vahinkokohteissa vallitsevat aina varsin poikkeukselliset työskentelyolosuhteet, on tilaajan varmistettava, että töitä suorittava taho ottaa kaikessa toiminnassaan huomioon tilojen käyttäjien ja asukkaiden turvallisuuden ja estää heidän altistumisensa vahingosta aiheutuneille epäpuhtauksille.

Jälkivahinkotöissä on syytä käyttää vain auktorisoitua JVT-alan yritystä kumppanina. Nämä yritykset täyttävät Vahinkoalan Auktorisointiryhmän vaatimukset. Jäsenyrityksille on asetettu tiukat toiminta- ja koulutusvaatimukset, jotka varmistavat toiminnalliset edellytykset, ammattitaitoisen työn ja hyvän työturvallisuuden JVT-töissä. Asiakkaalle tämä tarkoittaa siis aina taloudellisesti ja teknisesti turvallista urakoitsijaa.

Listan näistä yrityksistä löydät osoitteesta http://www.vahinkopalvelut.net/jasenisto/

Turvallista kevättä!

Toivottaa Deleten JVT-tiimi

Kirjoittaja on Deleten JVT-toiminnoista vastaava toimialapäällikkö Pekka Kiho