Putkistojen huuhtelu kannattaa – viemäritukoksien ennaltaehkäisy säästää selvää rahaa

Kun viemäri tukkeutuu, nousee vesi nopeasti lattiakaivoista, pesualtaista ja pöntöstä. Haju on hurja ja siivoaminen sotkuista puuhaa. Ikäviltä ja kalliilta vahingoilta voi kuitenkin välttyä ennaltaehkäisevillä toimenpiteillä.

"Viemäritukokset voivat muodostua jatkuvaksi riesaksi kiinteistössä jo kauan ennen suunniteltua putkiremonttia.Merkittävin tukosten aiheuttaja on keittiöstä peräisin oleva rasva, joka ajan yli kertyy putkistoihin ja jähmettyy putkien seinämiin. Kun putkia on käytetty 20-30 vuotta, saattaa putkistojen asuntohaaroissa olla jäljellä vain pikkusormen kokoinen aukko. Olosuhteet ovat tällöin tukoksille otolliset," toteaa Deleten asiantuntija Esa Halme.

Ammattilaisen tekemä viemärien ja putkistojen säännöllinen puhdistus säästäisi monet taloyhtiöt ja omakotitalot mittavilta vahingoilta, jotka pahimmillaan ulottuvat laajalti kiinteistön rakenteisiin saakka. Putkistojen huuhtelu tulisi tehdä säännöllisesti, vähintään 5-10 vuoden välein. Ensimmäisen kerran putkistot kaipaavat puhdistusta 20-30 vuoden iässä.

Tukosten lisääntyminen on aina oire ongelmasta

Mikäli viemärit haisevat epämiellyttävälle ja pitävät outoa ääntä tai lattiakaivon ja wc-pyttyjen vedenpinta nousee usein, on jo syytä ryhtyä toimenpiteisiin. Ammattilaisten suorittama tehokas vesihuuhtelu avaa putket ja huuhtelee ne puhtaiksi vuosien likakertymistä. Käytännössä putkistoon kertynyt sakka imetään pois; toimenpide, jonka moni vanha putki tarvitsee tässä vaiheessa hoitaakseen tehtäväänsä tulevatkin vuodet. Kokonaisvaltaiseen viemäriverkoston puhdistukseen kuuluvat pystyviemäreiden, asuntohaarojen ja pohjaviemäreiden huuhtelut. Mikäli kiinteistössä on ravintolatoimintaa, rasvaerottimet tulee tyhjentää säännöllisesti ja asianmukaisesti. Autojen korjaamotoiminta tai autojen pesupaikka vaatii myös hiekan- ja öljynerottimien säännöllisen puhdistuksen.

Putkiston kuvaus antaa tarkan tiedon putkien kunnosta

30-40 vuotta vanhat viemäriverkostot kannattaa kuvata, erityisesti mikäli tukosten määrä on lisääntynyt. Kuvausten avulla putkien kunto ja yksittäiset ongelmakohdat saadaan tunnistettua tarkasti. Yleensä lisääntyneille tukoksille löytyy kuvauksissa selvä syy; vanhojen valurautaputkien sisäpinnan röpelöisyys on lisääntynyt, viemäriin on laitettu sinne kuulumattomia jätteitä tai esineitä, putkessa voi olla painumaa, kaato voi olla huono tai tiiviste irti. Tonttiosuuksilla putkistojen tukkeeksi on saattanut kasvaa puiden juuristoja tai putket ovat saattaneet liikkua roudan vuoksi. Usein ongelman aiheuttaa monen osatekijän summa.

Myös sadevesikaivot ja salaojat vaativat säännöllistä puhdistusta

Kiinteistöjen sadevesikaivot ja salaojat kaipaavat säännöllistä puhdistusta siinä missä viemäriverkostotkin. Sadevesikaivojen sakkapesään mahtuu kerrallaan vuoden tai korkeintaan kahden hiekkakertymät. Tämän jälkeen kaivo tukkeutuu. Suositeltu puhdistusväli on vuosi. Salaojien tehtävänä on pitää talon kivijalka kuivana, mikä on olennaista talon rakenteiden säilymiselle terveinä. Salaojien puhdistus on tarpeen 5-10 vuoden välein.

Aina vahingolta ei voi välttyä

Jos vesi- tai jätevahinko on jo sattunut, Deleten vahinkopäivystys auttaa ympäri vuorokauden, vuoden jokaisena päivänä. Asiakkaalle tämä tarkoittaa turvallisuutta ja helppoutta, kun kaikki kiinteistön kunnossapidon palvelut saa luotettavasti ja nopeasti samasta paikasta.

Soita siis 24 h 010 656 1000 vahingon sattuessa!

3 TAPAA PITÄÄ PUTKET KUNNOSSA

1. Viemäriin ei saa kaataa vaarallisia jätteitä, kuten öljyä, maaleja, liuottimia tai lääkkeitä, sillä ne aiheuttavat häiriöitä jätevedenpuhdistuksen biologisessa prosessissa. Kemikaalien kaataminen viemäriin lisää myös vesistöjen kuormitusta.
  2. Ongelmajätteet tulee aina hävittää asianmukaisesti. Jos jätteen määrä on huomattava, kutsu paikalle ammattilaiset. Delete tyhjentää jätekaivot sekä kuljettaa ja käsittelee kaikenlaisen jätteen turvallisesti ja nopeasti.
  3. Viemäriverkostokin vaatii kunnossapitoa. Putkistojen huuhtelu pitäisi tehdä säännöllisesti, vähintään 5-10 vuoden välein. Ensimmäisen kerran putkistot kaipaavat puhdistusta 20-30 vuoden iässä. Puhdista myös salaojat ja sadevesikaivot.

Lisätietoja:
Avainasiakaspäällikkö Esa Halme