Destia jatkaa Destia-nimellä yksityisessä omistuksessa

Destia on yksityisomistuksessa oleva suomalainen infra- ja rakennusalan palveluyritys, joka rakentaa, ylläpitää ja suunnittelee liikenneväylien sekä liikenne- ja teollisuusympäristöjen lisäksi kokonaisia elinympäristöjä. Palvelut ulottuvat kattavasta maanpäällisestä toiminnasta myös maanalaiseen rakentamiseen. Destia siirtyi Ahlström Capitalin omistukseen 1.7.2014 Ahlström Capitalin ostettua Destia Oy:n koko osakekannan Suomen valtiolta.

Destia Oy toimi vuodesta 2008 alkaen Suomen valtion kokonaan omistamana osakeyhtiönä, joka kilpaili urakoista muiden toimijoiden kanssa, eikä sillä ollut viranomaistehtäviä. Destian asiakkaita ovat teollisuus- ja liikeyritykset, kunnat ja kaupungit sekä valtionhallinnon organisaatiot.

Destialla pitkä historia

Tielaitoskausi Suomen yleisten teiden historiassa päättyi vuonna 2001, jolloin tuotanto ja hallinto erotettiin lopullisesti kahdeksi erilliseksi organisaatioksi. Tielaitoksen tehtävää vastuullisena tienpitäjänä ja tienpidon tilaajana jatkoi Tiehallinto (nyk. Liikennevirasto ja ELY-keskukset). Entinen Tielaitoksen tuotanto siirtyi Tieliikelaitoksen nimellä kilpailemaan tiealan urakoista muiden maarakennusyrittäjien kanssa. Kilpailu avautui asteittain, kunnes 1.1.2005 Tieliikelaitos astui täysin avoimeen kilpailuun.

Destia-nimi syntyi 14.2.2007, kun Tieliikelaitos otti käyttöön sen markkinointinimenään. Vuoden 2008 alussa Destiasta tuli valtion kokonaan omistama osakeyhtiö, joka perustettiin jatkamaan Tieliikelaitoksen liiketoimintaa.

Destia-nimi voidaan juontaa latinan päättäväisyyttä tarkoittavasta destinatus-sanasta tai englannin määränpäätä tarkoittavasta sanasta destination. Destian yritysilmeen vihreä väri viestii kasvusta, uudistumisesta ja ympäristön arvostuksesta. Keltainen väri on jatkuvuudesta kertova linkki Destian menneisyyteen ja samalla se viestii aktiivisuudesta ja dynaamisesta uusien ratkaisujen etsimisestä ja löytämisestä.

Lisätietoa: viestintäjohtaja Miia Apukka, p. 050 495 0736