Destia palkitsi parhaat infra-alan opinnäytetyöt Tampereella

Destian jo yhdeksännen kerran järjestämä paras infra-alan opinnäytetyö -kilpailun parhaat palkittiin Tampereella keskiviikkona 27. elokuuta Väylät ja Liikenne -tapahtuman avajaisissa. Palkinnot luovutti Destian turvallisuuspäällikkö Pertti Niemi. Vuonna 2014 palkitsemisvuorossa olivat ammattikorkeakouluissa tehdyt opinnäytetyöt.

– Kilpailutöitä oli tänä vuonna eniten kilpailun historian aikana ja taso perinteisesti hyvin korkea. Raati päätti palkita voittajan lisäksi kaksi työtä kunniamaininnalla, kilpailuraadin puheenjohtaja Destian turvallisuuspäällikkö Pertti Niemi sanoo.

Kilpailun parhaana palkittiin Antti Kiviniemi työllään "Radan tietomallipohjaisen massalaskennan vaatimukset". Työ on tehty Tampereen ammattikorkeakoulussa ohjaavan opettajan Jouni Siveniuksen alaisuudessa. Työn tilaajana on ollut VR Track Oy.

– Työn aihe on tällä hetkellä erittäin ajankohtainen ja sillä on merkittäviä taloudellisia vaikutuksia. Työssä on syvällistä pohdintaa massalaskennan vaikutuksista ja ohjelmistojen kehittäjille ideoita. Työn toteutus on selkeä ja huolellinen, Niemi luettelee raadin perusteita.

Kunniamaininnalla palkittiin Susanna Meriläinen sekä Laura Paajanen. Meriläisen työ "Micro trenching -menetelmä mikrokaapeliasennuksessa" on tehty Hämeen ammattikorkeakoulussa ohjaavan opettajan Jari Mustosen alaisuudessa. Työn tilaajana on ollut Espoon kaupunki. Paajasen työ ”Laserskanneri -tekniikan käyttö katuverkon uramittauksissa – case Rovaniemi” on tehty Rovaniemen ammattikorkeakoulussa Janne Poikajärven ja Timo Saarenkedon alaisuudessa. Työn tilaaja on ollut Roadscanners Oy.

– Samoin kuin kilpailun voittaja nämäkin työt ovat erittäin ajankohtaisia. Meriläisen työssä raati kiinnitti erityistä huomiota hyvien sekä huonojen asioiden vertailuun sekä kattavaan asiantuntijoiden haastattelutyöhön. Paajasen työssä on esitelty modernia tekniikkaa, jolla on tulevaisuudessa varmasti laajempikin toteutuskenttä, Niemi sanoo.

Opinnäytetyökilpailun raadin muodostivat Liisi Vähätalo (Suomen Tieyhdistys), Heikki Jämsä (Infra ry.), Juha Kaitera (Rakennusteollisuus) sekä Esko Mälkönen (UIL). Raadin puheenjohtajana toimi Pertti Niemi Destiasta.

Ensi vuonna vuorossa on parhaan korkeakoulussa valmistuneen lopputyön palkitseminen.

Lisätietoa:
Destia Oy, turvallisuuspäällikkö Pertti Niemi, p. 0400 628 965

Destia on suomalainen infra- ja rakennusalan palveluyritys. Toteutamme toimivampaa maailmaa pala palalta rakentamalla, ylläpitämällä ja suunnittelemalla nykyaikaisia liikenne- ja teollisuusympäristöjä sekä tuottamalla liikenteen asiantuntijapalveluita. Palvelumme ulottuvat kattavasta maanpäällisestä toiminnasta aina maanalaiseen rakentamiseen. Destia-konsernin liikevaihto oli 489,7 miljoonaa euroa vuonna 2013. Osaajia meillä on noin 1 500.