KatuKanava - UUSI TAPA VAIKUTTAA KATUYMPÄRISTÖÖN KAIKKIALLA SUOMESSA

Report this content

KatuKanava - UUSI TAPA VAIKUTTAA KATUYMPÄRISTÖÖN KAIKKIALLA SUOMESSA Kehen ottaisit yhteyttä, kun tiessä on kuoppia tai jalkakäytävät ovat niljakkaan liukkaita? Miten saisi liikenteen turvallisuutta vaarantavan ongelman nopeasti korjautetuksi? Nyt avautuu jokaiselle suomalaiselle mahdollisuus vaikuttaa katuympäristöönsä. Kantaa voi ottaa jokaisessa kadunristeyksessä missä tahansa kunnassa. Tieto saavuttaa sen, joka voi puuttua ongelmaan. Tieliikelaitos ja Novo avaavat tänään KatuKanava -nimisen internetissä ja tekstiviestillä toimivan palvelun kaikille suomalaisille. Tienkäyttäjillä on nyt mahdollisuus antaa palautetta katuympäristöstä ja liikenneturvallisuudesta, kuten vaarallisista risteyksistä tai teiden ja katujen kunnosta sekä ylläpidosta. Palvelu löytyy osoitteesta http://www.liikkujat.com/katukanava/ Palautetta voi lähettää internetissä tai matkapuhelimesta tekstiviestillä. Käyttöohje on tiedotteen lopussa. KatuKanavan internet -sivuilta voi myös selata ja lukea muiden jättämiä viestejä. Internetissä KatuKanavan asiakas osoittaa ensin kartalta paikan, joka on ehkä vaarallinen tai muuten huonokuntoinen, tämän jälkeen hän voi jättää tähän paikkaan liittyvän viestin, esim. kuvailun siitä, mitä huomauttamista merkityssä tien tai kadun kohdassa on. KatuKanavaan saapuneet viestit välitetään käyttäjän puolesta oikeaan kuntaan tai muulle viranomaiselle, joilla on mahdollisuus hankkia palveluun vastaustunnukset. Viestin tietoja käytetään myös erilaisissa liikenneturvallisuusselvityksissä. Lisätietoja Sampo Hietanen, Tieliikelaitos sampo.hietanen@tieliikelaitos.fi puhelin: 040 565 7688 Kari-Pekka Karlsson, Novo kari.pekka.karlsson@novogroup.com puhelin: 040 536 7080 KatuKanavan käyttöohjeet: Myös tekstiviestillä (Soneran ja Radiolinjan liittymät) voi lähettää palautetta KatuKanavaan. Tekstiviestiin kirjoitetaan sana katu välilyönti ja haluttu palauteteksti mahdollisimman tarkasti, esimerkiksi: KATU lumikinoksia Pohjantien ja Vapaudentien risteyksessä Viesti lähetetään numeroon 16187. Käyttäjän matkapuhelin paikannetaan ja lähetetty palaute tulee anonyymisti näkyviin KatuKanava -palvelun web- kartalle. Paluuviestinä käyttäjä saa henkilökohtaisen palautetunnuksen, jolla hän voi helposti etsiä oman palautteen nettisivulta. KatuKanavalle lähetetyn tekstiviestin hinta on 0,35 euroa. Soneran ja Radiolinjan liittymissä viestin lähettäjän matkapuhelimen sijainti paikannetaan. Paikannus perustuu operaattorin tukiasemien sijaintiin, ja paikannustarkkuus vaihtelee 200 metristä 20 kilometriin riippuen siitä, oletko kaupungissa vai maaseudulla. Internetissä: Jos haluat jättää oman viestin: 1) Etsi kartalta sinua askarruttava alue käyttämällä kartan lähennä-, loitonna-, ja nuolipainikkeita. 2) Klikkaa [REMOVED GRAPHICS]-painiketta. Sen jälkeen valitse painike [REMOVED GRAPHICS]. Tämän jälkeen voit merkitä paikan kartalle klikkaamalla haluttuun kohtaan. 3) Kun olet valinnut paikan kartalta, voit kirjoittaa siihen liittyvän viestin kartan oikealla puolella olevaan kenttään. Jos haluat lukea muiden viestejä: Valitse kartalta alue, joka kiinnostaa sinua. Kartan navigointiohjeet löydät [REMOVED GRAPHICS]-painikkeesta. Näet kartan oikella puolella alueelle jätetyt viestit. Viestin edessä on merkki SMS, jos viesti on jätetty mobiililaitteella. ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/12/16/20031216BIT00100/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/12/16/20031216BIT00100/wkr0002.pdf