• Destia/

TILINPÄÄTÖSTIEDOTE 2015: DESTIAN LIIKEVAIHTO JA TILAUSKANTA KASVOIVAT, LIIKEVOITTO JÄI HIEMAN EDELLISVUODESTA

Destia Group Oyj

PÖRSSITIEDOTE

11.2.2016 kello 14.30 (CET +1)

Destian tilinpäätöstiedote vuodelta 2015

• Liikevaihto nousi 7,2 prosenttia ollen 462,8 miljoonaa euroa (431,5).

• Liikevoitto oli 12,9 miljoonaa euroa (15,1).

• Käyttöpääoman kehitys oli hyvä vuoden viimeisellä vuosineljänneksellä, mikä vaikutti positiivisesti kassavirran kehittymiseen.

• Tilauskanta vuoden lopussa oli vahva, edellisvuoden vastaavaa ajankohtaa 14,2 prosenttia suurempi, ollen 717,4 miljoonaa euroa (628,2). Sijoitetun pääoman tuotto oli 9,4 prosenttia (9,2) ja omavaraisuusaste 31,2 prosenttia (29,4).

• Työturvallisuus oli ennätyksellisen hyvällä tasolla. Uusi vuositason ennätys tapaturmataajuuden alhaisuudessa eli poissaoloon johtaneiden tapaturmien määrässä oli 7,6 työtapaturmaa miljoonaa työtuntia kohti (9,3).

• Liiketoimintakauppa mittaus-, kairaus- ja laboratoriopalvelujen myynnistä Mitta Oy:lle toteutui 31.12.2015.

• Destia Group Oyj:n 19.6.2014 liikkeeseen laskema 65 miljoonan euron joukkovelkakirjalaina institutionaalisille sijoittajille listattiin 17.6.2015 Nasdaq Helsinki Oy:n ylläpitämään Helsingin Pörssiin.

• Destian vuoden 2016 liikevaihdon arvioidaan nousevan ja liikevoiton jäävän edellisvuodesta.

Konserni Destia Group Destia Group Destia Group Destia Group Destia-alakonserni
Avainluvut (IFRS), Milj. EUR 10-12/2015 10-12/2014 1-12/2015 7-12/2014 1-12/2014
Liikevaihto 130,9 125,5 462,8 261,8 431,5
Liikevoitto 5,0 3,1 12,9 12,5 15,1
% liikevaihdosta 3,8 2,5 2,8 4,8 3,5
Katsauskauden tulos 3,1 2,1 6,7 5,5 10,5
% liikevaihdosta 2,4 1,7 1,5 2,1 2,4
Sijoitetun pääoman tuotto, % 9,4 9,2 20,9
Tulos/osake EUR 56,14 53,77
Omavaraisuusaste, % 31,2 29,4 34,3
Nettovelkaantumisaste, % 32,6 42,4 -41,2
Henkilöstö keskimäärin 1 505 1 502 1 502
Poissaoloon johtaneet työtapaturmat *) 7,6 9,3 9,3
Tilauskanta katsauskauden lopussa 717,4 628,2 628,2
*) Työtapaturmat miljoonaa työtuntia kohden

Destian toimitusjohtaja Hannu Leinonen kommentoi tilikautta:

”Vuosi 2015 onnistui kohtuullisesti tiukasta toimintaympäristöstä huolimatta. Suomen heikon taloustilanteen johdosta infra-alan kysyntä oli edelleen melko alhaisella tasolla, mikä näkyi kireänä kilpailuna projekteista. Haastavasta markkinatilanteesta huolimatta liikevaihtomme ja tilauskantamme kasvoivat. Liikevoittomme jäi hieman edellisvuodesta. Yksittäiset epäonnistuneet hankkeet alkuvuoden aikana heikensivät tulostamme edelliseen vuoteen verrattuna.

Vuoden viimeisellä vuosineljänneksellä solmimme liiketoimintakaupan, jolla luovuimme mittaus-, kairaus- ja laboratoriopalveluistamme selkeyttääksemme liiketoimintaportfoliotamme. Liiketoimintojen myynti vahvisti tasettamme luoden paremmat edellytykset ydinliiketoimintojemme kehittämiseen ja kasvuun.

Strategisten päämääriemme saavuttamiseksi jatkoimme vuoden aikana panostusta henkilöstömme kehittämiseen. Erityisesti keskityimme osaamiseen, asiakastyöhön ja työturvallisuuteen. Olen tyytyväinen tapaturmataajuuteemme, joka on ennätyksellisen alhainen: 7,6 työtapaturmaa miljoonaa työtuntia kohti. Työturvallisuuden paraneminen on näkynyt myös asiakkailta ja työsuojeluviranomaisilta saamassamme hyvässä palautteessa.

Päättyneenä vuonna solmimme merkittävän sopimuksen Helsinki-Vantaan lentoaseman asematason laajentamisurakasta. Projekti on meille ensimmäinen allianssimallilla toteuttava hanke. Erityisen vaativassa työympäristössä toteutettavassa hankkeessa voimme hyödyntää laajasti infra-alan osaamistamme. Kasvustrategiamme painopistealueita ovat ratarakentaminen ja -kunnossapito sekä kallio- ja energiainfran rakentaminen, joissa onnistuimme vuoden aikana vahvistamaan asemiamme. Rataliiketoiminnassa olemme saavuttaneet merkittävän välitavoitteen, kun puolet Suomen rataverkon kunnossapitourakoista on Destialla.

Olemme voimakkaasti panostaneet viimevuosina toimintamme kehittämiseen ja digitalisointiin. Vuonna 2015 käynnistimme ja veimme eteenpäin useita kehityshankkeita, joilla luomme pohjaa kannattavalle kasvullemme. Merkittävin kehitysprojekteistamme on Voima-hanke, jolla tehostamme toimintaamme ja parannamme kilpailukykyämme suoraviivaistamalla sekä digitalisoimalla ja automatisoimalla prosessejamme. Vuoden 2016 aikana etenemme toimintaa tukevan tietojärjestelmän käyttöönottoihin.

Päättynyt vuosi oli ensimmäinen kokonainen vuosi yksityisessä omistuksessa. Omistajamme on tukenut meitä vahvasti strategiamme toteuttamisessa sekä yhtiön kehittämisessä eteenpäin. Määrätietoinen työmme kannattavan kasvun eteen jatkuu.”

Näkymät vuodelle 2016

Infra-alan ja koko rakennusalan toimintaympäristö on edelleen haastava, ja kilpailu hankkeista jatkuu tiukkana. Kysyntä hankkeista pysynee kuitenkin kohtuullisena johtuen muutamista suurista yksityisen sektorin hankkeista sekä valtion ilmoittamasta lisärahoituksesta infrahankkeisiin perusväylänpitoon ja korjausvelan vähentämiseen.

Tilauskanta yhdessä asiakas- ja myyntityön kehittymisen kanssa antavat hyvät lähtökohdat vuodelle 2016. Vuoden vaihteen tilauskannan katesisältö ei sisällä sopimuksiin liittyviä palkkiomahdollisuuksia, minkä vuoksi tilauskannan kate on edellisvuotta alhaisempi. Tilauskanta yhdessä asiakastyön ja projektienhallinnan parantamiseksi tehdyt toimenpiteet muodostavat hyvän perustan kannattavuuden ja kassavirran säilymiselle hyvällä tasolla.

Markkinaohjeistus vuodelle 2016

Hallituksen esitys jakokelpoisten varojen käytöstä

Destia Group Oyj:n FAS:n mukainen tilikauden tappio oli 3.051.660,32 euroa, joka ehdotetaan kirjattavaksi voitot ja tappiot -tilille. Destia Group Oyj:n jakokelpoiset varat ovat yhteensä 35.884.803,10 euroa, sisältäen sijoitetun vapaan oman pääoman rahaston 38.000.000 euroa.

Destia Group Oyj:n hallitus ehdottaa yhtiökokoukselle, että 31.12.2015 päättyneeltä tilikaudelta ei jaeta osinkoa eikä pääoman palautusta.

Vantaalla 11. helmikuuta 2016

Destia Group Oyj
Hallitus

Tämä on tiivistelmä Destian tilinpäätöstiedotteesta vuodelta 2015. Täydellinen tilinpäätöstiedote taulukoineen on tämän tiedotteen liitteenä sekä saatavilla osoitteesta www.destia.fi