112 Suomi -sovelluksella lähes 130 000 latausta, uudessa versiossa mukana paikannustarkkuuden näyttö

Sovellus on saatavilla Androidin ja iPhonen ohella myös Windows- ja Jolla -puhelimiin.

Digia julkisti juhannuksen alla yhteistyössä Hätäkeskuslaitoksen kanssa kehitetyn 112 Suomi -mobiilisovelluksen, joka tarkentaa hätäpaikannusta ja nopeuttaa avunsaantia hätätilanteessa.

Sovellusta on sunnuntaihin mennessä ladattu eri sovelluskaupoista 127 275 kertaa. Sovellusta on käytetty hätäilmoitusten tekoon reilut 500 kertaa.

Päivitysversiossa parannettu käytettävyyttä ja lisätty ominaisuuksia

Sovellukseen tulee tällä viikolla saataville ensimmäinen päivitys, joka tuo sovellukseen uusia ominaisuuksia. Myös sovelluksen käytettävyyttä on parannettu käyttäjäpalautteen perusteella.

Merkittävin uusista ominaisuuksista on paikannustarkkuuden näyttö. Sovelluksen paikannustoiminto perustuu GPS-signaaliin, jonka vahvuus vaihtelee huomattavasti ympäristöstä ja puhelimen teknisistä ominaisuuksista riippuen.

"112 Suomi -mobiilisovellus on apuväline, joka tukee ja nopeuttaa soittajan sijainnin määrittelyä, mutta esimerkiksi heikon dataverkkoyhteyden vuoksi sijaintitiedon lähetys hätäkeskukseen ei välttämättä aina onnistu. Tällaisessakin tilanteessa sovelluksesta on apua, sillä hätäpuhelun soittaja voi hätäpuhelun aikana kertoa suullisesti sovelluksen näyttämän koordinaattitiedon hätäkeskuspäivystäjälle", hätäkeskuspalvelujen johtaja Marko Nieminen sanoo.

Päivityksen myötä sovelluksen näytöltä voi tarkistaa ja kertoa myös paikannuksen tarkkuuden, joka normaalisti välittyy hätäkeskuspäivystäjälle automaattisesti.

Sovellus palvelee myös matkailijoita – akun kulutus nyt vähäisempi

Sovellus on jatkossa ladattavissa kaikkialla, kun se on tähän asti ollut ladattavissa vain suomalaisista sovelluskaupoista.

”Toivomme, että muutoksen myötä esimerkiksi Suomessa vierailevat matkailijat, joiden voi olla erityisen hankalaa kertoa sijaintiaan vieraassa ympäristössä, löytävät sovelluksen”, julkishallinnon toimialajohtaja Sami Rantanen Digialta sanoo.

Käyttäjäpalautteen pohjalta uuteen versioon on tehty akunkulutusta vähentävä uudistus: Uudessa versiossa sovellus kytkee GPS-toiminnon pois päältä taustalle mennessään, jos hätäpuhelu ei ole käynnissä.

”Olemme saaneet sovelluksesta paljon kysymyksiä, palautetta ja kehitysehdotuksia, mikä on hienoa. Verkkosivulle www.digia.com/112suomi on koottu vastauksia yleisimpiin kysymyksiin”, Rantanen vinkkaa.

**

Digian Qt-teknologialla toteutettu sovellus on ladattavissa ilmaiseksi Android-, iPhone, Windows- ja Jolla -puhelimille. Hätäkeskuslaitos suosittelee sovelluksen lataamista. Tutustu: www.digia.com/112suomi

Sami Rantanen
Toimialajohtaja, julkishallinto, Digia Oyj
sami.rantanen@digia.com

Marko Nieminen (Yhteydenotot virkamatkasta johtuen sähköpostitse)
Johtaja, hätäkeskuspalvelut, Hätäkeskuslaitos

p. 0295 480 112 (vaihde), GSM 040 836 6112
marko.nieminen@112.fi

Fakta: Mitä uusia ominaisuuksia päivitys tuo 112 Suomi -sovellukseen?

• Sovelluksen käytettävyyttä on parannettu käyttäjäpalautteen perusteella.
  • Käyttäjä näkee suoraan sovelluksen näytöltä paikannuksen tarkkuuden.

Digia on suomalainen ohjelmisto- ja palveluyritys, joka auttaa alansa johtavia toimijoita palveluiden kehittämisessä, toiminnan ohjaamisessa ja tiedon hyödyntämisessä kotona ja kansainvälisesti. Kehitystämme ohjaa ihmisten muuttuva arki. Digia toimii noin tuhannen osaajan voimin Suomessa, Ruotsissa, Norjassa, Saksassa, Kiinassa, Venäjällä ja Yhdysvalloissa. Yhtiö on listattuna NASDAQ OMX Helsingissä (DIG1V).

Pikafaktat

Fakta: Mitä uusia ominaisuuksia päivitys tuo 112 Suomi -sovellukseen? • Sovellus on nyt ladattavissa Windows-, Android- ja iOS -puhelinten lisäksi Jolla-puhelimiin. • Sovelluksen käytettävyyttä on parannettu käyttäjäpalautteen perusteella • Käyttäjä näkee suoraan sovelluksen näytöltä paikannuksen tarkkuuden. • Jäädessään auki taustalle sovellus kytkee GPS-toiminnon pois päältä, mikä vähentää akunkulutusta. • Sovellus on ladattavissa sovelluskaupoista maailmanlaajuisesti ja palvelee näin myös matkailijoita.

Lainaukset

Toivomme, että muutoksen myötä esimerkiksi Suomessa vierailevat matkailijat, joiden voi olla erityisen hankalaa kertoa sijaintiaan vieraassa ympäristössä, löytävät sovelluksen.
Sami Rantanen, julkishallinnon toimialajohtaja, Digia
112 Suomi -mobiilisovellus on apuväline, joka tukee ja nopeuttaa soittajan sijainnin määrittelyä, mutta esimerkiksi heikon dataverkkoyhteyden vuoksi sijaintitiedon lähetys hätäkeskukseen ei välttämättä aina onnistu. Tällaisessakin tilanteessa sovelluksesta on apua, sillä hätäpuhelun soittaja voi hätäpuhelun aikana kertoa suullisesti koordinaattitiedon hätäkeskuspäivystäjälle.
Marko Nieminen, hätäkeskuspalvelujen johtaja, Hätäkeskuslaitos