A-lehdet kiihdyttää digikehitystään, kumppanina Digia

A-lehdet uudistaa Digian kanssa verkkopalvelualustansa. Alustauudistus pohjustaa tulevaisuuden kehityshankkeita ja tukee entistä ketterämpää palvelukehitystä. A-lehdet on tehnyt yhteistyötä Digian keväällä ostaman Nord Softwaren kanssa keväästä 2016 alkaen, ja nyt yhteistyö syvenee entisestään.

Uudelle verkkopalvelualustalle yhdistetään A-lehtien verkkopalvelut, joita on tähän asti ylläpidetty osittain eri alustojen ja julkaisujärjestelmien kautta. Uusi, yhtenäinen alusta helpottaa ylläpitoa ja jatkokehitystä merkittävästi. Avoimeen lähdekoodiin perustuva React-teknologia mahdollistaa aiempaa ketterämmän palvelukehityksen sekä tukee palveluiden suunnittelua entistä selkeämmin mobiili edellä A-lehtien strategian mukaisesti.

Yleisön näkökulmasta verkkopalvelualustan uusiminen tarkoittaa, että A-lehdet pystyy jatkossa kehittämään sivustojaan ja tarjoamaan uusia palveluja entistä nopeammin ja ketterämmin. Loppukäyttäjän näkökulmasta moderni arkkitehtuuri myös esimerkiksi lisää suorituskykyä – sivustot siis latautuvat ja toimivat entistä nopeammin.

A-lehtien laajasta portfoliosta ensimmäisenä uudelle alustalle on viety asumisen, sisustamisen ja puutarhan aiheisiin keskittyvä meillakotona.fi.

Sisältöjä yhä monipuolisemmista lähteistä API-teknologian avulla

Keskeinen osa alustauudistusta on taustajärjestelmän ja käyttäjille näkyvien palveluiden väliin toteuttava API-kerros. API-toteutus mahdollistaa sisältövirtojen tuomisen teknologiariippumattomasti monista eri lähteistä. Uuden alustan rajapinnat on toteutettu ennakkoluulottomasti modernilla otteella käyttäen GraphQL-rajapintaa.

”Jo nyt on arkea, että esimerkiksi blogit ja keskustelut ovat toimituksellisen materiaalin rinnalla kanaviemme keskeistä sisältöä. Uskomme, että tulevaisuudessa tämä kehitys vain kiihtyy ja sisällöt monipuolistuvat entisestään. Teknologian on mahdollistettava uusien lähteiden ja sisältöjen hyödyntäminen ja sitä kautta tulevaisuuden kehitys ja kasvu”, A-lehtien InnovationLabin johtaja Antti Salonen sanoo.

”Mediakentän murros haastaa alan yritykset etsimään jatkuvasti uusia tapoja puhutella yleisöä ja kehittää liiketoimintaa. Digitaaliset palvelut ja kanavat ovat tulevaisuuden mediayrityksissä avainasemassa. On todella innostavaa olla mukana toteuttamassa tulevaisuuden menestyskonsepteja A-lehtien kumppanina”, operatiivinen johtaja Janne Muurinen Digialta sanoo.

Antti Salonen
Johtaja, InnovationLab
A-lehdet Oy
P. 040 412 6710

Janne Muurinen
Operatiivinen johtaja, Räätälöidyt palvelut
P. 0400 367 344

Digia on kannattavasti kasvava IT-palveluyritys, joka auttaa asiakkaitaan hyödyntämään digitaalisuuden mahdollisuudet. Näkemyksellisenä kumppanina Digia kehittää ja innovoi liiketoimintaa tukevia ratkaisuja yhdessä asiakkaidensa kanssa. Tarjoamme toimialasovitettua osaamista digitaalisten palveluiden kehittämiseen, toiminnan ohjaamiseen ja tiedon hyödyntämiseen. Toimimme lähes 1000 osaajan voimin Suomessa ja Ruotsissa. Digian liikevaihto vuonna 2016 oli 86,5 miljoonaa euroa. Yhtiö on listattuna NASDAQ Helsingissä (DIGIA). www.digia.com.

Lainaukset

Teknologian on mahdollistettava uusien lähteiden ja sisältöjen hyödyntäminen ja sitä kautta tulevaisuuden kehitys ja kasvu.
Antti Salonen, johtaja, InnovationLab, A-lehdet
Janne Muurinen, operatiivinen johtaja, Räätälöidyt palvelut, Digia
Mediakentän murros haastaa alan yritykset etsimään jatkuvasti uusia tapoja puhutella yleisöä ja kehittää liiketoimintaa. Digitaaliset palvelut ja kanavat ovat tulevaisuuden mediayrityksissä avainasemassa. On todella innostavaa olla mukana toteuttamassa tulevaisuuden menestyskonsepteja A-lehtien kumppanina.