Digia API Hackatemia 2019 päätökseen – Voittajaksi valittiin kierrättämistä helpottava sovellus

Digian kolmas API Hackatemia järjestettiin 5.-13. helmikuuta. API Hackatemiaan osallistui noin 25 rajapintojen mahdollisuuksista kiinnostunutta oppijaa. Neljän illan aikana osallistujat kehittivät ratkaisuja ajankohtaisiin ongelmiin, kuten mikromuovin havainnoimiseen ja ruokahävikin vähentämiseen.

Osallistujien joukossa oli tänäkin vuonna laaja kirjo eri taustaisia osaajia. Jokaiseen ryhmään löytyikin sekä liiketoimintaosaajia että teknisiä taitureita.

”Osaamisten yhdistäminen on erittäin tärkeää. Jokaisen API-projektin tulisi lähteä liikkeelle liiketoimintatarpeen määrittelystä, API-ratkaisun tarkoituksesta sekä siitä, mitä ongelmaa rajapinnan avulla pyritään ratkaisemaan. Tekninen toteutus aloitetaan vasta tämän määrittelyn jälkeen”, konsultti Suna Koljonen painottaa.

Ensimmäisenä iltana Digian asiantuntijat johdattivat osallistujia aiheeseen kertomalla, mitä API-rajapinnat ovat ja mitä niiden avulla voidaan tehdä. Iltojen aikana päästiin sukeltamaan myös syvemmälle aiheeseen, kun Digian asiantuntijat esittelivät, millaisia sovelluksia he ovat rakentaneet API-teknologioiden avulla.

Digian API-tiimi näytti yhtenä esimerkkinä rakentamansa tekoälypohjaisen tunneanalyysityökalun, joka kerää ja hyödyntää kuvissa esiintyvien ihmisten kasvoista metadataa ja analysoi kasvonilmeitä eri tunnetiloiksi.

Ratkaisuilla apua yhteiskunnallisesti merkittäviin haasteisiin

Tiimien tehtävä oli valita itselleen kiinnostava aihe ja suunnitella sopiva toteutus API-teknologioita hyödyntäen. Työskentely tapahtui Digian asiantuntijoiden avustuksella sekä liiketoimintamäärittelyn että teknisen ratkaisun osalta. Viimeisenä iltana 13.2. ryhmät esittelivät ratkaisunsa ja osallistujat äänestivät keskuudestaan voittajan.

Selvästi eniten kiinnostusta herättivät yhteiskuntaan vaikuttavat aiheet, kuten mikromuovin vähentäminen meristä, ruuan alkuperän selvittäminen hyödyntäen kuvantunnistusta sekä ruokahävikin vähentäminen API-teknologian avulla.

Voittajaksi osallistujat äänestivät Just Three -ryhmän, jonka RecyclingApp-sovellus auttaa ihmisiä kierrättämisessä. RecyclingAppin tarkoituksena on tarjota tietoa kierrättämisestä hauskalla tavalla. Esimerkiksi muovipakkausta kierrätettäessä henkilö voi ottaa kuvan pakkauksesta ja sovellus kertoo heti, miten pakkaus tulisi kierrättää oikein ja mistä löytyy lähin kierrätyspiste. Toisena käyttötarkoituksena sovellusta voitaisiin hyödyntää esimerkiksi kouluissa lasten kierrättämistietouden lisäämiseksi.

Voittajajoukkueessa olivat Anne Vehosalo, Irene Kunnari, Laura Virta, Shah Rahman ja Sami Räisä.

”Aluksi ideoimme sovellusta, joka kertoisi tuotteen alkuperästä ja sisällöstä. Sitten rupesimme miettimään, että se, mihin pakkaus joutuu käytön jälkeen, on ympäristön ja luonnon kannalta erittäin tärkeää ja päädyimme ottamaan selvää kierrättämisestä. Huomasimme, että pakkauksissa esitettävät kierrätyssymbolit eivät ole kaikille tuttuja, joten halusimme lähteä ratkaisemaan tätä ongelmaa”, tiimin Just Threen jäsenet kommentoivat.

Muita esiteltyjä ratkaisuja olivat terveystietoja IoT:n ja API-rajapintojen avulla yhdistävä sovellus, ruuan jakamiseen ja ruokahävikin vähentämiseen keskittyvä sovellus, terveyspalveluita tukeva Chatbot-ratkaisu sekä sovellus, joka kertoo luonnolle ja ihmiselle haitallisen mikromuovin määrän esimerkiksi kosmetiikkatuotteissa.

”On mahtavaa huomata, kuinka hienoja ja tärkeitä ratkaisuja tiimit saavat aikaan lyhyessä ajassa. Kaikkien tiimien ratkaisut oli toteutettu erittäin hyvin: tiimit miettivät liiketoimintahyötyjä ja ratkaisun merkitystä yhteiskunnallisesti, mutta myös ratkaisujen tekninen puoli ja API-teknologioiden hyödyntäminen oli toteutettu taidokkaasti”, esimies Jaana Marin Digian Integraatio- ja API-liiketoiminnasta kertoo.

Lue myös viime vuoden API Hackatemian ratkaisuista täältä >>

Liisa Onninen
Esimies, Integraatio- ja API-liiketoiminta, Digia Oyj
liisa.onninen (a) digia.com

----------

API Hackatemia on Digian järjestämä neljän illan kokonaisuus, jossa opiskelijat ja asiantuntijat ideoivat ja suunnittelevat tiimeissä ratkaisuja ajankohtaisiin liiketoimintahaasteisiin API-teknologioita hyödyntäen. API Hackatemia on koulutuksen ja hackatonin yhdistelmä, jonka tarkoituksena on lisätä API-asiantuntemusta Suomessa ja löytää uusia osaajia Digialle.

Digia on kannattavasti kasvava IT-palveluyritys, joka auttaa asiakkaitaan hyödyntämään digitaalisuuden mahdollisuudet. Näkemyksellisenä kumppanina Digia kehittää ja innovoi liiketoimintaa tukevia ratkaisuja yhdessä asiakkaidensa kanssa. Tarjoamme toimialasovitettua osaamista digitaalisten palveluiden kehittämiseen, toiminnan ohjaamiseen ja tiedon hyödyntämiseen. Toimimme yli 1000 osaajan voimin Suomessa ja Ruotsissa. Digian liikevaihto vuonna 2018 oli 112,1 miljoonaa euroa. Yhtiö on listattuna NASDAQ Helsingissä (DIGIA).