Digia investoi puolustusteolliseen sektoriin perustamalla uuden Defence-yksikön

9.5.2022 klo 09:00

Puolustusteollisuuden käyttämissä IT-palveluissa korostuvat erityisesti pitkäaikaiset kumppanuudet ja niin 24/7-palvelut ja -infrastruktuuri, tietoturvallisuus kuin jatkuva teknologinen innovatiivuus ovat kriittisessä roolissa. Digialla on puolustusteollisuuden sektorin digitaalisten palvelujen kovaa osaamista sekä asiantuntijuutta. Kokosimme sekä kriittiset sektorin osaajat että hankkeiden ja projektien koordinoinnin yhteen Defence-yksikköön, jolla saadaan uutta sujuvuutta ja lisäarvoa koko sektorin käyttöön, läpi Digian tarjoaman.

Puolustusteollisuussektorin digitaalisissa palveluissa vaatimuksena on pitkäjänteisesti kehitettävät, skaalautuvat ja erityisen huoltovarmat sekä tietoturvalliset palvelut. Digia on arvostettu, turvallinen ja huoltovarma suomalainen ohjelmisto- ja palveluyritys. Digialla on myös parinkymmenen vuoden kokemus puolustusteollisen sektorin asiakkaista sekä digitaalisten palvelujen innovoinnista, kehittämisestä ja tuottamista sektorin tiukkojen turvallisuuskriittisten vaatimusten mukaisesti. Esimerkiksi Puolustusvoimat on ollut Digian erittäin pitkäaikainen ja läheinen asiakas ja kumppani.

”Olemme hyvin ylpeitä osaamisestamme ja asiantuntijoistamme puolustusteollisella sektorilla sekä kyvykkyydestämme tarjota kriittisiä digitaalisia palveluja pitkällä aikajänteellä. Esimerkiksi Puolustusvoimat, joka on ollut asiakkaamme jo 20 vuoden ajan: Digian sisäänrakennetun palvelumallin ja –asenteen keskiössä on, mitä teemme yhdessä myös seuraavat 20 vuotta”, kertoo Sami Paihonen, Digian Intelligent Solutions -alueen liiketoimintajohtaja.

”Digian organisaatiossa on jo yli 130 turvaselvitettyä asiantuntijaa ja määrä kasvaa tarpeen mukaisesti. Useita kymmeniä huippuasiantuntijaa työskentelee puolustusteollisella sektorilla koko ajan, tuoden modernia osaamista puolustusteollisuuden käyttöön. Haluamme myös rakentaa päättäväisesti kotimaista osaamisverkostoa eri osaamisalueilla. Tuomme oman kokemuksemme sekä osaamisemme Digia Hub -kärkiosaamiskeskittymän kautta puolustusteollisen sektorin käyttöön, Yhdessä olemme enemmän -teeman alla”, Paihonen jatkaa.

”Digitalisaation ja digitaalisten palveluiden jatkuvasti kehittyessä on tärkeää olla paitsi äärettömän luotettava palveluntarjoaja myös visionääri, mikä onnistuu parhaiten tuomalla sektorin parhaat asiantuntijamme ja osaaminen samaan yksikköön. Defence-yksikkö syntyi, koska näemme puolustusteollisuuden ratkaisujen avainasiantuntijoiden keräämisessä yhteen ja samaan tiimiin synergiaa ja uutta kehitysvoimaa ja -mahdollisuuksia koko sektorin käyttöön sekä luoda kasvua ja rekrytoida ja tuoda osaajia Suomen puolustusteollisuuden tarpeisiin myös kansainvälisesti”, kommentoi Digian Defence-yksikön vetäjä Jussi Tammelin.

Digian uusi Defence -yksikkö on aloittanut toimintansa toukokuun alussa 2022.

Median yhteydenotot: communications@digia.com

Sami Paihonen
Liiketoimintajohtaja, Intelligent Solutions, Digia Oyj
p. 050-502 1111