Digia kasvattaa kansainvälistä liiketoimintaansa ja ostaa ruotsalaisen IT-konsultti- ja palveluyhtiö Top of Mindsin

Digian strategian tavoitteena on luoda kestävää kasvua sekä orgaanisesti että yritysostoin. Strategiakaudella 2023–2025 yksi yhtiön tavoitteista on kansainvälisen liiketoiminnan osuuden kasvattaminen 15 %:iin liikevaihdosta. Top of Minds -yrityskauppa on askel tällä kasvumatkalla.

Digia Oyj, lehdistötiedote, 21.9.2023

Digia Oyj ja Top of Minds AB:n omistajat ovat allekirjoittaneet 20.9.2023 sopimuksen, jolla Digia Oyj ostaa Top of Minds AB:n koko osakekannan. Kaupan suunniteltu toteuttamispäivä on 2.10.2023.

Top of Minds on kannattavasti kasvava, vuonna 2011 perustettu ruotsalainen IT-konsultti- ja palveluyhtiö, joka tarjoaa asiakkailleen korkealuokkaisia palveluja datan ja analytiikan konsultointiin, integraatioihin, verkkokauppaan ja projektinjohtoon. Top of Mindsin asiakkaita ovat muun muassa ICA, Åhlens, Svenska Spel ja Länsförsäkringar. Top of Mindsin AB:n palveluksessa työskentelee 63 henkilöä sen toimipisteessä Tukholmassa. Yhtiön liikevaihto oli elokuussa 2023 päättyneellä tilikaudella noin 10,1 MEUR (114,1 MSEK)* ja liikevoitto noin 1,4 MEUR (16,3 MSEK)*.

”Tämä kauppa on yksi systemaattinen askel Digian strategian toteuttamisessa. Strategiamme ydin on älykäs liiketoiminta, jossa automaatio ja tekoäly tulevat yhä kiinteämmäksi osaksi asiakkaille tarjottavia ratkaisuja. Top of Mindsin korkean tason asiantuntijat täydentävät loistavasti Digian monipuolista palvelukokonaisuutta erityisesti datan, analytiikan ja integraatioiden alueilla. Toivotan kaikki uudet kollegat tervetulleiksi rakentamaan alan johtavaa palveluyritystä”, kommentoi Digian toimitusjohtaja Timo Levoranta.

Tällä hetkellä Digia toimii Ruotsissa liiketoiminta-analytiikkaan erikoistuneen Climberin ja finanssialan ratkaisuihin keskittyneen Digia Swedenin kautta. Kaupan jälkeen Digialla työskentelee lähes 300 datan ja analytiikan ammattilaista.

”Top of Minds muodostaa tytäryhtiömme Climberin kanssa liiketoimintakokonaisuuden, joka kiihdyttää kasvuamme Ruotsissa. Yritysoston myötä vahvistamme osaamistamme ja laajennamme toimintaamme myös uusille liiketoiminta-alueille, kuten integraatioihin, joissa Digia on jo edelläkävijä Suomen markkinassa”, kommentoi Digian liiketoimintajohtaja Sami Paihonen.

”On hienoa päästä yhdistämään voimamme Digian kanssa. Meillä on yhteinen visio ja tavoite, ja yhdistyminen on strateginen askel meille molemmille. Digia on tunnettu ja vahva digitaalisten palveluiden osaaja, ja tämä tukee myös Top of Mindsin asemaa alan johtavana toimijana. Yhdistyminen tuo arvokasta lisäarvoa asiakkaillemme, ja tiimimme pääsee hyötymään yhteistyöstä ja laajennetusta osaamisverkostosta. Odotamme innolla mitä tulevaisuus tuo tullessaan”, kommentoi Top of Mindsin toimitusjohtaja Patrik Ekström.

Osapuolet ovat sopineet, että yritysjärjestelyn kauppahintaa ei julkisteta. Kokonaiskauppahintaan sisältyy tulevaisuuden liikevoittotavoitteisiin sidottu ehdollinen lisäkauppahinta. Top of Mindsin liikevaihto oli elokuussa 2023 päättyneellä tilikaudella noin 10,1 MEUR (114,1 MSEK)* ja liikevoitto noin 1,4 MEUR (16,3 MSEK)* (noin 14,3 % liikevaihdosta). Yhtiön siirtyvä nettovarallisuus on noin 3,3 MEUR (39,8 MSEK)*. Yrityskaupalla ei ole henkilöstövaikutuksia. Top of Minds jatkaa edelleen omana yhtiönään ja on yksi Digia Oyj:n tytäryhtiöistä. Yhtiön johdossa jatkaa Patrik Ekström. Top of Mindsin luvut yhdistellään Digia-konserniin lokakuun 2023 alusta alkaen.

*EUR/SEK keskikurssi 11,25

Sami Paihonen
Liiketoimintajohtaja, Digital Solutions, Digia Oyj
P. 050 502 1111, sami.paihonen@digia.com

Patrik Ekström
Toimitusjohtaja, Top of Minds AB
P. +46 708 406952, patrik.ekstrom@topofminds.se

Lars Boström, Henrik Andersson, Timo Levoranta, Joonas Pohjonen, Patrik Ekström, Tuomo Niemi ja Sami Paihonen.

Digia lyhyesti

Digia on ohjelmisto- ja palveluyritys, joka yhdistää teknologian mahdollisuudet ja ihmisten kyvykkyydet älykkäämmän liiketoiminnan ja yhteiskunnan sekä kestävän tulevaisuuden rakentamiseksi. Tehtävämme on pitää asiakkaamme digievoluution kärjessä. Meitä digialaisia on yli 1400 ja toimimme globaalisti asiakkaidemme kanssa. Digian liikevaihto vuonna 2022 oli 171 miljoonaa euroa. Yhtiö on listattuna Nasdaq Helsingissä (DIGIA). digia.com

Top of Minds lyhyesti

Top of Minds on IT-konsultti- ja palveluyhtiö, joka tarjoaa asiakkailleen alansa johtavaa asiantuntemusta data-analytiikan, integraatioiden ja verkkokaupan osa-alueilla. Top of Mindsin johtava asema perustuu jatkuvaan osaamisen uudistamiseen ja kehittämiseen. Lähestymistapamme tekee meistä parempia asiantuntijoita ja auttaa asiakkaitamme toteuttamaan projektinsa korkeimpien standardien mukaisesti. topofminds.se