Digia kumppaniksi St1:n integraatio- ja toiminnanohjaushankkeeseen – ketteryys ratkaisi

Kokonaisjärjestelmäuudistus, jossa Digia vastaa integraatioista ja toiminnanohjauksesta, toteutetaan useana rinnakkaisena scrum-projektina. Pilvipalveluratkaisu mahdollisti nopean liikkeellelähdön projektiin.

Digia ja St1 ovat sopineet Microsoft Dynamics AX -toiminnanohjausjärjestelmän toimittamisesta pilvipalveluna sekä merkittävästä integraatiohankkeesta.

Integraatiot liittyvät St1:n tietojärjestelmien kokonaisuudistukseen, jossa uusitaan St1:n polttoainelogistiikan järjestelmät sekä siihen liittyvät palvelut, kuten CRM ja hinnoittelu.

St1 painotti kilpailutuksessa ketteryyttä, Scrum-osaamista sekä näyttöjä AX- ja integraatio-osaamisesta vähittäiskaupan toimialalla. Osaltaan vaakakupissa painoi myös Digian täydentävä tuotetarjonta integraatioiden toteuttamiseen. Moderni tekninen ratkaisu mahdollistaa proaktiivisen reagoinnin virhetilanteisiin ja lisää sitä kautta toimintavarmuutta.

Ketterät toimintatavat osaksi IT-maailman arkea

Yhteistyö integraatioiden osalta oli jo käynnissä, kun St1 ilmaisi tarvitsevansa nopealla aikataululla kumppanin toiminnanohjaushankkeeseen.

”Projektin johtoajatus oli nopeus ja ketteryys. Halusimme toteuttaa kokonaisuudistuksen useampana scrum-projektina, ja digialaiset pääsivät nopeasti juoneen kiinni. He vakuuttivat meidät siitä, että pystyvät toteuttamaan kokonaishankkeen toivomallamme mallilla sekä arvioimassamme kustannusraamissa”, CIO Marko Korhonen St1:ltä sanoo.

Nopean liikkeellelähdön mahdollisti osittain Microsoft Azure -pilvipalvelun valinta ratkaisualustaksi. Digia on ensimmäisenä IT-yrityksenä kokoluokassaan Suomessa aloittanut Microsoftin AX-toiminnanohjaustuotteiden toimittamisen pilvipalveluna.

”Pilvipalvelu mahdollistaa nopeamman toteutuksen, helposti kasvatettavan kapasiteetin sekä merkittävästi alemmat kustannukset”, pilvipalveluarkkitehti Ismo Husso Digialta taustoittaa.

”Ketterät toimintatavat ja esimerkiksi scrum-työskentely ovat tulleet osaksi IT-toimijoiden arkipäivää. Perinteinen järjestelmien toimitusmalli, eli ns. vesiputousmalli, ei enää riitä, vaan asiakkaat odottavat laadukkaita tuloksia nopeasti. Asiakas myös odottaa järjestelmätoimittajan ymmärtävän, mitä he tarvitsevat, ja kertovan, miten se toteutetaan”, Anu Pitkänen sanoo.

Marko Korhonen
CIO
St1 Oy
p. 050-431 2105

Anu Pitkänen
Vice President
p. 050-560 9902

Jarkko Lindroos
Senior Sales Manager
p. 040-582 9271

Digia on suomalainen ohjelmisto- ja palveluyritys, joka auttaa alansa johtavia toimijoita palveluiden kehittämisessä, toiminnan ohjaamisessa ja tiedon hyödyntämisessä kotona ja kansainvälisesti. Kehitystämme ohjaa ihmisten muuttuva arki. Digia toimii noin tuhannen osaajan voimin Suomessa, Ruotsissa, Norjassa, Saksassa, Kiinassa, Venäjällä ja Yhdysvalloissa. Yhtiö on listattuna NASDAQ OMX Helsingissä (DIG1V).

Lainaukset

Projektin johtoajatus oli nopeus ja ketteryys. Halusimme toteuttaa kokonaisuudistuksen useampana scrum-projektina, ja digialaiset pääsivät nopeasti juoneen kiinni. He vakuuttivat meidät siitä, että pystyvät toteuttamaan kokonaishankkeen toivomallamme mallilla sekä arvioimassamme kustannusraamissa.
Marko Korhonen, CIO, St1
Ketterät toimintatavat ja esimerkiksi scrum-työskentely ovat tulleet osaksi IT-toimijoiden arkipäivää. Perinteinen järjestelmien toimitusmalli, eli ns. vesiputousmalli, ei enää riitä, vaan asiakkaat odottavat laadukkaita tuloksia nopeasti. Asiakas myös odottaa järjestelmätoimittajan ymmärtävän, mitä he tarvitsevat, ja kertovan, miten se toteutetaan.
Anu Pitkänen, Vica President, Digia