Digia sai Microsoftilta Vuoden kumppani -tunnustuksen jo neljättä vuotta peräjälkeen

Tunnustus myönnettiin Business Applications -kategoriassa. Käytännössä se viittaa Dynamics 365 -alustaan ja sen päälle rakennettaviin liiketoimintasovelluksiin, jotka tulevat lähivuosina mullistumaan tekoälyn myötä. Digialla uskotaan, että tekoälysovellukset ovat kaikilla Microsoft Dynamics 365 -asiakkailla käytössä vuoden 2024 aikana.

”Business Applications -kategoriassa palkitsemme kumppanin, joka on tuottanut innovatiivisia, tekoälypohjaisia liiketoimintaratkaisuja asiakkailleen sekä kasvattanut omaa Business Applications -liiketoimintaansa”, sanoo Tarja Jernström, Microsoft Oy:n kumppaniliiketoiminnasta vastaava johtaja.

Digian Microsoft Dynamics 365 -liiketoiminnan johtaja Jarkko Savolainen näkee kumppanuuspalkinnon takana yksinkertaisen reseptin.

”Projektimme ovat olleet onnistuneita ja asiakkaat ovat tyytyväisiä. Microsoft-yhteistyö on erinomaista”, hän luettelee.

”Liiketoiminta kasvaa ja kehittyy koko ajan. Viime vuosina olemme kasvattaneet Azure-pilviliiketoiminnan osuutta perinteisemmän Dynamics-liiketoiminnan rinnalla sekä rakentaneet valmiuksia toimittaa kokonaisuuksia myös kansainvälisesti. Tästä hyvä esimerkki on Walki-asiakkuus: uuden toiminnanohjausjärjestelmän käyttöönotto on tehty useissa muissa Euroopan maissa ennen kuin se lopulta otetaan käyttöön myös Suomessa”, Savolainen kertoo.

Yksi tyytyväisistä asiakkaista on kymmenen suomalaisen energiayhtiön yhteisyritys Oomi. Oomi halusi järjestelmäuudistuksessaan painottaa luotettavuuden ja toimivuuden ohella kyvykkyyksiä yritysostoihin, kansainvälistymiseen ja muihin uudistuksiin.

”Digia nousi aika nopeasti esille. Yhtiöllä oli hyvät referenssit ja paljon kokemusta tällaisista järjestelmistä. Digia on myös Microsoftin tärkeä kumppani”, Oomin talousjohtaja Piia Passila kertoo.

Järjestelmän toteutustyö onnistuikin erinomaisesti.

”Hankkeen eteneminen oli koko ajan hyvin hallinnassa. Isompia haasteita tai ongelmia ei ollut missään vaiheessa projektia. Pysyimme hyvin aikataulussa, ja lisäksi työmäärät ja budjetti jopa alittuivat hieman”, Passila kertoo.

Tekoäly mahdollistaa autonomiset toiminnanohjausprosessit

Microsoft Dynamics 365 -liiketoiminta-alustaan on tulossa suuria muutoksia Copilot-tekoälyn myötä.
Jarkko Savolainen kertoo, että Microsoftin Inner Circle -kumppanina Digialla on hyvä näkyvyys Microsoftin kehityssuunnitelmiin, ja ”todella hyvältä näyttää”. Inner Circle on Microsoftin globaali kumppaniverkosto, johon kutsutaan myyntisaavutuksiin pohjautuen vain noin prosentti Microsoftin kaikista kumppaneista koko maailmassa.

”Microsoft Dynamics AI-automaatiokokonaisuus tulee todella muuttamaan ERP-prosesseja. Copilotin merkitys kasvaa ja sen avulla voidaan tulevaisuudessa hoitaa esimerkiksi prosessikokonaisuuksia. Tämä parantaa merkittävällä tavalla organisaatioiden tehokkuutta ja auttaa asiantuntijoita työssään. Ne asiakkaat, jotka ovat Dynamics 365:n valinneet, ovat edelläkävijöitä”, Savolainen sanoo.

”Tekoälymurros on käynnissä, ja tekoäly muuttaa jo suomalaisyrityksiä. Vuosi 2024 on käännekohta, ja nyt on viimeinen hetki lähteä mukaan. Toiminnanohjausjärjestelmät ovat keskeisessä roolissa tekoälyn hyödyntämisessä, sillä toiminnanohjaus on kiinni yritysten ydinprosesseissa. Uskon, että juuri tuomalla tekoäly osaksi toiminnanohjausratkaisuja on löydettävissä keskeiset tavat hyödyntää tekoälyä eniten bisnestä hyödyttävällä tavalla”, Digian toimitusjohtaja Timo Levoranta sanoo.

”Olemme iloisia, että Microsoft näkee Digian panostuksen kumppanuuteen ja pitää arvossa pitkäjänteistä yhteistyötämme”, Levoranta sanoo.

Microsoft Dynamics 365 pähkinänkuoressa:

• Microsoft Dynamics 365 on Microsoftin pilvipohjainen liiketoiminnan kokonaisratkaisu, joka sisältää älykkäät myynnin, palvelun, markkinoinnin, talouden, kaupan ja toiminnanohjauksen sovellukset.
  • Microsoftin Dynamics 365 Finance & Operations soveltuu erityisesti keskisuurten ja suurten yritysten toiminnanohjauksen tarpeisiin.
  • Microsoft Dynamics 365 Business Central on keskisuurille ja kasvaville yrityksille kehitetty helppokäyttöinen ja monipuolinen talouden- ja toiminnanohjauksen järjestelmä.
  • Microsoft Dynamics 365 CRM on pilvipohjainen alusta, joka sisältää valmisratkaisut myynnin johtamisen, asiakaspalvelun, kenttätyön ohjauksen ja markkinoinnin tarpeisiin.
  • Microsoft Power Platform on pilvipohjainen kehitysalusta, joka tarjoaa vähäkoodiset työkalut liiketoimintasovellusten kehitykseen sekä manuaalisten liiketoimintaprosessien automatisointiin.

Jarkko Savolainen
Liiketoimintajohtaja, Digia Oyj
p. 040 579 6370, jarkko.savolainen(a)digia.com

Digia on ohjelmisto- ja palveluyritys, joka yhdistää teknologian mahdollisuudet ja ihmisten kyvykkyydet älykkäämmän liiketoiminnan ja yhteiskunnan sekä kestävän tulevaisuuden rakentamiseksi. Tehtävämme on pitää asiakkaamme digievoluution kärjessä. Meitä digialaisia on yli 1 500 ja toimimme globaalisti asiakkaidemme kanssa. Digian liikevaihto vuonna 2023 oli 192,1 miljoonaa euroa. Yhtiö on listattuna Nasdaq Helsingissä (DIGIA). digia.com