Digia tiivistää yhteistyötään Gasumin kanssa – uusi Dynamics 365 auttaa vastaamaan muuttuviin tarpeisiin

Gasum uudistaa Digian kanssa toiminnanohjausjärjestelmänsä ja ottaa käyttöönsä pilvessä toimivan Microsoft Dynamics 365 -ratkaisun. Järjestelmäuudistuksen myötä Gasum pystyy vastaamaan paremmin energia-alan sekä digitalisaation murroksen tuomiin haasteisiin ja kehittämään liiketoimintaansa strategiansa mukaisesti.

Gasum ja Digia ovat 27.9.2017 allekirjoittaneet sopimuksen Microsoft Dynamics 365 -toiminnanohjausratkaisun toimittamisesta. Uusi järjestelmä otetaan käyttöön Gasumin liiketoiminta-alueilla Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa. Kokonaisuus sisältää toiminnanohjauksen, taloushallinnon, asiakkuudenhallinnan, logistiikanohjauksen sekä kunnossapidon ratkaisut. Järjestelmän käyttöönotto on määrä tapahtua tammikuussa 2018.

Gasumin aiempi toiminnanohjausjärjestelmä sisälsi paljon räätälöintejä, jotka eivät enää palvelleet yrityksen liiketoiminnan tarpeita.

”Uuden D365-järjestelmän myötä räätälöinnit minimoidaan ja toiminnot pyritään ratkaisemaan pitkälti järjestelmän vakioprosesseilla ja -toiminnoilla. Näin saavutamme kustannustehokkaan ja ketterämmän ratkaisun”, sanoo Pertti Norjos, Gasumin CIO.

”Projektin valmisteluun kuului analyysivaihe, jossa kävimme läpi, kuinka hyvin Gasumin olemassa olevia prosesseja pystyttäisiin tukemaan järjestelmän vakiotoiminnallisuuksilla. Tämän ansiosta pystymme välttämään turhat räätälöinnit, jotka muuten saattaisivat vaikuttaa kokonaisratkaisun kykyyn vastata liiketoiminnan haasteisiin pidemmällä aikavälillä”, kommentoi Digian ratkaisuarkkitehti Asko Hörkkö.

Osana ratkaisua toteutetaan myös mittarointijärjestelmän kytkentä toiminnanohjausjärjestelmään. Tämä tarkoittaa, että kaikki tarvittava mittausdata esimerkiksi Gasumin kaasuterminaaleista saadaan tuotua toiminnanohjausjärjestelmään.

”Mittausdatan avulla ylläpidämme muun muassa varastosaldoja, ja se toimii myös asiakaslaskutuksen ja hinnoittelun perustana”, Norjos toteaa.

”Gasumin digitaalinen transformaatio ei ole yksittäinen projekti vaan pikemminkin kehittämiseen osallistuvien tahojen yhteinen matka. Tätä matkaa on upea jatkaa yhdessä”, lisää Digian strategisten asiakkuuksien johtaja Jarkko Lindroos.

Gasum Oy
Pertti Norjos
CIO
P. 0400 848424

Jarkko Lindroos
Johtaja, strategiset asiakkuudet
P. 040 5829271

Digia on kannattavasti kasvava IT-palveluyritys, joka auttaa asiakkaitaan hyödyntämään digitaalisuuden mahdollisuudet. Näkemyksellisenä kumppanina Digia kehittää ja innovoi liiketoimintaa tukevia ratkaisuja yhdessä asiakkaidensa kanssa. Tarjoamme toimialasovitettua osaamista digitaalisten palveluiden kehittämiseen, toiminnan ohjaamiseen ja tiedon hyödyntämiseen. Toimimme lähes 1000 osaajan voimin Suomessa ja Ruotsissa. Digian jatkuvien toimintojen liikevaihto vuonna 2016 oli 86,5 miljoonaa euroa. Yhtiö on listattuna NASDAQ Helsingissä (DIGIA).