Digia toimittaa Puolustusvoimille turvallisen tiedonsiirron mahdollistavan yhdysväylätuotteen

Kilpailutuksen kautta toimittajaksi valittu Digia toimittaa Puolustusvoimille turvallisen tiedonsiirron ratkaisut, sisältäen ohjelmistot, laitteet sekä ylläpitopalvelut. Viisivuotisen sopimuksen arvo on 4 miljoonaa euroa.

Puolustusvoimat kilpailutti yhdysväylätuotteet (Information Exchange Gateway, IEG) tavoitteenaan päivittää turvallisen tiedonsiirron ratkaisujaan. Kilpailutukseen sisältyi yhteensä viisi kategoriaa ja koko kilpailutuksen arvo oli viiden vuoden sopimuskaudelle yhteensä 7 miljoonaa euroa, josta Digian voittama osuus on 4 miljoonaa euroa.

Digia osallistui kilpailutukseen yhteistyökumppaninsa, tanskalaisen Arbit Cyber Defence Systemsin kanssa. Yhtiöt voittivat kilpailutetuista kategorioista kaksi ja Arbit toimii Digian alihankkijana toimituksessa.

”Nyt voitettu kilpailutus on osoitus yhteistyössä toimitettavan kokonaisratkaisumme erinomaisesta kilpailukyvystä. Tarjoamamme ratkaisu pohjautuu Digian omaan Linja-ohjelmistoon sekä Arbitin datadiodiin. Yhdessä pystymme toimittamaan Puolustusvoimien laatuvaatimusten mukaiset turvallisen tiedonsiirron ratkaisut, sisältäen ohjelmistot, laitteet ja ylläpitopalvelut”, sanoo Digian Defence-yksikön johtaja Jussi Tammelin.

Pohjoismaista yhteistyötä kansainvälisen turvallisuuden edistämiseksi

Digian syksyllä solmima yhteistyösopimus Arbit Cyber Defence Systemsin kanssa liittyy yhtiön tahtotilaan vahvistaa ja kasvattaa Defence-liiketoimintaansa

”Yhteistyö Arbitin kanssa vahvistaa puolustus- ja turvallisuustoimialoille suunnattujen palveluidemme kyvykkyyksiä pohjoismaissa. Kansainvälinen yhteistyö edistää molempien yhtiöiden kilpailukykyä puolustussektorin kilpailutuksissa sekä edistää puolustustoimialan vientiä”, Tammelin sanoo.

Tanskalainen Arbit Cyber Defence Systems on erikoistunut puolustus- ja turvallisuussektorin sertifioituihin kyberturvateknologioihin ja erityisesti tietoturvallisen datan käsittelyyn liittyviin ohjelmistoihin Euroopassa ja maailmalla.

”Baltiassa ja Pohjoismaissa on tunnistettu muun Euroopan tavoin samoja haasteita tietoturvallisen datan vaihtamisessa ja siirrossa, niin valtakunnallisesti kuin kansainvälisesti. Yhteistyö Digian kanssa mahdollistaa osaamisemme hyödyntämisen ensin Suomessa ja jatkossa mahdollisesti myös laajemmin”, Arbitin perustaja ja toimitusjohtaja Rasmus Borch sanoo.

Jussi Tammelin
Johtaja, Defence, Digia Oyj
p. 050 574 6570 / jussi.tammelin(a)digia.com

Digian Linja -tuote ja Arbitin datadiodi ovat esillä Puolustus- ja ilmailuteollisuus PIA ry:n SecD-Day tapahtumassa 8.-9.2.2023.

Digia on ohjelmisto- ja palveluyritys, joka auttaa asiakkaitaan uudistumaan verkottuvassa maailmassa. Meitä digialaisia on yli 1 300. Juuremme ovat Suomessa ja toimimme sekä kotona että kansainvälisesti. Rakennamme yhteispelillä maailmaa, jossa digitaalisuus toimii ja tuntuu. Digian liikevaihto vuonna 2021 oli 156 miljoonaa euroa. Yhtiö on listattuna Nasdaq Helsingissä (DIGIA). digia.com