Digia toimitti Kalevala Korulle liiketoiminnan ydinjärjestelmän

Kalevala Koru tarvitsi modernin toiminnanohjausjärjestelmän, jonka käyttöönotto onnistuisi ilman mittavia räätälöintejä. Digia toimitti Microsoft Dynamics AX -pohjaisen ratkaisun, joka on Kalevala Korun tärkein operatiivinen järjestelmä.

Kalevala Korun järjestelmähanke tuli ajankohtaiseksi, kun yhtiön ERP-ohjelmisto alkoi olla elinkaarensa lopussa. Päätavoitteena oli uuden järjestelmän avulla tehostaa tilaus-toimitusprosessia ja kehittää tuotannonohjausta. Järjestelmän tuli myös tarvittaessa taipua ulkomaan toimipisteiden toiminnanohjaukseen sekä mahdollistaa järjestelmäintegraatiot sisäisten järjestelmien ja asiakkaiden järjestelmien välillä.

”Toiminnanohjausjärjestelmä on konsernimme tärkein operatiivinen järjestelmä. Käytännössä kaikki pyörii uuden järjestelmän päällä, niin taloushallinto, myynti, tuotanto, varasto kuin ostotoimintakin. Järjestelmää käyttää jo noin 30 % henkilöstöstämme”, kertoo Kalevala Korun tietohallintopäällikkö Tuula Aitta-aho.

Uudistusta varten Kalevala Koru valitsi kumppanikseen suomalaisen Digian, joka toimitti sille kokonaistoimituksena toiminnanohjausjärjestelmän, tarvittavat liittymät sekä varaston käsipääteratkaisun.”Valitsimme Digian, koska uskoimme, että heidän konsulttiensa kanssa pystymme viemään projektin läpi aikataulussa ja budjetissa. Lisäksi Digian vahvuutena oli tukkukaupan toimialaosaaminen, vaikuttavat referenssit, kokenut projektipäällikkö sekä kehittynyt projektityömenetelmä”, Aitta-aho kertoo.

Uuden järjestelmän käyttöönotto toi lisää tehokkuutta ja läpinäkyvyyttä tilaustoimitusketjuun. Tuotannonsuunnittelu on sujuvampaa ajantasaisen myyntitiedon ja ennusteiden ansiosta. Asiakkaita pystytään informoimaan entistä tarkemmin prosessin eri vaiheissa. Moniyritysympäristössä eri yritysten välinen tiedonsiirto on helppoa, ja mukaan on mahdollista lisätä tarvittaessa ulkomailla toimivia yrityksiä.

”Olemme iloisia, että saamme olla auttamassa suomalaista bränditaloa liiketoimintansa kehittämisessä ja virtaviivaistamassa Koru-konsernin prosesseja”, johtaja Anu Pitkänen Digiasta kertoo. ”Digian pitkä kokemus suomalaisyritysten toiminnanohjausratkaisuista ja korkealuokkaiset projektinhallintamenetelmät varmistivat onnistuneen toimitusprojektin ja käyttöönoton.”

Kalevala Korulle toimitettu ratkaisu on monipuolinen, mutta hyödyntää silti standarditeknologiaa. Dynamics AX -järjestelmään tehtiin vain vähän räätälöintiä, sillä perusjärjestelmän prosessit tukivat hyvin Kalevala Korun toimintamalleja. Näin toimitus saatiin mutkattomaksi ja hyötyihin päästiin nopeasti käsiksi.

Anu Pitkänen
Johtaja, Digia Oyj
Sähköposti: anu.pitkanen@digia.com

Tuula Aitta-aho
Tietohallintopäällikkö, Kalevala Koru
Puh. 0207 611 300
Sähköposti: tuula.aitta-aho@kalevalakoru.fi

Kalevala Koru lyhyesti

Kalevala Koru Oy:n ja Lapponia Jewelry Oy:n muodostama konserni on alansa suurin yritys Suomessa ja suurimpia Pohjois-Euroopassa. Koru-konsernin vuosiliikevaihto on n. 23 milj. € ja henkilömäärä n. 230. Pääkonttori ja tuotantotilat sijaitsevat Helsingin Pitäjänmäessä, minkä lisäksi konsernilla on kolme omaa myymälää Helsingissä.

Molemmat korumallistot perustuvat tunnistettavaan ja kunnianhimoiseen muotoiluun. Kaikki korut valmistetaan Suomessa, ja niitä myydään valtuutetuissa korualan erikoisliikkeissä sekä tavarataloissa. Suomen lisäksi päämarkkinoita ovat Skandinavia, Saksa, Hollanti ja Japani.www.kalevalakoru.fi

Digia Oyj lyhyesti

Digiaa ohjaa tavoite onnistumisesta. Yhtiö tarjoaa asiakkailleen onnistumisia toimintaa tehostavien, asiakaskokemusta parantavien ja myyntiä lisäävien oivaltavien ratkaisujen avulla. Digia on asiakkaidensa mukana tekemässä heistä edelläkävijöitä. Lähes 1 600 huippuosaajan voimin yhtiö luo asiakkailleen mahdollisuuden hyödyntää markkinamuutokset tehden yhteisestä tulevaisuudesta menestyksekkään.

Digia toimittaa useille toimialoille toiminnanohjausjärjestelmiä 20 vuoden kokemuksella. Digia Enterprise ja Microsoft Dynamics AX -ratkaisuilla vastataan kotimaisten ja globaalien yritysten toiminnanohjaustarpeisiin. Asiakkaat valitsevat yhä useammin kansainvälisiä Microsoft Dynamics AX- toimialavertikaaleja saadakseen oman toimialansa vaatimat erityispiirteet tuotteistettuna valmisohjelmistona. Digia on yksi merkittävimmistä AX-toimittajista Suomessa. Digia Enterprise on joustava suomalainen toiminnanohjausjärjestelmä, joka soveltuu erinomaisesti kotimaisille yrityksille ja konserneille ja sillä on hyvin laaja ja pysyvä asiakaskunta. Digia toimii Suomessa, Venäjällä, Kiinassa ja Ruotsissa. Yhtiö on listattuna NASDAQ OMX Helsingissä (DIG1V).www.digia.fiDigianERP-ratkaisutwebissä: www.digia.com/erp