Digialta sähköisen asioinnin sovellus Verohallitukselle

Digia Oyj Lehdistötiedote 8.4.2008

Digia on toimittanut Verohallitukselle verkkopalvelun, jolla kansalaiset voivat tehdä muutoksia esitäytettyyn veroilmoitukseensa. Huhtikuun alusta lähtien on verottajalle voinut ilmoittaa sähköisesti matkakuluvähennyksiä koskevat muutokset.

Digian ratkaisun avulla verotuksen matkakuluvähennyksiä voi ensimmäistä kertaa korjata tai täsmentää verohallinnon internet-sivuilla, jos käytössä on verkkopankkitunnukset tai sähköinen henkilökortti.

Digia on ollut mukana veropalveluiden sähköistämisessä vuoden 2007 keväästä lähtien. Verohallituksen ja Digian IT-konsultointia koskeva kahdenvälinen puitesopimus solmittiin vuonna 2008 ja se on voimassa vuoteen 2012. Sopimus perustuu Hansel Oy:n valtionhallinnon teknistä IT-konsultointia koskevaan puitejärjestelyyn. Yhteistyön seuraavassa vaiheessa sähköisen asioinnin sovellusta laajennetaan niin, että yhä useampia veroilmoituksen muutostietoja voi ilmoittaa verkkopalvelun kautta.

Vuosittain noin 4,9 miljoonaa Verohallituksen henkilöasiakasta saa esitäytetyn veroilmoituksen. Noin 800 000 asiakasta palauttaa veroilmoituksen, ja heistä noin 400 000 palauttaa veroilmoituksen vain matkakulujen ilmoittamisen vuoksi.

”Verohallitus on edelläkävijä sähköisen asioinnin kehittämisessä Suomessa. Tämä hanke osoittaa kykymme julkisen sektorin vaativien ja toimintakriittisten tietojärjestelmien toimittajana. Ratkaisussa olennaisinta on sen käytettävyys, turvallisuus ja tietojen oikeellisuus. Erityistä huomiota on kiinnitetty myös palvelun laajennettavuuteen”, sanoo johtaja Ari Nuutinen Digiasta.

Digia, johtaja Ari Nuutinen, puh. 040 513 1511
ari.nuutinen@digia.com

Digia toimittaa tieto- ja viestintäteknologiaratkaisuja maailmanlaajuisesti. Vahvuutemme älypuhelimissa ja reaaliaikaisissa tietojärjestelmissä mahdollistavat mobiilin elämäntavan.

Asiakkaamme haluavat hyödyntää digitaalista tietoa liiketoiminnassaan. Uudet teknologiat, hyvä käytettävyys ja nykyaikaiset palvelukanavat mahdollistavat oikean tiedon tai palvelun saamisen reaaliajassa tietokoneelle, matkapuhelimeen tai muuhun digitaaliseen laitteeseen.

Olemme sijoittuneet Pohjoismaihin, toimimme globaalisti ja työllistämme yli 1200 ammattilaista. Olemme listattuna OMX Pohjoismaisessa Pörssissä Helsingissä.
www.digia.fi