Digian Defence kasvaa ja kansainvälistyy osana yhtiön kasvustrategiaa – johtajaksi Harri Suni

Digia on nimittänyt vahvassa kasvussa olevan Defence-liiketoimintayksikkönsä johtajaksi eversti evp. Harri Sunin. Suni aloittaa tehtävässä 16.9.2024. Jatkuvasti muuttuvassa turvallisuusympäristössä Digian laajalle puolustus- ja turvallisuussektorin osaamiselle on tilausta. Tavoitteena on Sunin johdolla jatkaa kasvua kehittämällä tarjoamaa ja tunnistamalla uusia liiketoiminta- ja yhteistyömahdollisuuksia sekä kansallisesti että kansainvälisesti.

”Defence-yksikkömme kokoaa yhteen vuosikymmenien aikana kertyneen laajan puolustus- ja turvallisuussektorin digitaalisten palveluiden osaamisemme sekä asiakkuudet. Yksikkö on kasvanut vakaasti ja olemme ottaneet ensimmäisiä askeleita liiketoiminnan laajentamisessa myös kansainvälisesti. Nyt lähdemme Harri Sunin johdolla rakentamaan liiketoiminnan seuraavaa vaihetta tuoden asiakkaillemme uusia ratkaisuja ja osaamista. Haemme myös entistä vahvemmin uusia kansallisia ja kansainvälisiä yhteistyö- ja liiketoimintamahdollisuuksia, joita mm. NATO-jäsenyys mahdollistaa”, toteaa Digian liiketoimintajohtaja Janne Tuominen.

Defence-yksikkö on osa Digian tietoturva- ja korkean turvallisuuden ratkaisujen liiketoimintaa. Alueella työskentelee yli 200 asiantuntijaa yhteiskunnallisesti merkityksellisissä hankkeissa. Yksikkö tarjoaa monipuolisia ratkaisuja puolustus- ja turvallisuussektorille, ja sen suurimpana asiakkaana on Puolustusvoimat, jonka luotettuna kumppanina Digia on toiminut usean vuoden ajan

”On hienoa päästä osaksi Digian hyvin laajasti arvostettua ja luotettua tiimiä. Digian profiili puolustus- ja turvallisuussektorin huippuosaajana ja älykkään liiketoiminnan kehittäjänä tunnetaan, ja odotan suurella mielenkiinnolla tätä mahdollisuutta tuoda oma osaamiseni ja kokemukseni tähän kokonaisuuteen”, Harri Suni sanoo.

Turvallisuusympäristön muutos on pysyvä – kysyntä kovalle osaamiselle ja innovaatioille kasvaa

Suni siirtyy Digialle konsulttiyhtiö A.T. Kearneyn Lähi-idän yksikön kansainvälisistä puolustus- ja turvallisuussalan strategisen neuvonantajan tehtävistä.

Sitä ennen Suni on toiminut mm. Netumin kyberturvallisuuspalveluiden liiketoimintajohtajana ja tehnyt 32-vuotisen uran Puolustusvoimien johtamisjärjestelmäalan johtotehtävissä. Urallaan Suni on toiminut mm. Puolustusvoimien Johtamisjärjestelmäkeskuksen johtajana, Pääesikunnan johtamisjärjestelmäosaston apulaisosastopäällikkönä, puolustusministeriössä sekä Puolustusvoimien johtamisjärjestelmätoimialan edustajana Suomen NATO- ja EU-edustustoissa.

”Turvallisuusympäristömme on muuttunut merkittävästi. Muutos on jatkuvaa ja pysyvää. Myös digitalisaatio etenee vauhdilla. Uudet toimintatavat ja murroksellisten teknologioiden, kuten tekoäly, koneoppiminen, autonomiset järjestelmät ja kvanttiteknologia, käyttö muuttavat jo nyt kaikkien organisaatioiden toimintaa ja vaikuttavat kansalliseen turvallisuuteemme. Informaatioympäristön hallinta on keskeistä kansallisen turvallisuuden näkökulmasta, ja tätä kehitystä pystymme yhdessä asiakkaidemme ja yhteistyöverkostojemme kanssa tukemaan entistä paremmin. Digian osaamiselle ja uusille innovaatioille on aitoa kysyntää, myös kansainvälisesti, ja tätä haluan myös omassa roolissani edistää”, Suni jatkaa

”Harri on tiimiimme erinomainen vahvistus. Hänellä on kaikki edellytykset, joita kasvumatkallamme tarvitaan. Hän tuntee puolustus- ja turvallisuussektorin sekä asiakkaamme erittäin hyvin, mutta hänellä on myös tarvittavaa kokemusta ja näkemystä palveluiden ja liiketoiminnan kehittämisestä ja johtamisesta. Sen lisäksi Harri on toiminut pitkään alan merkittävissä kansallisissa ja kansainvälisissä verkostoissa”, Tuominen lisää.

Harri Suni
Johtaja, Defence-liiketoimintayksikkö, Digia Oyj
p. 040 522 9545, harri.suni(a)digia.com

Janne Tuominen