DIGIAN JAKAUTUMISEEN VALMISTAUTUMINEN ETENEE: JUHA VARELIUS QT:N TOIMITUSJOHTAJAKSI JA TIMO LEVORANTA KOTIMAAN LIIKETOIMINTOJEN TOIMITUSJOHTAJAKSI DIGIAN JAKAUTUESSA

DIGIA OYJ PÖRSSITIEDOTE 11.11.2015 klo 9:00

Digian hallitus selvittää parhaillaan mahdollisuuksia Digian kotimaan liiketoimintojen ja Qt-liiketoimintojen eriyttämiseksi kahdeksi erilliseksi Helsingin pörssissä listatuksi yhtiöksi. Yhtiön hallitus on valinnut Juha Vareliuksen (KTM) uuden Qt-liiketoimintaa harjoittavan yhtiön toimitusjohtajaksi jakautumisen tapahtuessa. Kotimaan liiketoimintojen uudeksi toimitusjohtajaksi on valittu Timo Levoranta (DI, KTK).

Juha Varelius (s. 1963) on toiminut Digia Oyj:n toimitusjohtajana vuodesta 2008 lähtien ja hän jatkaa Digia Oyj:n toimitusjohtajana aina mahdolliseen jakautumiseen saakka.

Juha Vareliuksella on vankka kokemus kansainvälisten liiketoimintojen johtamisesta ja kasvattamisesta varsinkin digitalisoituvassa nopeasti muuttuvassa ympäristössä.  Ennen siirtymistä Digiaan Varelius toimi Lontoossa ja Yhdysvalloissa teknologiayritys Everypoint Inc:llä ja Yahoolla (2002-2007) sekä erilaisissa johtotehtävissä Soneralla (1993-2002).

- Juha Varelius on kansainvälisen taustansa ja kokemuksensa ansiosta paras mahdollinen henkilö Qt:n johtoon. Varelius on johtanut Digiaa menestyksekkäästi läpi suurten muutosten ja rakentanut samalla määrätietoisesti Qt:stä kasvavaa ja kansainvälisesti kiinnostavaa liiketoimintaa, sanoo Digian hallituksen puheenjohtaja Pertti Kyttälä.

Kotimaan liiketoimintojen eli mahdollisen jakautumisen jälkeen jäljelle jäävän Digian toimitusjohtajaksi valittu Timo Levoranta (s. 1965) on toiminut useissa eri johtotehtävissä ICT-toimialalla, viimeksi TDC Finland Oy:n toimitusjohtajana (2011-2015). Aiemmin hän on työskennellyt myynti- ja markkinointijohtajana Outokumpu Oyj:ssä (2008-2011) sekä eri tehtävissä TeliaSoneralla (2002-2008) ja Soneralla (1995-2002).

- Levorannan vahvuutena on laaja-alainen työkokemus ICT-toimialalta yhdistettynä vankkaan palveluliiketoimintaosaamiseen. Hän on auttanut menestyksekkäästi sekä yksityisen että julkisen sektorin asiakkaitaan sekä kotimaan että kansainvälisen liiketoiminnan tarpeissa ja haasteissa. Lisäksi hänellä on kokemusta vaativista johtotehtävistä paitsi ICT-yrityksissä, myös teollisuuden parissa, kertoo Pertti Kyttälä.

Vareliuksen ja Timo Levorannan nimitykset tulevat voimaan mahdollisen jakautumisen täytäntöönpanon rekisteröintipäivänä. Jakautumisesta päättää yhtiökokous. Tavoitteena on saattaa jakautumisjärjestely voimaan vuoden 2016 ensimmäisen vuosipuoliskon kuluessa.

Toimitusjohtaja Juha Varelius, vaihde p. 010 313 3000
Hallituksen puheenjohtaja Pertti Kyttälä, p. 050 669 50