DIGIAN MOBIILILIIKETOIMINNAN SOPEUTTAMISEEN TÄHDÄNNEET YT-NEUVOTTELUT SAATU PÄÄTÖKSEEN. YHTIÖ UUDISTAA ORGANISAATIOTAAN VASTAAMAAN MUUTTUNUTTA TOIMINTAYMPÄRISTÖÄ

DIGIA OYJ PÖRSSITIEDOTE 29.9.2011 klo 09:00

Digia Oyj on saanut päätökseen 11.8.2011 aloittamansa, yhtiön mobiililiiketoiminnan sopeuttamiseen tähdänneet YT-neuvottelut. Neuvotteluiden tuloksena Digia irtisanoo yhteensä noin 170, pääasiassa yhtiön Mobile Solutions -segmenttiin kuuluvaa työntekijää Helsingin, Jyväskylän, Oulun ja Tampereen toimipisteistä.

Henkilöstövähennykset toteutetaan asteittain pääosin vuoden 2011 loppuun mennessä.

Yhtiö arvioi, että tukitoimista ja henkilöstövähennyksistä aiheutuu noin 0,6 miljoonan euron kertaluonteiset kustannukset, jotka tullaan kirjaamaan kuluksi yhtiön kolmannen vuosineljänneksen 2011 tulokseen.

Kuluvan vuoden ensimmäisellä vuosineljänneksellä alkanut sopimustuotekehityspalvelujen olennainen kysynnän lasku ja siitä johtuva mobiilimarkkinan muutos on muuttanut pysyvästi Digian Mobile Solutions -liiketoimintasegmentin toimintaympäristöä ja vaatinut yhtiöltä merkittäviä sopeuttamistoimenpiteitä.

Muutoksen jäljiltä yhtiön liiketoiminta muuttuu niin, ettei liiketoiminnan nykyinen jako Enterprise ja Mobile Solutions -segmentteihin ole enää tarkoituksenmukainen. Tämän johdosta ja yleistä taloustilannetta koskevan epävarmuuden jatkuvasti lisääntyessä, Digian hallitus on päättänyt yhtiön organisaation uudistamisesta. Uudistuksella tähdätään yhtiön koko liiketoiminnan tehokkuuden parantamiseen kehittämällä palvelutarjontaa sekä keskittämällä ja kohdistamalla resurssit entistä paremmin.

Toiminnan uudelleenorganisoinnin edellyttäessä, että yhtiön toimintoja ja henkilöstön työtehtäviä arvioidaan uudelleen, yhtiö käynnistää tänään uudet koko yhtiötä koskevat YT-neuvottelut. Neuvotteluiden piirissä ovat kotimaan kaikki toiminnot lukuun ottamatta pääosaa aiempien sekä nyt päättyneiden YT-neuvotteluiden toimenpiteiden piirissä olevasta henkilöstöstä. Yhteensä neuvottelut koskevat noin 770 yhtiön työntekijää. Yhtiön arvion mukaan henkilöstön vähentämistarve koskee enintään 80 henkilöä, joille yhtiö ei pysty osoittamaan työtä uuden organisaation mukaisessa toiminnassa.

toimitusjohtaja Juha Varelius,
gsm 0400 855849, sähköposti: juha.varelius@digia.com