Digian tekoäly-ennuste jääkiekon SM-liigan voittajasta päivittyi: Tappara nousee voittoon

Uusin ennuste povaa Tapparalle kultasijaa. Pelicansille ennuste lupaa jopa aiempaa hurjempaa nousua. Myös jääkiekkoasiantuntija Petteri Sihvonen päivitti oman ennusteensa ja haastaa Digian tekoälyn näkemykset.

Digia julkaisi marraskuussa tekoälyyn pohjautuvan ennusteen jääkiekon SM-liigan voittajasta.

Alkuperäisessä ennusteessa neljän kärjen muodostivat Ilves, Tappara, Pelicans ja HIFK. Nyt tekoäly nostaa ykköseksi Tapparan. Pelicans jatkaa hurjaa nousuaan ja yltää kakkossijalle asti. TPS tiputtaa nelossijalle Ilveksen, jota tekoäly vielä marraskuussa ennusti mestariksi.

Tekoälyn erehtyväisyyttä toivovat luultavasti ainakin Lukon ja JYPin kannattajat. Raumalaisfaneja sapettanee tekoälyn ennuste, jonka mukaan Lukko tippuu lopputuloksissa sijalta 5 sijalle 8. Myös JYPille on tekoälyn mukaan luvassa kylmää kyytiä: tipahdus sijalta 7 sijalle 11.

Mistä ennusteen muutokset johtuvat?

”Tekoälyennuste perustuu matemaattiseen mallinnukseen, jossa viime vuoden pelejä on ’pelattu’ uudestaan joukkueiden nykyisillä kokoonpanoilla. Malli katsoo aina vuoden taaksepäin, eli se täydentyy uusimpien otteluiden datalla ja vastaavasti vanhimmat pelit tippuvat laskennasta pois. Muutosta ennusteessa selittävät siis muutokset datassa”, Digian teknologiajohtaja Juhana Juppo kertoo.

”Kokonaisuutena tekoälyn ennusteessa Liigan piste-erot kapenevat ja marginaalit pienenevät. Tämä johtaa play-off-vaiheessa yllättäviinkin tuloksiin”, Juppo sanoo.

Miten Pelicansin maalivahtimuutos vaikuttaa ennusteeseen?

Yksi suurimpia yllätyksiä sekä tekoälyn ennusteessa että runkosarjan tähänastisissa tuloksissa on lahtelaisjoukkue Pelicansin huima menestys. Tekoäly ennusti Pelicansille marraskuussa pronssisijaa, vaikka joukkue oli tällöin sarjataulukossa vasta sijalla 12. Viime viikkojen aikana Pelicans onkin noussut sarjataulukossa jo 9. sijalle. Tekoäly kirittää Pelicansia uudessa ennusteessa hopealle asti.

Tämän viikon alussa, heti uusimman mallinnuksen jälkeen, uutisoitiin, että Pelicansin ykkösmaalivahti Jussi Olkinuora jättää joukkueen. Miten muutos vaikuttaa ennusteisiin?

”Kun pelejä uudella kokoonpanolla pelataan ja dataa alkaa kertyä, nähdään muutoksen vaikutus reaalituloksiin sekä ennusteeseen. Ihmisen ajattelussa yksittäisten tapahtuminen vaikutus on usein suurempi kuin se todellisuudessa onkaan. Tekoälymalli huomioi kymmeniä muuttujia, mikä tasaa yksittäisten tekijöiden vaikutusta ennusteeseen – olkoonkin, että maalivahdin suorituksella on paljon merkitystä”, Juppo kertoo.

Joskus siis yksittäisellä tekijälläkin voi olla suuri vaikutus lopputuloksiin. Tekoäly on vahvoilla juuri tällaisten vaikuttavien tekijöiden tunnistamisessa.

”Yrityspäättäjien ja urheiluvalmentajien yhteinen haaste on ymmärtää, mikä vaikuttaa eniten, kun tulosta halutaan kehittää johonkin suuntaan. Tällainen vaikuttavuusanalyysi auttaa toiminnan tulosten ennustamisessa ja parantamisessa”, Juppo kuvaa.

Jääkiekkoasiantuntija Petteri Sihvonen haastaa tekoälyn näkemykset

Digian AI-johtaja Juhana Juppo ja jääkiekkoasiantuntija Petteri Sihvonen kohtasivat marraskuussa MTV3:n Viiden jälkeen -ohjelmassa, jossa Petteri Sihvonen esitti omat, tekoälyä haastavat ennusteensa. Nyt Sihvonen on päivittänyt omat ennustuksensa, kuten tekoälykin.

Petteri Sihvonen kommentoi videolla tekoälyn ennustetta ja esittää omat näkemyksensä >>

Miten tekoäly pärjää, kun vastassa on yksi kovimmista jääkiekkoasiantuntijoista?

”Koneella on puolellaan lähes rajaton laskentateho, ja se pystyy ottamaan kerralla huomioon huomattavasti suurempia määriä tekijöitä sekä niiden välisiä suhteita kuin ihminen. Mutta tekoälylläkin on haasteensa, jotka liittyvät usein dataan, jolla se on koulutettu”, Juhana Juppo sanoo.

Tekoälyn vahvuuksista ja rajoitteista ihmisen päättelyyn verrattuna voi lukea lisää Digian blogissa >>

SM-liigan ennusteella Digian tarkoitus on tuoda esiin tekoälyn hyödyntämismahdollisuuksia.

”Tekoälyyn liittyy nyt paljon hypeä ja harhaluulojakin, vaikka todellisuudessa se on arjen työkalu siinä missä muutkin teknologiat. On vain ymmärrettävä, missä siitä on eniten hyötyä, ja missä jokin muu työkalu auttaa enemmän. Tekoälyn vahvuuksien ja rajoitusten ymmärtäminen on avain sen tehokkaaseen käyttöön”, Juhana Juppo sanoo.

Kuukausittain päivittyvä ennuste on tutustuttavissa Digian verkkosivuilla.

Juhana Juppo
Teknologiajohtaja (CTO), Digia
P. 040 172 2859
juhana.juppo(a)digia.com