Digian tekoäly päihitti vedonlyöntitoimistot ja kiekkoasiantuntijat – ennusti jääkiekon Suomen mestaruuden

Liiga-kauden aikana Digian tekoälyennustetta seuranneille ei tullut yllätyksenä, että Tappara sinetöi mestaruuden sunnuntaina 28.4.2024 pelatussa pelissä. Myös Pelicansin hopea ja Kärppien pronssi menivät tekoälyltä oikein. Hopeamitalistin tekoäly näki jo vuoden vaihteessa ja pronssipelin voittajan ennen neljännesvälieriä. Liiga-ennuste havainnollistaa, miten tekoäly voi auttaa yrityksissä tekemään parempia päätöksiä ja viimekädessä parempaa tulosta.

Ohjelmisto- ja palveluyritys Digian tekoälyennuste on pitkin kautta antanut merkkejä vahvuudestaan, ja nyt päättyneiden Liiga-finaalien myötä se lakaisi pöydän lopullisesti. Tekoäly ennusti oikein kaksi parasta joukkuetta jo joulukuusta alkaen ja kärkinelikon puolivälieräkierroksella.

Aivan ensimmäisiin ennusteisiin verrattuna kehitystäkin on nähtävissä. Tekoäly ennusti mm. marraskuussa kultamitalistiksi Ilvestä. Tappara ja Pelicans olivat silloin sijoilla kaksi ja kolme. Tämän jälkeen Tappara nousi ennusteessa ensin hopealle ja joulukuusta lähtien mestariksi. Vastaavasti Ilveksen tekoäly tiputti joulukuussa neljännelle ja tammikuussa viidennelle sijalle, jossa se pysytteli kauden loppuun saakka.

Jääkiekkoasiantuntija Petteri Sihvonen, joka on pitkin kautta kilvoitellut Digian tekoälymallin kanssa, uskoi pitkään Ilveksen mestaruuteen. Ilveksen pelien päätyttyä, Sihvonen nosti mestarisuosikikseen Pelicansin.

"Jos mietin Ilvestä, minua heilutti vähän liikaa se, kun olen tuijottanut pelitapaan ja sen toteutukseen, kun vertaa mihin kaikkeen tekoäly kaiken aikaa katsoo. Kuvittelin, että Ilves olisi saanut asiansa kuntoon, mutta tällaiseen tunteiluun ei tekoäly lähtenyt. Tappara ei ole mielestäni sisällöllisesti niin vahva kuin tulokset näyttävät ja siksi nostan Pelicansin siihen rooliin mihin kaavailin Ilvestä aiemmin - voittajasuosikiksi", Sihvonen totesi ennen finaalipelejä.

Katso Petteri Sihvosen ja Digian teknologiajohtaja Juhana Jupon analyysi asiantuntijan ja tekoälyn ennusteiden eroista kauden ajalta.

Tekoälymallin onnistumisprosentiksi 76 – osoitti toimivuutensa jo runkosarjassa

Finaalin ennustamisen rinnalla on kiinnostavaa tarkastella, miten malli onnistui ennusteissa koko kauden aikana. Laajempi tarkastelu avaa mallin vahvuuksia ja hyödyntämismahdollisuuksia myös muissa sovelluskohteissa.

Kun lasketaan, miten tekoäly onnistui pelien ennustamisessa runkosarjan aikana, onnistumisprosentiksi saadaan 76. Se on kova tulos verrattuna sekä vedonlyöntitoimistoihin että ammatikseen jääkiekkoa seuraaviin urheilutoimittajiin.

”Leikkimielisesti voi todeta, että tekoälyennuste olisi tuonut vedonlyöjälle muhkeat voitot tällä kaudella. Vastaavasti liiketoiminnassa malli auttaa tekemään parempia päätöksiä ja viimekädessä parempaa tulosta. Digia toteutti tekoälyennusteen Liiga-kauden lopputuloksista havainnollistaakseen tekoälyn mahdollisuuksia päätöksenteon ja johtamisen työkaluna, ja tämä on kyllä melko kuvaava havainnollistus siitä, että tekoälyllä on kaupallista hyötyä”, teknologiajohtaja Juhana Juppo Digialta sanoo.

Jo ennen finaaleja tekoälymallin toimivuudesta saatiin lukuisia osoituksia:

• Tekoäly ennusti runkosarjan voittajan ja toiseksi tulleen joukkueen oikein.
  • Tekoäly ennusti yhdeksän kymmenestä pudotuspelijoukkueesta oikein, kun iso osa verrokkiennusteista osui oikeaan kahdeksan joukkueen kohdalla.
  • Neljännesfinaalien osalta tekoäly ennusti kaikki neljä välieriin pääsevää joukkuetta oikein, kun useimmat verrokkiennusteet osuivat oikeaan vain kahden tai kolmen joukkueen kohdalla.

”Ennuste perustuu aiempien pelien dataan, jonka perusteella tekoäly laskee peli peliltä todennäköisemmän voittajan. Tekoäly oppii koko ajan. Kun dataan tulee muutoksia, tekoälyn ennusteetkin tarkentuvat”, Juppo kertoo.

Olennaista tekoälyn hyödyntämisessä onkin ymmärtää, mihin tekoälyn ennusteet perustuvat. Tekoälyyn ei pidä luottaa sokeasti, mutta oikein käytettynä se on päätöksentekoon, ennusteisiin ja johtamiseen erittäin hyvä työkalu.

”Tekoälyyn liittyy paljon hypeä ja harhaluulojakin, vaikka todellisuudessa se on arjen työkalu siinä missä muutkin teknologiat, ja sitä pitää osata käyttää oikein. Kuten minkä tahansa teknologian kanssa, tekoälyn vahvuuksien ja rajoitusten ymmärtäminen on avain sen tehokkaaseen käyttöön. Koneen tuottamien oivallusten ja ihmisen intuition yhdistäminen tuottaa usein parhaat tulokset”, Juppo sanoo.

Lisää oppeja siitä, miten sama malli tuo apua päätöksentekoon yrityksissä, ja mitä kannattaa huomioida, kun hyödyntää tekoälyä ennustetyökaluna, voi lukea Digian blogista.

Jos haluat kuulla lisää analyysiä ennusteesta, osallistu webinaariin 7.5.2024. Ilmoittaudu mukaan täällä.

Lisätietoa ennusteesta ja sen toteutuksesta voi lukea täältä.

Juhana Juppo
Teknologiajohtaja, Digia Oyj
p. 040 172 2859, juhana.juppo(a)digia.com

Digian viestintä