Digian tekoälyennuste SM-liigan voittajasta päivittyi – mitä mallin toimivuudesta voi tässä vaiheessa sanoa?

Kolmen kärjen tekoälyennusteessa muodostavat nyt Tappara, Pelicans ja HIFK, joka ennusteen mukaan voittaa pronssipelissä Kärpät. Jääkiekkoasiantuntija Petteri Sihvonen ei tälläkään kertaa ole täysin samaa mieltä tekoälyn kanssa. Mistä erot ihmisen ja tekoälyn ennusteissa kumpuavat, ja mitä tekoälymallin toimivuudesta voi tässä vaiheessa kautta ylipäätään sanoa?

Digia julkaisi viime vuoden marraskuussa tekoälyyn pohjautuvan ennusteen jääkiekon SM-liigan voittajasta. Ennustetta päivitettiin loppuvuodesta, jolloin neljän kärjeksi nousivat Tappara, Pelicans, TPS ja Ilves. Uusimmassa päivityksessä kärkikaksikko on pysynyt samana, kun taas pronssiottelun taistelupariksi ovat nousseet HIFK ja Kärpät.

Kun runkosarjaa on takana noin kaksi kolmasosaa, näyttää selvältä, että tiettyjä asioita, kuten Pelicansin menestyksen, tekoäly on nähnyt pitkin kautta ihmisennustajia osuvammin. Toisaalta muutokset joukkuekokoonpanoissa ja muut yllätykset ovat heiluttaneet asetelmia tavalla, joka ei ollut kauden alkaessa datasta luettavissa.

Ihmisen ja koneen näkemyserot kärjistyvät Ilves-veikkauksissa

Tuore esimerkki yllätysmuutoksista on puolustaja Sami Nikun siirtyminen JYPistä Ilveksen riveihin.

Jääkiekkoasiantuntija Petteri Sihvonen veikkasi Ilvestä mestariksi jo viime vuoden puolella, ja pitää yhä ennustuksestaan kiinni. Sihvonen kertoo videohaastattelussa, kuinka muiden positiivisten signaalien ohella hän uskoo Nikun siirtymän tuovan Ilvekselle buustin, joka siivittää joukkueen mestaruuteen – vaikka viime aikoina kissan ”turkki on ollut takussa”.

Tekoälyn arvio tamperelaisjoukkueen näkymistä on tylympi. Alkuperäisessä ennusteessa tekoäly nosti Ilveksen mestariksi, mutta tällä hetkellä Ilves olisi päätymässä sijalle viisi.

Ennuste perustuu aiempien pelien dataan. Viime vuoden puolella julkaistu alkuperäinen ennuste perustui lähes täysin viime kauden (2022-23) dataan. Kauden edetessä malli on täydentynyt tuoreella datalla. Siispä Ilveksen sijoituksen lasku ennusteessa perustuu yksinkertaisesti tämän kauden pelimenestykseen, joka ei tekoälyn laskujen mukaan anna syytä odottaa mitalisijoja.

Nikun siirtymä on niin tuore uutinen, ettei se vielä näy tämän hetken datassa. Mikä sitten lopulta on yksittäisen pelaajan vaikutus joukkueen kokonaissuoritukseen?

”Ihmisen ajattelussa yksittäisten tapahtumien tai vaikkapa yksittäisten sankaripelaajien vaikutus on usein suurempi kuin se todellisuudessa onkaan. Tekoälymalli huomioi kymmeniä muuttujia, mikä tasaa yksittäisten tekijöiden vaikutusta ennusteeseen”, teknologiajohtaja Juhana Juppo Digialta kertoo.

”Toisaalta tekoälyn vahvuuksia on juuri vaikuttavien tekijöiden tunnistaminen valtavista datamassoista. Kun esimerkiksi yritysjohtajan – tai jääkiekkovalmentajan – täytyy tunnistaa, mitä asioita kehittämällä saadaan eniten vaikutusta aikaan, tekoäly antaa erittäin hyviä työkaluja tällaiseen vaikuttavuusanalyysiin”, Juppo kertoo.

Petteri Sihvosen tunnemaailmassa myllertää – tekoäly säilyy viileänä

SM-liigan ennusteella Digia haluaa havainnollistaa tekoälyn hyödyntämismahdollisuuksia.

”Tekoälyyn liittyy nyt paljon hypeä ja harhaluulojakin, vaikka todellisuudessa se on arjen työkalu siinä missä muutkin teknologiat. On vain ymmärrettävä, missä siitä on eniten hyötyä, ja missä jokin muu työkalu auttaa enemmän. Tekoälyn vahvuuksien ja rajoitusten ymmärtäminen on avain sen tehokkaaseen käyttöön”, Juhana Juppo sanoo.

Paras lopputulos niin jääkiekossa kuin muilla elämänalueilla saadaan yhdistämällä tekoälyn laskentateho ja ihmisen intuitio.

”Viime aikoina runkosarjassa on tapahtunut paljon asioita, jotka myllertävät minun tunnemaailmaani – siinä mielessä en ole niin viileä kuin tekoäly”, Petteri Sihvonen pohtii videohaastattelussa.

Katso video: Petteri Sihvonen ja Juhana Juppo vertailevat, mihin ihmisen ja tekoälyn ennusteet perustuvat – Sihvonen letkauttaa: ”Minullekin on vielä käyttöä” >>

Katso video: Petteri Sihvonen ja Juhana Juppo analysoivat uusimpia ennusteita – missä asiassa Sihvonen myöntää osavoiton tekoälylle? >>

Juhana Juppo
Teknologiajohtaja (CTO), Digia