”Digitaalinen alusta koko suomalaiselle jääkiekolle” – Suomen Jääkiekkoliitto ja Digia yhteistyöhön

Suomen Jääkiekkoliitto aloittaa Digian kanssa merkittävän järjestelmäuudistuksen. Uudistus tuo parempia digipalveluita sadoille tuhansille jääkiekon parissa toimiville suomalaisille junioreista A-maajoukkueen ammattilaisiin. Kumppanuussopimuksen kesto on 10 vuotta.

Jääkiekko on yksi Suomen suosituimpia urheilulajeja. Sarjoja ja lohkoja on satoja. Pelipassin omaavia pelaajia on Suomessa 70 000, heistä suurin osa junioreja. Pelaajat, vanhemmat, toimitsijat ja ammattilaiset yhteenlaskettuna suomalaisen kiekkoyhteisön koko lasketaan sadoissa tuhansissa ihmisissä.

”Kilpailu- ja asiointijärjestelmän eli nykyisen palvelusivuston uudistuksen tavoitteena on tarjota jatkossa tälle joukolle helpompaa ja sujuvampaa asiointia. Digia valikoitui kumppaniksi monipuolisen osaamisensa kautta, plussana näimme Digian sitoutumisen ja perehtymisen jääkiekkoon Liigan digikumppanin roolissa”, Jääkiekkoliiton osaamis- ja digijohtaja Jere Lahti kertoo.

Kokonaisuuden pääteknologioiksi valikoituivat React.js, Next.js ja Node.js sekä pilvialustan osalta Azure Web Service (AWS).

Helppoa asiointia ammattilaisille, mutta myös kiekkoäideille ja -iseille

Uusi kilpailu- ja asiointijärjestelmä toteutetaan palvelemaan ammattikäyttäjiä eli liiton edustajia sekä asiointipalvelun kautta seuratoimijoita ja jääkiekon harrastajia. Erilaiset käyttötavat ja -tilanteet pyritään huomioimaan uudistuksessa mahdollisimman kattavasti, ja palvelumuotoilu ja käyttäjälähtöinen suunnittelu ovat projektissa keskeisessä roolissa.

Liiton työntekijät hoitavat vaikkapa sarjaohjelmien tekemistä, seurasiirtoja, kurinpitoa, taloushallintoa ja muita arjen asioita. Heille kyseessä on toiminnanohjausjärjestelmä, jonka kautta Jääkiekkoliiton koko toiminta pyörii.

Asiointipalvelussa seuratoimijat ja joukkueenjohtajat hallinnoivat seuran ja joukkueiden tietoja ja mm. joukkueiden kokoonpanoja.

”Seuratoimijat ja joukkueenjohtajat ovat hyvin laaja joukko, yksittäisten henkilöiden digivalmiudet voivat olla varsin eri tasolla. Järjestelmän käyttöliittymää suunnitellaan ja testataan alusta asti käyttäjien kanssa. Tavoite on, että jääkiekon oheisasioiden hoito olisi kaikille käyttäjille helppoa ja nopeaa”, digitaalisista palveluista vastaava johtaja – ja itsekin kiekkofani – Sami Paihonen Digialta kertoo.

Digian ote mailasta tiukkenee! Digikehitystä tehdään pääsarja- ja liittotasolla

Digia on jo useamman vuoden ajan toteuttanut palveluita kiekkokansalle Liigan digikumppanina, esimerkkeinä Liigan mobiilisovellus, uudistetut verkkosivut ja tuoreimpana tilasto- ja tulospalvelun uudistus.

Yhteistyö Jääkiekkoliiton kanssa laajentaa näkökulmaa ammattilaisjääkiekosta seuratoimijoihin, kiekkojunioreihin ja heidän vanhempiinsa.

”Toimivilla digipalveluilla on osansa siinä, että jääkiekkoharrastus on perheille helppoa ja mieluisaa. Siten tuemme työmme kautta lasten ja nuorten urheiluharrastusta”, Paihonen Digialta kertoo.

Hän uskoo, että yhteistyöstä Liigan ja Liiga-seurojen kanssa on paljon ammennettavaa Jääkiekkoliiton digikehitykseen – ja päinvastoin.

”Esimerkiksi Liiga-seurojen mobiilisovellukset päädyttiin toteuttamaan yhteiselle alustalle täysin erillisten sovellusten sijaan, jolloin kehitystyöstä hyötyvät kaikki. Tällainen yhteistyö on maailman mittaluokassa edelleen harvinaista. Voimme Suomessa olla tässä asiassa edelläkävijöitä, ja nyt pääsemme näyttämään esimerkkiä myös siinä, millaista synergiaa jääkiekon pääsarjan ja liittotason välillä on löydettävissä”, Paihonen sanoo.

Sami Paihonen
Senior Vice President, Digital Solutions, Digia
P. 050 502 1111
sami.paihonen(a)digia.com