HUS tuo datan koko henkilöstön hyödynnettäväksi – koulutuskumppanina Digia

HUS uudistaa raportointiportaalin vuoteen 2022 mennessä, mikä tarkoittaa laajaa henkilöstön kouluttautumista uuteen työvälineeseen ja uusiin raportteihin. Uusi raportointipalvelu tukee HUSin strategian toteutumista.

”Digitalisaatio muuttaa tapaamme toimia, myös terveydenhuollossa. ”Mitatusti parasta hoitoa ja palvelua” on yksi Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiri HUSin strategisista päämääristä. Tätä tavoitetta tukeakseen HUS haluaa parantaa datan hyödyntämistä läpi organisaation”, kertoo HUSin kehittämisjohtaja Visa Honkanen.

Tärkeä askel tämän tavoitteen saavuttamisessa on henkilökunnan kouluttaminen Microsoft Power BI-raportointityökalun käyttöön. HUS on valinnut Digian koulutuskumppaniksi Power BI-raportointityökalukoulutusten järjestämiseksi. Sopimuskausi on 4 vuotta.

Digia ja HUS ovat suunnitelleet yhdessä laajan koulutusohjelman, joka huomioi eri rooleissa toimivat käyttäjäryhmät ja tarjoaa perustan tiedolla johtamiseen. Esimiesten johtamistyötä tuetaan koulutuksilla, joiden tavoitteena on varmistaa esimiestyöhön liittyvän tiedon ja osaamisen jakaminen. Koulutusten tavoitteena on mahdollisimman matalalla kynnyksellä päästä alkuun uusien raporttien ja uuden teknologian hyödyntämisessä. Koulutusohjelmassa on myös kehittäjille ja ylläpitäjälle suunnatut kurssit.

Alkuvaiheessa raportoinnin keskiössä on johdon raportointi ja ensisijainen koulutuksen kohderyhmä ovat HUSin esimiehet, joita on noin 950. Kokonaisuutena käyttäjiä tulee olemaan yli 20 000, koska tavoitteena on, että mahdollisimman monet operatiivista raportointia hyödyntävät henkilöt ovat kouluttautuneet ja hyödyntävät raportteja.

”Dataa on kerätty HUSissa pitkään ja nyt haluamme tuoda tietoa paremmin henkilökunnan ulottuville ja käytettäväksi”, kertoo HUSin IT-kehitysjohtaja Mikko Rotonen.

Jatkossa PowerBI:tä tullaan käyttämään muun muassa resurssien riittävyyden arvioimiseen ja kohdentamiseen. Power BI:tä voidaan hyödyntää myös päivittäisjohtamisessa sekä tehdä ennustemalleja mm. taloudellisesta tilanteesta.

”Keskeisimmät ja ajankohtaisimmat teemat liittyvät hoitoon pääsyyn ja hoitovelkaan, joiden analysointia jatkamme koronatilanteen jatkuvasti muuttuessa”, Rotonen lisää.

”On hienoa päästä toteuttamaan tämä koulutusohjelma yhdessä HUSin kanssa. Työ tukee erinomaisesti vastuullisen analytiikan teemaamme, kun yhteiskuntamme toiminnan kannalta erittäin tärkeä henkilöstö pystyy toimimaan entistä paremmin tietojohdetussa organisaatiossa”, Päivi Karesjoki, Digian analytiikkaliiketoiminnan vetäjä.

Päivi Karesjoki
Johtaja, analytiikkaliiketoiminta, Digia
paivi.karesjoki(a)digia.com

Digia on ohjelmisto- ja palveluyritys, joka auttaa asiakkaitaan uudistumaan verkottuvassa maailmassa. Meitä digialaisia on yli 1 200. Juuremme ovat Suomessa, ja toimimme asiakkaidemme kanssa kotona ja kansainvälisesti. Rakennamme yhteispelillä maailmaa, jossa digitaalisuus toimii ja tuntuu. Digian liikevaihto vuonna 2019 oli 131,8 miljoonaa euroa. Yhtiö on listattuna Nasdaq Helsingissä (DIGIA). digia.com