Kanta-Hämeen hyvinvointialue kehittää palveluiden saatavuutta asiakkuudenhallinnan ja palveluohjauksen avulla – kumppaniksi Digia 2M€:n sopimuksella

Kanta-Hämeen hyvinvointialue Oma Häme on kilpailuttanut asiakkuudenhallinta- ja toiminnanohjausjärjestelmän kehittäjäkumppanin. Tavoitteena on saada kokonaisnäkyvyys asiakkuuksiin ja heidän palvelutarpeisiinsa sekä tukea asiakkaan ohjautumista palvelujärjestelmässä kaikkien sote-palveluiden osalta. Näin helpotetaan palveluiden saatavuutta ja tuetaan palveluohjauksen vaikuttavuutta.

”Meillä on tarve tarkastella asiakkaita ja heidän palvelutarpeitaan, sekä heille myönnettyjä palveluita ja palveluiden tuottamiseen liittyviä palveluketjuja kokonaisuutena, läpi kaikkien sosiaali- ja terveydenhuollon palveluiden. Tähän tarvitsemme nykyaikaisen asiakkuudenhallinta- ja toiminnanohjausjärjestelmän. Olemassa olevat tietojärjestelmämme eivät tarjoa tätä näkymää, tue palveluidemme välistä koordinaatiota tai ammattilaisten toiminnan priorisoimista, kertoo Oma Hämeen tietohallintojohtaja Toni Suihko.

Tehokas ja toimiva asiakkuudenhallintajärjestelmä antaa sote-ammattilaisille kokonaiskuvan asiakkaan tilanteesta, mikä mahdollistaa moniosaajatiimien toiminnan. Asiakkaille hoitoon pääsy helpottuu ajasta ja paikasta riippumatta yhden kanavan kautta. Hyvinvointialue pystyy tehostamaan toimintaansa mm. vähentämällä häiriökysyntää ja yhdistämällä helpommin kolmannen sektorin palvelutuotantoa. Järjestelmä mahdollistaa myös paremmin tehokkuuden mittaamisen, tilannekuvat ja ennustamisen.

”Asiakkuudenhallinnan avulla pystymme täsmentämään toimintatapojamme, kehittämään asiakaspalvelun automaatioastetta ja parantamaan näin asiakaspalveluamme. Asiakkuudenhallinta toimii kiinteässä yhteydessä koneoppimiseen perustuvan segmentointiratkaisumme kanssa. Ratkaisu tuo sote-ammattilaistemme käyttöön keskitetyn asiakasnäkymän, joka tukee palveluohjausta. Tämän avulla pystymme toteuttamaan entistä paremmin asiakkaidemme tarvitsemat ja heitä parhaiten tukevat palveluketjut”, Suihko lisää.

Ensimmäisenä Suomessa: Toteutuksessa hyödynnetään sote-toimialalle suunniteltua Microsoft Cloud for Healthcare -ratkaisua

Oma Hämeen asiakkuudenhallinta- ja toiminnanohjausratkaisu toteutetaan Microsoft Dynamics 365 -teknologialustalla. Kehittäjäkumppaniksi valittiin ohjelmisto- ja palveluyritys Digia, joka on Suomen johtavia Microsoft Dynamics 365 -toimijoita. Yhtiössä työskentelee myös yksi Suomen suurimmista Dynamics 365 CRM- ja Power Platform -osaajayhteisöistä. Yhteistyö käynnistyy elokuun 2024 aikana.

"On hienoa päästä kehittämään tulevaisuuden sote-palveluita yhdessä Oma Hämeen kanssa, jolla on vahva visio, ja joka tunnistaa älykkäiden liiketoimintaratkaisujen merkityksen sen toteuttamisessa,” sanoo Digian liiketoimintajohtaja Samuli Forsman.

Asiakkuudenhallinnassa hyödynnetään ensimmäisenä Suomessa erityisesti sote-toimialalle suunniteltua Microsoft Cloud for Healthcare -ratkaisua. Se kytkeytyy kiinteästi hyvinvointialueen olemassa olevaan asiakaskeskeiseen tietomalliin, mikä mahdollistaa olemassa olevan datan sekä datan perusteella tehdyn segmentointi- ja ennustetiedon hyödyntämisen. Näin tieto saadaan kerättyä tehokkaasti yhteen palveluketjujen kehittämistä varten. Ketterä ja helposti integroitava alusta tukee myös palveluiden monipuolista jatkokehitystä.

”Uskomme kehityksessä vahvasti käyttäjälähtöisyyteen ja vaikuttavuuden aikaansaamiseen. Tavoitteena on positiivinen muutos, joka ei ole mahdollista ilman käyttäjien sitoutumista. Hienoinkaan järjestelmä ei yksin tuota tuloksia, vaan sen pitää oikeasti istua ammattilaisten arkeen, täyttää heidän tarpeitaan ja helpottaa työkuormaa. Teemme läheisesti yhteistyötä Oma Hämeen ammattilaisten kanssa ja osallistutamme heitä kehitykseen aivan projektin alusta alkaen”, Forsman lisää.

Samuli Forsman
Liiketoimintajohtaja, Digia Oyj
p. 040 709 2521 / samuli.forsman(a)digia.com

Toni Suihko