Lahti Energia investoi 1,5 M€ toiminnanohjauksen uudistamiseen – kumppaniksi Digia

Energiakonserni Lahti Energia Oy kehittää toimintaansa ja uudistettujen liiketoimintaprosessien ja -tavoitteiden tueksi yhtiö kilpailutti toiminnanohjausjärjestelmän ja siihen liittyvät jatkuvat palvelut. Strategisesti merkittävän ERP-hankkeen kumppaniksi valittiin ohjelmisto- ja palveluyritys Digia, jolla on vahva energia-alan kokemus ja referenssit. Monivuotisen sopimuksen arvo on noin 1,5 miljoonaa euroa.

Lahti Energia on Lahden kaupungin tytäryhtiö, josta on sadan vuoden aikana kehittynyt moderni energiakonserni ja kestävien energiaratkaisujen edelläkävijä. Yhtiö tuottaa kaukolämpöä ja sähköä kierrätys- ja biopolttoaineilla sekä räätälöityjä energiaratkaisuja yrityksille ja taloyhtiöille.

”Olemme kehittäneet toimintaamme ja uudistaneet mm. liiketoimintaprosessejamme. Toimintamme ja tavoitteidemme tueksi tarvitsemme modernin toiminnanohjausjärjestelmän, joka tukee uudistettuja prosessejamme, tuo läpinäkyvyyden koko konserniin ja mahdollistaa aidon tiedolla johtamisen”, kertoo Lahti Energian ICT- ja kehitysjohtaja Juha-Pekka Moisio hankinnan taustoista.

Yhtiön nykyinen toiminnanohjausjärjestelmä on ollut käytössä lähes 15 vuoden ajan ja sen ympärillä on hyödynnetty lisäksi erillisjärjestelmiä. Pitkään palvellut kokonaisuus ei vastaa enää yhtiön nykyisiä tarpeita.

”Haluamme käyttöömme strategiaamme aidosti toteuttavan yhtenäisen toiminnanohjausjärjestelmän, joka tuo käyttöömme tarvittavat työkalut toiminnan ohjaamiseen ja kehittämiseen sekä luo mielekkään työskentely-ympäristön henkilökunnallemme”, Moisio sanoo.

ERP-hankkeessa tulee huomioida toimialan erityistarpeet

Lahti Energia kilpailutti toiminnanohjausjärjestelmän neuvottelumenettelyn kautta. Kilpailutuksen myötä kumppaniksi valittiin ohjelmisto- ja palveluyritys Digia ja teknologiaksi Microsoft Dynamics 365. Digia vastaa käyttöönottoprojektin lisäksi myös järjestelmän tuki- ja ylläpitopalveluista.

“Lahti Energia saa uudistuksen myötä käyttöönsä kokonaisvaltaisen ja joustavan liiketoiminta-alustan, joka tukee yhtiön uutta tapaa toimia ja mahdollistaa operatiivisen toiminnan saumattomuuden. Se mahdollistaa myös pilvipalveluiden ja tekoälyn hyödyntämisen liiketoiminnan tehostamisessa sekä uusien palveluiden kehittämisessä”, sanoo Digian liiketoimintajohtaja Jarkko Savolainen.

Digia on tunnettu toiminnanohjausjärjestelmien toimittaja ja yhtiöllä kokemusta yli 400 ERP-hankkeen toteutuksesta eri toimialoilla. Lahti Energian kilpailutuksessa pisteitä keräsivät erityisesti yhtiön osaaminen ja energia-alan referenssit.

“ERP-hankkeet ovat bisneskriittisiä päätöksiä, joissa tulee huomioida oman liiketoiminnan ja toimialan erityistarpeet. Kumppanilla on suuri merkitys hankkeen onnistumisessa. Digia on yksi Suomen suurimmista Microsoft Dynamics 365 -toimittajista ja meillä työskentelee noin 400 Dynamics 365 -asiantuntijaa, joilla on runsaasti kokemusta yrityskohtaisten prosessien ja Dynamics 365 -liiketoimintasovellusten yhteensovittamisesta”, Savolainen lisää.

Uudistushanke on jo käynnissä. Määrittely- ja analyysivaihe on tarkoitus saada valmiiksi vuoden 2024 alussa, jonka jälkeen alkaa toteutusvaihe. Tavoitteena on, että uusi järjestelmä on käyttöönotettu vuoden 2024 aikana.

Jarkko Savolainen
Liiketoimintajohtaja, Digia Oyj
p. 040 579 6370, jarkko.savolainen(a)digia.com

Juha-Pekka Moisio