Nyt lätkäfania hemmotellaan! Digian toteuttamat mobiilisovellukset Liiga-seuroille saataville syyskuussa

Tänään käynnistyvällä Liiga-kaudella faneille on tarjolla entistä kokonaisvaltaisempi lätkäelämys seurojen uusien mobiilisovellusten kautta. Digian natiivikehityksenä toteuttamat sovellukset tulevat syyskuun aikana saataville Google Play Storeen ja Apple Storeen.

Jääkiekon SM-liiga Oy julkaisi yhteistyössä Digian kanssa toteutetun Liiga-mobiilisovelluksen maaliskuussa. Samassa yhteydessä julkaistiin myös Oulun Kärppien ja TPS:n sovellukset. Nyt alkavalla kaudella omat sovelluksensa saa hallitseva mestari HPK sekä kuusi muuta Liiga-seuraa. Jatkossa käytännössä kaikkia Liiga-joukkueita voi fanittaa oman mobiilisovelluksen kautta.

Sovellukset on kehitetty palvelemaan jääkiekon ystävää mahdollisimman hyvin: Sovelluksen oletusnäkymänä on "lätkäpäivä", joka kertoo, mitä tapahtuu nyt ja mitä seuraavaksi. Näkymät vaihtuvat sen mukaan, mitä käyttäjä haluaa nähdä. Pelitapahtumat ja peliin liittyvät tilastot päivittyvät koko ajan pelin aikanakin.

Kausikorttipaikka lainaan? Uusista palveluista hyötyvät seura ja fanit

Lätkäfanille sovellus on helppo tapa seurata oman seuran uutisia, otteluohjelmaa ja statistiikkaa. Sovelluksen kautta kännykkään saa ilmoitukset tärkeistä uutisista ja tapahtumista.

Seuroille sovellus on keino syventää fanisuhdetta kattavan viestinnän mutta myös oheispalvelujen kautta. Sovelluksen kautta on kätevää ostaa liput joukkueen kaikkiin otteluihin. Osa seuroista pystyy nyt myös tarjoamaan kausikorttiasiakkailleen helpon tavan lainata korttia kaverille.

”Seurojen elinehto on saada ihmisiä kotihalliin ja kehittää asiakaskokemusta jatkuvasti. On seurojen omissa käsissä, mitä tuote- ja kuponkipalveluja ne tarjoavat sovelluksen kautta. Esimerkiksi Turussa TPS:n sovelluksen kautta voi maksaa hallin parkkimaksun. Toivomme tietysti, että sovellus auttaa seuroja saamaan ihmiset liikkeelle ja fanituksen konkretisoitumaan myös positiivisena liiketoimintana”, digitaalisen liiketoiminnan johtaja Antti-Jussi Aro Liigasta kertoo.

Fanit tunnustavat väriä – omille seurasovelluksille tilausta

Seurasovellukset on toteutettu natiivisovelluskehityksenä Androidille ja iOS:lle. Niiden pohjana on Liigan sovellusalusta, joka on Digian toteuttama. Digia on myös toteuttanut Amazonin pilveen (AWS) taustajärjestelmän, josta tiedot sovelluksiin tulevat.

”Hienous tässä jutussa on, kuinka kohtuullisen pienellä työllä Liigalle toteutettu sovellusalusta on räätälöitävissä seuroille. On hienoa olla mukana kehittämässä Liigan ja seurojen palveluita, jotka parantavat fanien mahdollisuuksia seurata oman joukkueen menestymistä koti- ja vieraspeleissä. Uudet palvelut parantavat ottelussakäyntikokemusta, kun kausikortti löytyy suoraan puhelimesta sekä limut ja popcornit voi ostaa sovelluksen kautta. Uskoisin, että nyt lanseerattavat palvelut ovat vain pintaraapaisu siitä, mitä tulevaisuus tuo tulleessaan”, Delivery Lead Mikko Sairanen Digialta sanoo.

”Seurojen mobiilisovellukset ovat konkreettinen esimerkki siitä, miten asiakaskokemusta voidaan parantaa ja laajentaa digitaalisesti. Uusien palvelujen kehittäminen vaatii yhteispeliä kaikilta osapuolilta ja yhteistyö Digian, Liigan ja seurojen kanssa on sujunut erinomaisesti”, sanoo Hannu Hiilamo, Agile-yksikön vetäjä Digialta.

Antti-Jussi Aro
Digitaalisen liiketoiminnan johtaja, Jääkiekon SM-liiga Oy
P. 040 730 2539

Mikko Sairanen