”Paras tapa lukea uutisia” – HBL toteutti Digian kanssa uuden mobiilisovelluksen

Uutisten kuluttaminen siirtyy kovaa vauhtia mobiiliin. Uuden sovelluksen avulla Hufvudstadsbladet haluaa tarjota mobiililukijoille parasta mahdollista palvelua.

Hufvudstadsbladet (HBL) on Suomen laajalevikkisin ruotsinkielinen sanomalehti. HBL julkaisi joulun alla uuden mobiilisovelluksen, jonka toteutuksessa kumppanina on ollut Digia. Sovellus on saatavilla Android- ja iOS-puhelimiin, ja se on tehty hybridimallilla natiivikehitystyökaluja ja web-teknologioita (React) hyödyntäen.

"HBL:n lukijoista jo noin 60-70 prosenttia kuluttaa uutissisältöjä mobiilissa, eikä vähenemisen merkkejä näy, päinvastoin. Applikaatiolla vastaamme tähän kuluttajakäyttäytymisen muutokseen. Siksi tämä on meille erittäin tärkeä, strategisesti merkittävä hanke”, sanoo HBL:ää julkaisevan KSF Median digitaalisten palveluiden johtaja Antti Haarala.

Uusi sovellus tarjoaa myös muille kuin tilaajille mahdollisuuden päästä HBL:n sisältöjen pariin. Näin sovellus tuo HBL:n sisällöt helpommin saataville ja madaltaa kynnystä uusille tilaajille. HBL:n aiempi mobiilisovellus, HBL 365, päivitetään entistä selkeämmin tilaajille tarkoitetuksi näköislehtisovellukseksi.

”Uuden sovelluksen tärkein tavoite on sitouttaa lukijoita. Toivomme, että ne, jotka sovelluksen lataavat, myös jatkavat käyttöä eivätkä poista sovellusta lyhyen kokeilun jälkeen. Ensikokemusten perusteella tässä on onnistuttu. Muun muassa välitön tieto uutistapahtumista push-notifikaatioiden avulla on tärkeä palvelu lukijoille”, Haarala kertoo.

Sisällön moninaisuus haastoi teknisen toteutuksen – ratkaisuna hybridi

Mediasisällöt koostuvat tänä päivänä tekstin ja kuvan lisäksi monimuotoisista elementeistä, kuten videoista, graafeista, visualisoinneista ja ulkopuolisista linkeistä. Tämän teknisen kokonaisuuden toteuttaminen sivujen latausnopeuden kärsimättä oli hankkeen suurin haaste sekä HBL:n että Digian kokeneille mobiilikehityksen ammattilaisille.

”Päädyimme hybridimalliin, jossa uutislistaukset on tehty natiivisti iOS- ja Android-alustalle ja yksittäiset artikkelinäkymät Reactilla, webbiteknologiaa hyödyntäen. Näin minimoidaan tiedonsiirron määrä ja maksimoidaan suorituskyky. Lopputuloksena on käyttäjän näkökulmasta hyvin natiivin oloinen sovellus, jossa artikkelit latautuvat nopeasti”, Mikko Sairanen Digialta kertoo.

HBL-sovellusta hyödyntämällä KSF Media aikoo seuraavaksi toteuttaa omat mobiilisovellukset myös konsernin ruotsinkielisille paikallislehdille, Västra Nylandille ja Östnylandille.

”Lähtökohta HBL-sovellusprojektiin oli, että tehdään yksi toimiva sovelluspohja, joka pystytään helposti konvertoimaan muiden konsernin medioiden käyttöön. Kaikkia konsernin lehtiä tehdään samoilla toimitusjärjestelmillä, joten saman mobiilialustan hyödyntäminen on looginen ja kohtuullisen helppo askel”, Haarala kertoo.

Haarala kertoo projektin sujuneen vaivattomasti – kiitos sitoutuneen ja tekemisestä innostuneen porukan.

”Täytyy antaa kiitokset Digian väelle. Digian devaajat pystyivät toteuttamaan meidän vision. Kaikki ovat olleet täysillä mukana projektissa ja hanketta on tehty hyvällä fiiliksellä tiiviissä yhteistyössä”; Haarala sanoo.

Antti Haarala
CDO, KSF Media
P. 050 305 9073
antti.haarala@ksfmedia.fi

Mikko Sairanen
Delivery Lead, Digia Oyj
P. 040 761 1842
mikko.sairanen@digia.com

Jussi Piispanen
Johtaja, mobiili- ja verkkopalvelut, Digia Oyj
P. 050 576 0455
jussi.piispanen@digia.com

Digia on ohjelmisto- ja palveluyritys, joka auttaa asiakkaitaan uudistumaan verkottuvassa maailmassa. Meitä digialaisia on yli 1200. Juuremme ovat Suomessa, ja toimimme asiakkaidemme kanssa kotona ja kansainvälisesti. Rakennamme yhteispelillä maailmaa, jossa digitaalisuus toimii ja tuntuu. Digian liikevaihto vuonna 2018 oli 112,1 miljoonaa euroa. Yhtiö on listattuna Nasdaq Helsingissä (DIGIA). Digia.com

Lainaukset

Uuden sovelluksen tärkein tavoite on sitouttaa lukijoita. Toivomme, että ne, jotka sovelluksen lataavat, myös jatkavat käyttöä eivätkä poista sovellusta lyhyen kokeilun jälkeen. Ensikokemusten perusteella tässä on onnistuttu. Muun muassa välitön tieto uutistapahtumista push-notifikaatioiden avulla on tärkeä palvelu lukijoille.
Antti Haarala, CDO, KSF Media