Suomen Paras Mobiilipalvelu 2017 -kilpailun palkinto 112 Suomi -sovellukselle

Digital Forum Finland ry on myöntänyt Suomen Paras Mobiilipalvelu -palkinnon jo yli miljoonaan puhelimeen ladatulle 112 Suomi -sovellukselle, jonka ovat kehittäneet Hätäkeskuslaitos ja Digia Oyj. Palkinto luovutettiin Porissa SuomiAreenan Reboot Finland – tulevaisuuden parempi elämä -tapahtumassa.

112 Suomi voitti kilpailun Paras Android-palvelu -kategorian, jonka valintakriteereissä korostuivat visuaalisuus, selkeys ja helppokäyttöisyys. Raadin mukaan hätäpaikannuksen tuominen mobiililaitteisiin on yhteiskunnallisesti tärkeä uudistus, joka voi ääritilanteessa jopa pelastaa ihmishenkiä avunsaantia nopeuttamalla. Raati noteerasi myös sovelluksen laajan yleistymisen: latausmäärä ylitti miljoonan tämän vuoden toukokuussa.

Kilpailun tuomariston puheenjohtaja, Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner pitää laadukasta ja käyttäjälähtöistä palvelutuotantoa keskeisenä tekijänä sekä kansallisen digiloikan että Suomen kansainvälisen kilpailukyvyn kannalta.

”Kilpailuun osallistuneiden palveluiden korkea taso todistaa osaltaan maamme kuuluvan digitalisaation eturintamaan. Erityisen ylpeitä voimme olla osaamisesta, jota Suomesta löytyy uudenlaisiin liikkumispalveluihin sekä terveyteen ja hyvinvointiin liittyvien palveluiden saralta, koska suomalaisten arjen sujuvoittamisen lisäksi näiltä aloilta löytyy myös valtava globaali markkinapotentiaali.”

Hätäkeskuslaitoksen teknisten palveluiden johtaja Jukka Aaltonen kiittää merkittävästä tunnustuksesta ja kertoo olevansa ilahtunut siitä, että ihmiset ovat ottaneet 112 Suomi -sovelluksen osaksi henkilökohtaista arjen turvallisuuttaan.

”Yli miljoona latausta osoittaa, että 112 Suomi on ollut suuri edistysaskel turvallisuustoiminnan digitalisoimisessa. Mobiililaitteet ovat tänä päivänä tiivis osa arkea, joten on luonnollista, että myös turvallisuuspalveluita kehitetään digitaalisesti.”

Myös Digian toimialajohtaja Sami Rantanen on iloinen siitä, että 112 Suomi valikoitui sarjansa voittajaksi 66 ehdokkaan joukosta.

”Jatkuvasti kasvava latausmäärä ja ehdokkuus tähän kilpailuun kertovat, että 112 Suomi -sovellus alkaa olla ihmisille tuttu palvelu, joka koetaan tärkeäksi. Tuomariston kriteereissä painottuivat yhteiskunnallinen arvo sekä toisaalta sovelluksen selkeys ja helppokäyttöisyys, mistä olemme erityisen iloisia.”

Aaltonen kertoo, että Digia on onnistunut konkretisoimaan Hätäkeskuslaitoksen tahtotilan 112 Suomi -sovelluksessa erinomaisesti ja hyvä yhteistyö jatkuu edelleen Digian ja myös muiden turvallisuustoimijoiden kanssa.

”Haluamme kehittää 112 Suomi -sovellusta viranomaisten yhteiseksi palvelukokonaisuudeksi, mistä muodostuu väylä tiedon välittämiselle. Lähivuosina sovelluksen kautta tulee kulkemaan erilaista informaatiota kuvien, videoiden ja ilmoitusten muodossa. Uuden datan on tarkoitus tuottaa viranomaisille lisäarvoa esimerkiksi rikoksen selvittämiseen, hätätilanteen tunnistamiseen tai riskitekijöiden havaitsemiseen.”

Lue täältä hätäkeskuspäivystäjien vinkit, kuinka käytät sovellusta oikein ja vältät yleisimmät virheet. http://112.fi/halari/112_oikea_kaytto/112_oikea_kaytto/10/0/tunnetko_sudenkuopat_kolme_tarkeinta_asiaa_112_suomi_-sovelluksen_kaytosta_72980

Katso täällä video, kuinka lataat 112 Suomi -sovelluksen ja käytät sitä: https://youtu.be/fSvH4Mbzcik

HÄTÄKESKUSLAITOS
Jukka Aaltonen, johtaja, tekniset palvelut
p. 0295 481 451 jukka.aaltonen(at)112.fi

DIGIA OYJ
Sami Rantanen, toimialajohtaja, julkishallinto
p. 040 772 2920, sami.rantanen(at)digia.com

BEST MOBILE SERVICE 2017 -KILPAILU

Best Mobile Service -kilpailun ehdokkaat ovat kansalaisten ehdottamia. Kuka vain on saanut ehdottaa ja äänestää sovelluksia kilpailuun Best Mobile Service -kilpailun nettisivuilla. Tuomaristo teki lopulliset valinnat yleisöäänet huomioiden.

Lisätietoja kilpailusta: http://2017.bestmobileservice.fi/

Digia on kannattavasti kasvava IT-palveluyritys, joka auttaa asiakkaitaan hyödyntämään digitaalisuuden mahdollisuudet. Näkemyksellisenä kumppanina Digia kehittää ja innovoi liiketoimintaa tukevia ratkaisuja yhdessä asiakkaidensa kanssa. Tarjoamme toimialasovitettua osaamista digitaalisten palveluiden kehittämiseen, toiminnan ohjaamiseen ja tiedon hyödyntämiseen. Toimimme lähes 1000 osaajan voimin Suomessa ja Ruotsissa. Digian jatkuvien toimintojen liikevaihto vuonna 2016 oli 86,5 miljoonaa euroa. Yhtiö on listattuna NASDAQ Helsingissä (DIGIA).