SysOpen Digia perusti Senior Advisers –ryhmän yritysjohdon strategiseen konsultointiin

SysOpen Digia Oyj Lehdistötiedote 25.1.2007

SysOpen Digia Oyj on perustanut uuden asiantuntijayksikön konsultoimaan yritysten ylimpää johtoa ICT-strategiavalinnoissa sekä liiketoiminnan kehittämisessä uusien teknologioiden avulla. Yksikkö aloitti toimintansa kuuden eri toimiala-asiantuntijan työryhmänä.

”SysOpen Digiassa on tunnistettu selvä asiakasodotus tarjota ylimmän johdon konsultointipalveluja. Yritysten johtoryhmät toivovat erityisesti syvällistä toimialatuntemusta sekä operatiivisen liiketoiminnan kehittämisen osaamista – tämä on kriittistä johdon informaatioteknologioihin liittyvässä päätöksenteossa”, kertoo SysOpen Digian toimitusjohtaja Jari Mielonen. ”Tähän tarpeeseen on perustettu asiantuntijayksikkö Senior Advisers Team. Ryhmän jäsenet ovat erittäin kokeneita oman toimialansa liiketoiminnan syvällisiä osaajia, jotka myöskin ymmärtävät modernien ICT-ratkaisujen arvon kilpailukyvylle ja tehokkuudelle”, jatkaa Mielonen.

Konsultointiryhmä tarjoaa palveluita laajalti asiakkaan liiketoiminnan kehittämisen osalta, ICT-strategiakonsultoinnissa, tietohallinnon johtamista ja asiakkaan edunvalvontaa, sekä arkkitehtuuri– ja teknologiapalveluita.

”Halusimme rakentaa ryhmän, joka kykenee ottamaan käytännön vastuun suurimpien asiakkaidemme strategisesta neuvonannosta ja liiketoiminnan kehittämisestä uusimpien teknologioiden keinoin sekä erityisesti tukea asiakkaidemme muutosjohtamista”, kertoo ryhmän johtaja Harri Kreus. ”Erityisenä haasteena on usein muutoksen johtaminen, hallinta ja kommunikointi sekä jalkauttaminen. Valitettavan usein tämä näkökulma jää liian vähälle huomiolle. Johdon konsulttien erityinen lisäarvo tulee suurten muutoshankkeiden läpiviennistä hankittuun omaan vankkaan kokemukseen tukeutuen”, jatkaa Kreus.

Toiminnan alkaessa ryhmään kuuluu seuraavat henkilöt:

Harri Kreus, Vice President, M.Sc., ICT strategiat, yritysten tietohallinto, informaatioyhteiskunta

Harri toimii SysOpen Digia Oyj:n konsultointiyksikön johtajana ja samalla Adviser tiimin vetäjänä. Ennen siirtymistään SysOpen Digialle Harri vastasi kehityspäällikkönä WM-data Oy:n Valtionpalveluissa turvallisuusviranomaisille kehitettävistä ratkaisuista ja palveluista. Sitä ennen Harri toimi johtavana konsulttina johtavana WM-Datan / Novo Groupin/ HM&V Researchin palveluksessa. Ennen siirtymistään yksityisen sektorin palvelukseen Harri teki pitkän uran Merivoimissa, jossa viimeisenä tehtävänään toimi Suomenlahden Meripuolustusalueen tietohallinnon toimialajohtajana. Harrilla on yli kahdenkymmenen vuoden kokemus tietotekniikan kehittämisestä, käyttämisestä ja tietohallinnon johtamisesta. Entisenä meriupseerina hänellä on lisäksi merkittävä kokemus valtionhallinnosta sekä virastorajat ylittävästä yhteistoiminnasta, kuten METO- ja VIVA-yhteistyöstä. Lisäksi alan kansainvälisestä standardoinnista Harrilla on monivuotinen kokemus Object Management Groupin C4I DTF:n puheenjohtajana.

Sakari Lehtonen, Senior Adviser, M.Sc, CMC, Arkkitehtuurit, Finanssi ja Kauppa

Sakari Lehtonen on toiminut johdon konsulttina SysOpen Digiassa vuodesta 2000 alkaen. Ennen siirtymistään SysOpen Digialle, Sakari toimi konsulttina Fujitsu Service:ssä vuodesta 1995 (tuolloin ICL Data), suurimman osan ajasta kansainvälisessä organisaatiossa. Sitä ennen Sakari toimi vuodesta 1978 varsin laajasti eri tehtävissä Keskon tietotekniikkayksikössä, mm. teknisten arkkitehtuurien, tietokantojen ja tietovarastoinnin alueilla. Sakarilla on liki kolmenkymmenen vuoden kokemus tietotekniikan kehittämisestä julkisella ja yksityisellä sektorilla, taustana kymmenen vuoden teoreettisten opintojen pohja yliopistossa. Sakarin vastuualuetta SysOpen Digiassa ovat EA- ja SOA-arkkitehtuurit ja niiden palvelukehitys. Sakarin arkkitehtuuriosaaminen ja työmenetelmäosaaminen on huippuluokkaa. Sakarilla on myös vankka kouluttajatausta.

Risto T. Nieminen, Senior Adviser, M.Sc. (Eng.)
ICT strategiat, yritysten tietohallinto, telekommunikaatio

Risto Nieminen toimii SysOpen Digia Oyj:n konsultointiyksikössä johdon konsulttina ja teletoimialan osaajana. Ennen siirtymistään SysOpen Digian palvelukseen Risto toimi viisi vuotta nimikkeellä Vice President TeliaSonera Finland Oyj:ssä vastaten verkko-operaattoreiden tuotekehityksestä ja tietohallinnon kehittämisestä. Tämän työn ohessa hän toimi Sonera Carrier Networks Oy:n tietohallinto- ja tuotekehitysjohtajana sekä johtoryhmän jäsenenä. Ennen tätä Risto työskenteli yli kymmenen vuotta puhelinvaihteiden ja niiden tietoteknisten oheislaitteiden tuotekehitystehtävissä Sonera Systems Oy:ssä ja Nokia Yritysviestintä Oy:ssä. Nokialle Risto siirtyi VTT:n Teletekniikan laboratoriosta, jossa hän toimi erikoistutkijana. Riston erityistä osaamisaluetta on asiakkaiden tukeminen ICT alan hankinnoissa. Risto on kokenut neuvottelija, jolla on kokemusta hankintasopimusten neuvottelemisesta sekä ICT-toimijoiden, että kansainvälisten järjestelmävalmistajien kanssa. Esimerkkeinä voidaan mainita Siemens, Nortel, LG Electronics ja Matra.

Sauli Savisalo, Senior Adviser, Lic.Sc.(Eng.) LtCol (GS). ICT strategiat, yritysten tietohallinto, informaatioyhteiskunta

Sauli Savisalo toimii SysOpen Digia Oyj:n konsultointiyksikössä johdon konsulttina ja tietoyhteiskuntavaikuttajana. Ennen siirtymistään SysOpen Digialle Sauli on tehnyt mittavan uran puolustushallinnossa teletoiminnan, johtamisjärjestelmien ja tietohallinnon parissa toimien viime aikoina Puolustusministeriön tietohallintojohtajana. Saulilla on ollut merkittävä rooli Puolustusvoimien tietohallinnon rationalisointihanke TIERA:ssa. Sauli on lisäksi ollut lukuisissa työryhmissä ja komiteoissa kehittämässä verkottuvan hallinnon uusia toimintatapoja ja työmuotoja, kuten SecNet konseptissa ja ValtIT toiminnassa. Erityisenä osaamisalueenaan Saulilla on tietohallintostrategioiden ja organisoinnin sekä toiminnan taloudellisuuden ja tehokkuuden kehittäminen.

Jorma Haapanen, Senior Adviser M.Sc (Agr.), Kaupan ja logistiikan arvoketjut

Jorma Haapanen toimii SysOpen Digia Oyj:n konsultointiyksikössä johdon konsulttina ja kaupan arvoketjun ja logistiikan toimialaosaajana. Ennen siirtymistään SysOpen Digialle Jorma on tehnyt mittavan uran kaupan ja logistiikka-alan yrityksissä mm. Tradekan Private Label tuotemerkkijohtajana, sekä ketjujohtajana Sesto- ja Etujätti-ketjuissa. Jorman analyyttinen ongelmanratkaisukyky logistisen tehokkuuden saavuttamiseksi on hänen merkittävimpiä vahvuuksiaan. Lisäksi Jormalla on vankkaa kokemuksellista näkemystä ihmisten johtamisen kehittämisestä ja virtuaaliorganisaatioiden toiminnasta.

Ilkka Kohonen, Senior Adviser, M.Sc.
Yritysstrategiat, yritysten tietohallinto, finanssitoimiala

Ilkka Kohonen toimii SysOpen Digia Oyj:n Finanssiyksikössä itsenäisenä konsulttina. Ennen nykyisiä tehtäviä Ilkka on toiminut yli kolmenkymmenen vuoden ajan suunnittelu-, kehitys- ja tietohallinnon johtotehtävissä sekä linjajohtajana vakuutusyhtiöissä. Viimeksi ennen konsultiksi siirtymistä Ilkka toimi Työeläkeyhtiö Varman kehitysjohtajana vastaten yhtiön johtamisjärjestelmien ja tietohallinnon kehittämisestä. Ilkka on uransa aikana osallistunut lukuisten yhteistyöhankkeiden pystyttämiseen vakuutusalalla.

Yhteystiedot:

SysOpen Digia, Harri Kreus, Vice President, Konsultointi
Puh. 040 568 7635, sähköposti: harri.kreus@sysopendigia.fi

SysOpen Digia, Jarkko Virtanen, Viestintäjohtaja
Puh. 040 7593 603, sähköposti: jarkko.virtanen@sysopendigia.fi

SysOpen Digia lyhyesti
SysOpen Digia Oyj on nykyaikainen ja ketterä ohjelmistoyhtiö, joka toimittaa ja toteuttaa asiakkaidensa kilpailukykyä parantavia ICT-tuotteita, -palveluja ja -teknologioita – ratkaisuja muuttuvan maailman tarpeisiin. Yhtiön kotipaikka on Suomi, ja se toimii kansainvälisesti yli 1100 ammattilaisen voimin. SysOpen Digia on listattu pohjoismaisessa pörssissä. Lisätietoa osoitteessa www.sysopendigia.fi