SYSOPENDIGIA esittelee Linux-pohjaisen 3G-älypuhelimen

SYSOPENDIGIA Oyj Lehdistötiedote 15.10.2007

Helsinki - SYSOPENDIGIA esittelee Linux-pohjaisen 3G-älypuhelimen tällä viikolla Münchenissä järjestettävässä Qtopia Mobile Communications Summit tapahtumassa.

Koelaitteen avulla tutkitaan tarjolla olevia vaihtoehtoja avoimen lähdekoodin ohjelmakomponentteihin perustuvien älypuhelin-luokan laitteiden kehittämiseen.

”Linux on todellinen, harkinnan arvoinen vaihtoehto laitevalmistajille ja ohjelmistoyhtiöille. Toimivan avoimeen lähdekoodiin perustuvan laitteen toteuttaminen auttaa meitä paremmin ymmärtämään älypuhelimen kehittämisen eri vaihtoehtojen hyviä ja huonoja puolia”, sanoo SYSOPENDIGIA:n projektijohtaja Tuukka Turunen.

”Erilaisia älypuhelimille soveltuvia käyttöjärjestelmiä ja ohjelmistoalustoja tarkasteltaessa Linux on eittämättä eräs varteenotettavimmista vaihtoehdoista. Mahdollisuus hyödyntää pöytäkoneille kehitettyjä ohjelmistoja suoraan on suunnaton etu mobiili-Linuxille”, jatkaa SYSOPENDIGIA:n älypuhelintoimialan johtaja Jari-Pekka Heikkilä.

”Useat matkapuhelinvalmistajat arvioivat parhaillaan Linuxia ja Qtopiaa matkapuhelinhankkeissaan. SYSOPENDIGIA omaa vankan kokemuksen ja ainutlaatuista tietotaitoa, jotka olisivat hyödyksi kyseisille valmistajille heidän kehittäessään Qtopiaa hyödyntäviä tuotteita”, sanoo Trolltechin Professional Services -liiketoiminta-alueen johtaja Karsten Homann.

Vaikka tätä esittelylaitetta ei olekaan aikomus tuotteistaa sellaisenaan, SYSOPENDIGIA:n tekemän työn tuloksia voidaan hyödyntää kaupallisten Linux-pohjaisten mobiililaitteiden kehittämisessä. SYSOPENDIGIA on kehittänyt julkistetun Linux-pohjaisen 3G-älypuhelinohjelmistonsa käyttäen avoimen lähdekoodin ohjelmakomponentteja sekä Trolltechin Qtopia-sovellusalustaa ja käyttöliittymää.

Laitealusta pohjautuu kahden suorittimen arkkitehtuuriin, jossa käytetään Marvell PXA300 -sovellussuoritinta ja Ericssonin WCDMA 3G -modeemia.

Lisätietoja
SYSOPENDIGIA:n Linux-pohjaisen 3G-älypuhelimen esittely tapahtuu Qtopia Mobile Communications Summit -tapahtumassa Münchenissä 16.–17. lokakuuta.

SYSOPENDIGIA:n Telekommunikaatio-toimialan johtaja Tommi Laitinen pitää tapahtumassa esitelmän sovelluskehityksestä.

Kysymyksiin vastaavat:
Fabien Cadaut, markkinointipäällikkö, SYSOPENDIGIA Oyj
Puh. 040 7565 959, sähköposti: fabien.cadaut (at) sysopendigia.com

Tuukka Turunen, projektijohtaja, SYSOPENDIGIA Oyj
Puh. 040 7655 800, sähköposti: tuukka.turunen (at) sysopendigia.com

SYSOPENDIGIA lyhyesti
SYSOPENDIGIA Oyj on nykyaikainen ja ketterä ohjelmistoyhtiö, joka toimittaa ja toteuttaa asiakkaidensa kilpailukykyä parantavia ICT-tuotteita, -palveluja ja -teknologioita – ratkaisuja muuttuvan maailman tarpeisiin. Yhtiön kotipaikka on Suomi, ja se toimii kansainvälisesti yli 1100 ammattilaisen voimin. SYSOPENDIGIA on listattu pohjoismaisessa pörssissä. Lisätietoja saat osoitteesta www.sysopendigia.com