”Tekoälyn osalta on turha jäädä odottamaan big bangia” – Juhana Juppo kiihdyttämään tekoälykehitystä Digialla

Organisaatioissa on olennaista tunnistaa, missä tekoäly tuo suurimmat hyödyt ja milloin tekoäly on ylipäätään paras väline tavoitellun hyödyn saavuttamiseen. Digialla tekoälyn hyödyntämistä omassa toiminnassa ja asiakasratkaisuissa kiihdytetään keskittämällä vastuu CTO Juhana Jupolle.

”Digian vahvuus monta vuotta jatkuneen liiketoiminnan kasvun takana on kyky erottaa hype realismista: mikä toimii arjessa ja tuo bisneshyötyä. Se on näkökulmamme myös tekoälyyn”, Digian toimitusjohtaja Timo Levoranta kiteyttää.

”Tekoälyyn liittyy kuhinaa, ja ilmassa on odotusta jonkinlaiselle big bangille. Sellaista ei kannata jäädä odottamaan, sillä useimmille yrityksille AI:n isoin hyöty tulee arkisina askeleina, jotka ovat otettavissa jo nyt. Ainakin lyhyellä aikavälillä suurimmat mullistukset saadaan tuomalla tekoäly osaksi olemassa olevia palveluita, helpottamaan niitä”, Digian CTO Juhana Juppo sanoo.

Vaikkapa tiedonhaku äänikomennolla voi tuntua liian tylsältä vastaamaan mielikuvaa tekoälyn mullistamasta teknoutopioiden tulevaisuudesta. Tällaisissa toistuvissa arkisissa käytännöissä ja niiden sujuvoittamisessa piilee kuitenkin suuri hyöty. Puhutaan jopa kymmenien prosenttien tehostamisesta.

Teollisessa sovelluskehityksessä, esimerkiksi Digian omassa toiminnassa, näyttää Jupon mukaan tällä hetkellä siltä, että tekoälyn tuoma tehostus on 20–30 prosentin luokkaa. Yksittäisissä tapauksissa on mahdollista päästä vielä paljon suurempiin vaikutuksiin.

”AI ei ole uusi asia, vaan esimerkiksi koneoppimista on käytetty Digialla arjessa ja asiakasratkaisuissa vuosien ajan. Se iso muutos, joka nyt on tapahtunut, on se, miten kohtaamme järjestelmät. Taustalla on samanlaisia oppivia malleja ja analytiikka kuin aiemmin, mutta muutos ihmis-kone-rajapinnassa on mullistava: koneen kanssa voidaan keskustella, sitä voidaan ohjata luonnollisella kielellä”, Juppo sanoo.

Juppo kommentoi aihetta uuden vastuualueensa perspektiivistä: jatkossa kehitysvastuu tekoälyn hyödyntämisestä Digialla on keskitetty hänelle. Uudet vastuut tulevat osaksi Jupon teknologiajohtajan (CTO) roolia. Tehtävään kuuluu muun muassa vastuu Digian tekoälystrategiasta, kasvun tukeminen luomalla uusia tekoälyn kaupallisia mahdollisuuksia Digialle sekä Digian oman toiminnan tehokkuuden tukeminen tekoälyn mahdollisuuksia hyödyntämällä. Tavoite on, että strategiakauden aikana tekoäly tulee entistä vahvemmin osaksi Digian kaikkea tekemistä.

”Uber-hetki” on tulossa – Näin valmistaudut siihen nyt

Tekoälyn ja älykkään automaation vallankumous on jo päässyt vauhtiin suomalaisten yritysten projekteissa, Digian toimitusjohtaja Timo Levoranta arvioi. Muutos näkyy nyt erityisesti tehtävissä, joihin liittyy tekstin, kuvan, äänen tai ohjelmakoodin tuottamista, analysointia tai päivittämistä.

Pidemmällä aikavälillä tekoälyn vaikutus kokonaisiin toimialoihin on käänteentekevä. Levoranta painottaa, että yritysten – erityisesti johdon ja hallituksen – on tärkeää hankkia ymmärrystä ja kokemusta tekoälystä nyt. Monilla toimialoilla on edessä ”Uber-hetki”.

Vuosikymmen sitten Uber esitteli uudenlaisen mobiiliteknologiaan perustuvan kyydinvälitysmallin, joka alkoi mullistaa alaa, vaikka esimerkiksi työntekijä- ja taksilainsäädäntöön liittyvät kysymykset olivat osin auki.

Levoranta toteaa, että samanlainen haaste näkyy nyt tekoälyssä. Lainsäädäntö on alkutekijöissään, ja esimerkiksi tietoturvaan, yksityisyyteen ja tekijänoikeuksiin liittyy paljon avoimia kysymyksiä ja riskejä. Entä, jos alalle tulee uusi toimija, joka on valmis ottamaan paljon riskiä ja haastamaan perinteiset toimintatavat? Tämä korostaa sitä, miten tärkeää on olla liikkeellä ajoissa ja hankkia ymmärrystä ja kokemusta tekoälyn mahdollisuuksista ja riskeistä omalla toimialalla. Haasteena on tietää, mikä digievoluutiossa on hypeä ja mikä realismia – ja mitä tekoäly tarkoittaa konkreettisesti omalle liiketoiminnalle.

Lue lisää: Timo Levoranta: Tekoäly muuttaa jo suomalaisyrityksiä – Näin pääset alkuun tekoälyn käytössä ja valmistaudut ”Uber-hetkeen”

”Smoke and mirrors” ei vie pitkälle – Tarvitaan oikea väline ja oikea tieto oikeaan paikkaan

Levoranta ja Juppo näkevät Digialla selkeän aseman markkinassa, joka tällä hetkellä on sakeanaan AI-puheesta.

”Digian laaja teknologinen tuntemus antaa hyvät lähtökohdat auttaa asiakkaitamme tekoälyn hyötyjen arvioimisessa. Digialla on vahva osaaminen toiminnanohjausjärjestelmistä, integraatioista ja datan hyödyntämisen ratkaisuista, joiden kautta tunnemme asiakkaidemme ydinprosesseja. Juuri sieltä AI:n efektiivisimmät hyödyntämiskohteet löytyvät”, Juppo sanoo.

Juppo ja Levoranta muistuttavat, että tekoäly toimii datalla. Jos yritys haluaa hyödyntää tekoälyä, se on merkittävästi helpompaa, kun data on kerätty keskitettyyn tietovarastoon ja järjestelmien välillä on laadukkaat integraatiot. Usein isoin osa tekoälyn kehittämisestä on datan keräämistä, hallintaa ja integraatioiden rakentamista.

Aina ei tarvita tekoälyä, vaan joskus suurempi hyöty liiketoiminnalle voidaan saavuttaa vaikkapa ohjelmistorobotiikalla.

”Pitää tunnistaa, mikä on oikea väline oikeaan paikkaan ja mitä niiden käyttäminen vaatii. Näin amatööritaikurina ajattelen, että smoke and mirrors vie silmänkääntötempuissa pitkälle, mutta teknologisessa kehityksessä on katsottava hypen taakse ja uskallettava todeta, onko hyötyä vai ei”, Juppo sanoo.

Juhana Juppo
Chief Technology Officer (CTO), Digia
P. 040 172 2859
juhana.juppo(a)digia.com

Juhana Juppo – ”Ikinörtti ja ylpeä siitä”
•    CTO, Digian johtoryhmän jäsen 19.9.2016 alkaen.
•    Syntynyt: 1971
•    Koulutus: FM (Tietojenkäsittely)
•    Aiemmin toiminut mm. liiketoiminnan kehitysjohtajana Finanssi-Kontio Oy:ssa (2013-2016) ja palvelujohtajana CGI Suomessa (2011-2013) sekä CTO:na Capgemini Finlandissa (2005-2011).
•    Kotoisin Pohjanmaalta, jossa ”jo 80-luvulla neuvottiin lopettamaan koodaus, kun tekoäly vie työt”.
•    Harrastukset: Toimii urheilun parissa tausta-aktiivina ja monilajikuuluttajana. Omien sanojensa mukaan ”mölymestari, monta tulilähdettä pihassa omaava innokas kokki sekä ikinörtti ja ylpeä siitä”.

Digia on ohjelmisto- ja palveluyritys, joka yhdistää teknologian mahdollisuudet ja ihmisten kyvykkyydet älykkäämmän liiketoiminnan ja yhteiskunnan sekä kestävän tulevaisuuden rakentamiseksi. Tehtävämme on pitää asiakkaamme digievoluution kärjessä. Meitä digialaisia on yli 1400 ja toimimme globaalisti asiakkaidemme kanssa. Digian liikevaihto vuonna 2022 oli 171 miljoonaa euroa. Yhtiö on listattuna Nasdaq Helsingissä (DIGIA). digia.com