Tekoälyn tiekartta -kilpailun voittajat valittu: YIT ja Suomen Olympiakomitea etsivät uusia mahdollisuuksia tekoälystä Digian kanssa

Digian Tekoälyn tiekartta -kilpailun voittajiksi valikoituivat rakennusyhtiö YIT sekä Suomen Olympiakomitea. Kilpailun myötä Digia haluaa rohkaista organisaatioita tekoälyn hyödyntämiseen. YIT näkee tekoälyssä mahdollisuuksia rakennusalan uudistamiseen, ja Olympiakomitean kautta tekoäly voi tuoda buustia koko suomalaiselle urheilu- ja liikuntayhteisölle.

Tekoälyn kanssa ei kannata jäädä odottelemaan, sillä suurimmat hyödyt ovat saatavilla arkisista käyttökohteista – kaikissa organisaatioissa, jo nyt. Tämä on Digian viesti viime vuoden lopulla järjestetyssä kilpailussa, jonka palkintona on 10 000 euron arvoinen tekoälyn tiekartta.

Tiekartta-työ auttaa organisaatioita tunnistamaan tekoälyn hyödyntämismahdollisuuksia ja hahmottamaan askeleita niiden toteuttamiseksi. Lue lisää Tekoälyn tiekartasta täällä.

Palkinto päädyttiin myöntämään kahdelle voittajalle. Yritysten osalta voittajaksi valikoitui rakennusyhtiö YIT. Säätiöiden ja yhteiskunnallisten toimijoiden osalta voittajaksi valikoitui Suomen Olympiakomitea.

YIT haluaa luoda rakennusalalle lisäarvoa tekoälyn avulla

Rakennusyhtiö YIT:n mukaan tekoälyn mahdollisuuksista on hyödynnetty rakennusalalla vasta pieni siivu. Yhtiön tavoitteena on olla edelläkävijä tekoälyn ja koneoppimisen käytössä ja parantaa tehokkuutta koko toimialalla. YIT odottaa kilpailun madaltavan kynnystä tekoälyn käyttöön ja lisäävän kiinnostusta aiheeseen laajemminkin rakennusalalla.

”Toimialana rakentaminen on verkostomaista ja suhdanteissa elävää toimintaa. Nykyinen, haastava taloustilanne ja rakentamisen äkkipysähdys sekä toisaalta rakennusprojektien kesto kaavoituksesta kohteiden valmistumiseen luovat kiinnostavan ja monimuotoisen päätöksentekokentän, jossa näemme merkittävää potentiaalia hyperautomaatiolle ja tekoälylle. Sovelluskohteita löytyy taloustilanteen ennakoinnista rakennuskohteiden valintaan, markkinointiin, tuotannon prosessien ja hankintaketjujen optimointiin”, teknologiajohtaja Juhana Juppo Digialta kuvailee.

Rakennusalalla on merkittävä vaikutus Suomen kansantalouteen esimerkiksi työllistymisen näkökulmasta.

”Jos pystymme tuomaan rakennusalalle tehokkuutta lisäämällä älyä prosesseihin, vaikutukset voivat tuntua kansantaloudessa asti”, Juppo perustelee YIT:n valintaa.

Tekoälyllä buustia suomalaiselle urheilu- ja liikuntayhteisölle

Olympiakomitea tuottaa koko urheiluyhteisön käyttöön Suomisport-palvelua helpottaakseen lajiliittojen ja urheiluseurojen toimintaa sekä asiointia urheilun palveluissa. Suomisportiin on rekisteröitynyt jo yli 800 000 käyttäjää.

”Lisäksi vastaamme suomalaisen urheiluyhteisön datastrategiatyöstä sekä suomalaisen urheilun ja liikunnan tietovarannon edistämisestä. Haluamme olla digitalisaation edelläkävijä suomalaisessa urheilu- ja liikuntayhteisössä ja tämän vuoksi perehtyä tekoälyn mahdollisuuksiin sekä edetä myös tältä osin systemaattisesti ja suunnitelmallisesti”, Juha Saapunki Suomen Olympiakomiteasta kertoo.

Digian raati arvioi, että Olympiakomitealla on hyvät valmiudet tekoälyn hyödyntämiseen: dataa on kerätty runsaasti ja valmiudet perustason raportointiin ja analytiikkaan ovat olemassa.

”Suomen Olympiakomitean toimintaa kehittämällä tuemme Digiana myös suomalaista urheilu- ja liikuntayhteisöä”, Juppo perustelee.

Tekoälyopit jakoon kaikkien hyödyksi

Kilpailun voittajiksi valikoitui kaksi hyvin erityyppistä organisaatiota. Siispä odotettavissa on myös erilaisia havaintoja ja löydöksiä tekoälyn hyödyntämiseen liittyen.

Näitä havaintoja ja kokemuksia voi seurata alkuvuoden aikana Digian kanavissa. Lisäksi Digia julkaisee alkuvuoden aikana tekoälyn hyödyntämistä suomalaisorganisaatiossa kuvaavan kartoituksen, joka on koottu kilpailuvastausten pohjalta.

”Tekoäly ja ylipäätään digitalisaation mahdollisuudet ovat avainroolissa koko suomalaisen yrityskentän ja yhteiskunnan kehityksessä tulevina vuosina. Tekoälyyn ei liity mystiikkaa, eikä odottelemaan kannata jäädä, sillä hyödyt ovat saatavilla arkisista käyttökohteista jo nyt. Kokeilujen ja ensiaskeleiden myötä löytyvät ne hyödyntämiskohteet, joissa tekoäly tuo suurimman arvon. Toivomme, että jakamastamme vertaistiedosta on joka organisaatiossa hyötyä oman tekoälypolun suunnittelussa”, Juhana Juppo sanoo.

Andreas Strandman
Johtaja, Data ja analytiikka, Digia
P. 0505817523
andreas.strandman(a)digia.com