• Ductor Oy/

Ductor sai Klimatklivetiltä apurahan kasvihuonekaasupäästöjä vähentävälle projektilleen

Report this content

Ductor Biogas Sweden AB on onnistuneesti hakenut apurahaa Klimatklivetiltä, joka tukee paikallisia ilmastoinvestointeja, joilla pyritään vähentämään kasvihuonepäästöjä. Yritykset, kunnat, taloyhtiöt ja lääninhallitukset voivat hakea Klimatklivet-tukea. Klimatklivetille myönnetty vuosibudjetti nousee ja jakautuu hankkeisiin, jotka tuottavat suurimman vähennyksen kasvihuonekaasupäästöissä sijoitettua kruunua kohden.

Lehdistötiedote

Ductorille myönnettiin 112 miljoonan kruunun tuki sen teknologian mahdollistamaan kasvihuonekaasupäästöjen vähentämiseen, ja se kohdennetaan paikalliseen hankkeeseen etelä- Ruotsissa. Eläinten lannan käsittelystä aiheutuvat metaanipäästöt muodostavat merkittävän osan maatalouden ilmastovaikutuksista. Ductorin bioteknologisen ratkaisun avulla päästöjä voidaan vähentää merkittävästi. Kaksivaiheisessa käymisprosessissa typpi otetaan aluksi talteen typpi- inhibition välttämiseksi seuraavan pääkäymisvaiheen aikana. Prosessi tuottaa nestemäistä typpilannoitetta, biokaasua ja kiinteää lannoitetta, jota voidaan käyttää maanparannusaineena tai lannoitteena. Tuloksena on siis biokaasua ja orgaanista lannoitetta, joiden ilmastovaikutukset ovat pienemmät.

"Tehtaan energian vuosituotanto vastaa neljä miljoonaa litraa dieselpolttoainetta. Laitoksen laskennallisen 20 vuoden elinkaaren aikana kasvihuonekaasupäästöjen kokonaisvähennyksen arvioidaan olevan 337 000 tonnia CO2 -ekvivalenttia" , kertoo paikallinen projektin johtaja ja Ductor Biogas Sweden AB:n toimitusjohtaja Jorma Liikamaa.

"Olemme ylpeitä siitä, että Ductorin missio kohdistuu sellaisiin toimiin, joita tarvitaan kiireellisesti planeettamme toipumisen auttamiseksi" , sanoo Ductorin konsernijohtaja Bernard C. Fenner. Tuki vahvistaa Ductorin biokaasulaitoshanketta Fliserydissä, Monsteråsin kunnassa, jossa allekirjoitettiin äskettäin 20 vuoden raaka-aineen toimitussopimus Ruotsin suurimman kanamunantuottajan, CA Cedergrenin kanssa. "Olen innoissani voidessani jatkaa tämän projektin viemistä eteenpäin täydellä teholla”, lisää Jorma Liikamaa.

Ductor pyrkii laajentamaan toimintaansa Euroopassa ja Yhdysvalloissa lähivuosina.

Lisätietoja Ductorin tekniikasta löytyy yhtiön verkkosivuilta www.ductor.com.

Yhteyshenkilö: Leonie Boller (markkinointipäällikkö, leonie.boller@ductor.com) tai Jorma Liikamaa (Ductor Biogas Sweden AB Toimitusjohtaja, jorma.liikamaa@ductor.com) 073 – 99 00 548 Klimatklivet: https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2021/12/klimatklivet-utvidgas- till-att-stodja-biogasanlaggningar-for-elproduktion/