Ductor fick bidrag från Klimatklivet för att driva cirkulära projekt framåt

Report this content

Ductor Biogas Sweden AB har framgångsrikt ansökt om bidrag från Klimatklivet, ett system som stödjer lokala klimatinvesteringar som syftar till att minska växthusgasutsläpp. Företag, kommuner, bostadsrättsföreningar och landsting kan ansöka om Klimatklivet stöd. Bidrag ges till de åtgärder som ger störst och varaktig minskning av växthusgasutsläpp per investerad krona.

Pressmeddelande

Bidraget på 112 miljoner kronor beviljades Ductor för de positiva effekterna av dess teknik när det gäller minskning av växthusgasutsläpp. Utsläpp av metan från hantering av stallgödsel står för en betydande del av jordbrukets klimatpåverkan. Genom implementeringen av Ductor´s biotekniska lösning kan utsläppen minskas avsevärt. Processen har två steg: i den första stegen återvinns kväve för att undvika kvävehämning under nästa steg, som är själva huvudfermenteringen. Processen ger ett flytande kvävegödselmedel, biogas och en fast gödselprodukt som kan användas som jordförbättringsmedel eller gödningsmedel. Resultatet är alltså biogas och organiskt baserat gödselmedel med minskad klimatpåverkan.

– Den årliga energiproduktionen vid anläggningen motsvarar fyra miljoner liter dieselbränsle. Den totala minskningen av utsläppen av växthusgaser under anläggningens 20-åriga livslängd uppskattas till 337 000 ton CO 2-ekvivalenter" säger den lokala projektledaren och VD för Ductor Biogas Sweden AB, Jorma Liikamaa.

"Vi känner oss uppmuntrade och stolta över att Ductor´s mission hjälper till för att hjälpa vår planet att återhämta sig" , säger Bernard C. Fenner, VD för Ductor-koncernen. Bidraget kommer att stärka Ductor´s biogasprojekt i Fliseryd, Mönsterås, för vilket ett 20-årigt kontrakt för leverans av råmaterial nyligen tecknades med Sveriges största äggproducent CA Cedergren. "Jag ser fram emot att fortsätta föra det här projektet framåt med full kraft", tillägger Jorma Liikamaa.

Ductor strävar efter att utöka sin verksamhet i ytterligare europeiska länder och USA inom de närmaste åren.

Mer information om Ductor´s teknik finns på bolagets hemsida www.ductor.com.

Kontakta Ductor: Leonie Boller (marknadschef, leonie.boller@ductor.com) eller Jorma Liikamaa (VD Ductor Biogas Sweden AB , jorma.liikamaa@ductor.com) 073 – 99 00 548

Klimatklivet: https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2021/12/klimatklivet-utvidgas-till-att- stodja-biogasanlaggningar-for-elproduktion/