Ahminta kuriin uutuuskirjan harjoituksilla

Arviolta 100 000 suomalaista sairastaa tietämättään syömishäiriötä. Näitä sairauksia pidetään usein nuorten ongelmana, mutta syömishäiriöiden yleisin muoto, ahmintahäiriö, on kuitenkin tavallisin aikuisilla naisilla ja miehillä. Vaikka arvion mukaan noin kolme prosenttia aikuisista kamppailee toistuvina ahmintoina ilmenevien syömisongelmien kanssa, terveydenhuollon piiristä on usein vaikea saada asiantuntevaa apua tähän sairauteen. Uutuuskirjan harjoitusten avulla ahminnaksi karkaava syöminen voidaan palauttaa hallintaan.

Ahminta on syömistä, jota ei voi lopettaa, vaikka haluaisi. Ahmintahäiriö on vähiten tunnettu ja vaietuin syömishäiriö, ja sen olemassaoloon on vasta vähitellen alettu herätä Suomessa. Ahmintaan liittyy huomattavaa häpeän ja itseinhon tunnetta. Iso osa ahminnasta kärsivistä ei ehkä täysin ymmärrä itse, että kyseessä on syömishäiriö. Moni salaa ahmiva liikapainoinen kohtaa valtavasti ennakkoluuloja niin terveydenhuollossa kuin omassa ympäristössäänkin, mikä saattaa estää hoitoon hakeutumisen.

Suomalaiset syömishäiriöasiantuntijat ovat koonneet tutkimustietoon perustuvat ahminnan hallintakeinot kirjaksi Irti ahminnasta - Kohti tasapainoista suhdetta ruokaan. LT, apulaisprofessori Anna Keski-Rahkosen, PsM, psykologi Katarina Meskasen ja YTK, toimittaja Minna Nalbantoglun toimittama kirja tarjoaa seitsenvaiheisen ohjelman, jonka sisältämien käytännönläheisten harjoitusten avulla lukija pääsee askel askeleelta irti ahminnasta. Lisäksi kirja pyrkii auttamaan ahmintahäiriöstä kärsivää ymmärtämään liian syömisen taustalla olevia tekijöitä ja antaa eväitä näiden tekijöiden muuttamiseen, jotta ahmintahäiriö pysyisi poissa pysyvästi. Kirja on ensimmäinen suomeksi ilmestyvä ahminnan itsehoito-opas.

– Ahminta saa eri ihmisillä erilaisia muotoja. Joillekin ahminta on kausittaista liikasyömistä esimerkiksi kaamosmasennukseen, toisille salainen rentoutuskeino ja irtiotto arjesta, kolmansille jatkuva syömisen kaaos. Yhteistä kaikille on, että syömiskierrettä on vaikea lopettaa omin neuvoin ja että se aiheuttaa itseinhoa ja häpeää. Ahminta voi aiheuttaa vuosien kuluessa psyykkisten kärsimysten ohella vaikeaa lihavuutta sekä sokeriaineenvaihdunnan häiriöitä tai muita lihavuuden liitännäissairauksia, kertoo Anna Keski-Rahkonen.

— Elämme yhteiskunnassa, jossa ruokaan kytkeytyy valtavasti ristiriitaisia intohimoja. Ruuan harrastaminen on trendikästä, seksikästä ja muodikasta. Ruokaan ja syömiseen kiinnitetään huomiota enemmän kuin ehkä koskaan ennen, mutta samalla esimerkiksi istumatyön takia ihmiset tarvitsevat sitä fysiologisesti vähemmän kuin aiemmin. Tällaisessa ympäristössä ei ole ihme, että ihminen kadottaa luontevan, mutkattoman suhteensa ruokaan, toteaa Minna Nalbantoglu.

Kirjan menetelmät ja harjoitukset perustuvat kognitiivis-behavioraaliseen terapiaan, jonka toimivuudesta ahmintahäiriön hoidossa on runsaasti tutkimusnäyttöä. Kirjassa hyödynnetään myös hyväksyvän, tietoisen läsnäolon (mindfulness) menetelmiä. Harjoitukset ohjaavat lukijaa muun muassa hallitsemaan ahmintaa aiheuttavia tunteita, syömään ja liikkumaan säännöllisesti sekä korjaamaan negatiiviset ajatusmallit myönteisiksi ja rakentaviksi. Harjoitusten ohella myös ahmimisongelmien kanssa kamppailevien ihmisten kertomukset ahminnasta ja sen hallintaan saamisesta motivoivat lukijaa ahminnan selättämisessä. Kirja sopii itsehoito-oppaaksi ahmintahäiriöstä kärsiville ja heidän läheisilleen sekä terveydenhuollon ammattilaisille.

Arvostelukappalepyynnöt osoitteeseen kirjat@duodecim.fi

apulaisprofessori Anna Keski-Rahkonen, 040 571 2095, anna.keski(at)gmail.com, skype: annakeskirahkonen
psykologi Katarina Meskanen, 050 527 3525, katarina.meskanen(at)helsinki.fi
toimittaja Minna Nalbantoglu, minna.nalbantoglu(at)hotmail.com
markkinointipäällikkö Mari Ketola, Kustannus Oy Duodecim, (09) 6188 5229, 050 581 9221, mari.ketola(at)duodecim.fi

Irti ahminnasta – Kohti tasapainoista suhdetta ruokaan
Anna Keski-Rahkonen, Katarina Meskanen, Minna Nalbantoglu (toim.)
Kustannus oy Duodecim, 1. painos 2013
ISBN 978-951-656-469-5

Suomalainen Lääkäriseura Duodecim on vuonna 1881 perustettu tieteellinen yhdistys, joka kehittää lääkärin ammattitaitoa ja käytännön työtä täydennyskoulutuksen, julkaisujen ja apurahojen avulla. Seuraan kuuluu yli 20 000 lääkäriä ja lääketieteen opiskelijaa sekä 100 jäsenyhdistystä.