Duodecim palkitsi sisätautien erikoislääkäri Erkki Elosen, psykiatri Hannu Lauerman ja Sairaalaklovnit ry:n

Suomalainen Lääkäriseura Duodecim myönsi seuran vuosipäivän symposiumissa 16.11.2012 Konrad ReijoWaaran palkinnon sisätautien erikoislääkäri Erkki Eloselle, tiedottajapalkinnon psykiatri Hannu Lauermalle ja kulttuuripalkinnon Sairaalaklovnit ry:lle. Konrad ReijoWaaran palkinnon suuruus on 20 000 euroa, tiedottajapalkinnon 10 000 ja kulttuuripalkinnon 10 000 euroa.

Konrad ReijoWaaran palkinto Erkki Eloselle

Konrad ReijoWaaran palkinto (20 000 eur) myönnettiin LT, dosentti, sisätautien erikoislääkäri Erkki Eloselle (s. 1943). Elonen on toiminut Helsingin yliopistollisen keskussairaalan tai sitä lähellä olevissa tehtävissä yli 40 vuoden ajan. Virallisen eläkeiän saavuttamisen jälkeen hän on osa-aikaisesti jatkanut aktiivista toimintaa HYKSissa. Tällä hetkellä hän toimii hematologian poliklinikassa osa-aikaisena erikoislääkärinä.

Elonen on Suomen johtava asiantuntija erityisesti pahanlaatuisten veritautien, kuten leukemioiden, hoidon kehittämisessä, ja häntä konsultoidaan laajalti koko maassa. Elonen on toiminut Suomen Leukemiaryhmän akuutteja leukemioita käsittelevän työryhmän tutkimusten koordinaattorina vuosikymmenten ajan. Hän on osallistunut aktiivisesti myös lymfoomia käsittelevien Suomen Lymfoomaryhmän ja Pohjoismaiden Lymfoomaryhmän toimintaan.

Elosen julkaisutoiminta on mittava. Hänellä on yli 130 kansainvälisissä julkaisusarjoissa julkaistua alkuperäistutkimusta, ja hän on ansioitunut suuresti myös alan kotimaisen kirjallisuuden piirissä. Hän toimi yli 25 vuoden ajan toimittajana Akuuttihoito-oppaassa, joka on sisätautisen päivystystoiminnan keskeinen käsikirja. Lisäksi hän on päätoimittanut Solunsalpaajahoito-oppaan ja osallistunut merkittävällä panoksella kirjoittajana useisiin alan oppikirjoihin.

Elonen on sekä potilaiden että kollegojen suuresti arvostama kliinikko. Hänen työtään on leimannut poikkeuksellisen laaja-alainen ammattitaito, ahkeruus, auttamisen halu, rehellisyys, yhteistyökykyisyys ja ystävällisyys. Elonen tunnetaan poikkeuksellisen osaavana ja lämminhenkisenä kliinikkona, joka on yli 20 vuoden ajan vastannut leukemiapotilaiden vuodeosastohoidosta Meilahden sairaalassa. Hänen suhteensa hyvin sairaisiin potilaisiin on syvästi myötäelävä sekä toivoa ja tukea antava.

Erkki Elonen valmistui lääketieteen lisensiaatiksi Helsingin yliopistosta vuonna 1970. Hän sai lääketieteen ja kirurgian tohtorin arvon vuonna 1975, ja hänet nimitettiin Helsingin yliopiston sisätautiopin dosentiksi vuonna 1983.  Elonen sai kliinisen farmakologian erikoislääkärin oikeudet vuonna 1977, sisätautien erikoislääkärin oikeudet 1978 ja kliinisen hematologian erikoislääkärin oikeudet 1982.

Konrad ReijoWaaran palkinto jaetaan vuosittain ensisijaisesti käytännön lääkärille, joka on sekä potilaiden että kollegoiden arvostama. Duodecimin sääntöjen mukaan palkitun työtä tulee leimata korkea ammattitaito, ahkeruus, auttamisen halu, rehellisyys ja ystävällisyys.

Tiedottajapalkinto Hannu Lauermalle

Suomalainen Lääkäriseura Duodecimin tiedottajapalkinto (10 000 eur) on myönnetty LT, tutkimusprofessori, psykiatrian ja oikeuspsykiatrian erikoislääkäri Hannu Lauermalle (s. 1961). Lauerma toimii Psykiatrisen vankisairaalan vastaavana ylilääkärinä ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen tutkimusprofessorina.

Lauerma valmistui lääketieteen lisensiaatiksi vuonna 1987 Turun yliopistossa, ja hän väitteli lääketieteen tohtoriksi vuonna 1994. Hän on suorittanut psykiatrian erikoislääkärin opinnot 1994. Lauermalle on myönnetty psykiatrian dosentuuri vuonna 1998 Turun yliopistoon.

Lauerma on ollut aktiivinen psykiatrian, ja erityisesti oikeuspsykiatrian, popularisoija. Hän on esiintynyt haastateltavana useita kertoja muun muassa radiossa, televisiossa ja aikakaus- ja sanomalehdissä. Hänen ulosantinsa on selkeä ja asiallinen sekä hän osaa avata vaikeitakin psykiatrisia ilmiöitä suurelle yleisölle. Lisäksi hän on popularisoinut psykiatriaa kirjoittamalla lukuisia kolumneja ja yleistajuisia artikkeleita suurelle yleisölle suunnattuihin lehtiin sekä oppi- ja tietokirjoihin.

Lauerma tekee tärkeää työtä käsitellessään ja selittäessään vaikeita rikollisuuteen ja psyykkisiin häiriöihin liittyviä asioita suurelle yleisölle asiallisella ja rauhoittavalla tavalla. Hänen edustamanaan lääkärikunta näyttäytyy positiivisessa valossa.

Vuodesta 1984 jaetun Duodecimin tiedottajapalkinnon tarkoituksena on kannustaa yleisölle suunnattua lääketieteen tiedotusta ja parantaa lääketieteen arvostusta yleisön keskuudessa. Joka toinen vuosi jaettava palkinto voidaan antaa henkilölle, ryhmälle tai yhteisölle, joka on ansiokkaasti tiedottanut lääketieteestä suurelle yleisölle. Palkinto jaetaan vuorotellen lääkäreille ja toimittajille.

Kulttuuripalkinto Sairaalaklovnit ry:lle

Suomalainen Lääkäriseura Duodecimin kulttuuripalkinto (10 000 eur) on myönnetty Sairaalaklovnit ry:lle, jonka kouluttamat Klovnitohtorit kiertävät lastenosastoilla viihdyttäen ja ilahduttaen pieniä potilaita ja heidän perheitään. Sairaalaklovnit ry:n artistit saavat lapset hetkeksi unohtamaan sairautensa ja antavat luvan hyvälle mielelle, vapauttavalle naurulle ja hulluttelulle keskellä sairaalan arkipäivää. Sairaalaklovnit ry:n artistit ovat Teatterikorkeakoulussa koulutettuja ammattilaisia, jotka saavat lisäkoulutusta haastavassa sairaalaympäristössä toimimiseen.

Sairaalaklovnit ry:n toiminta edistää sairaiden lasten ja sairaalan henkilökunnan hyvinvointia. Huumorilla on tutkitusti hyvinvointia lisäävä merkitys, mikä on lapsipotilaille erittäin tärkeää rankoissa hoitotilanteissa. Sairaalaklovnien artistit luovat toiminnallaan mielekästä miljöötä lapsille ja lievittävät heidän pelkojaan sairaalaolosuhteissa. Iloinen muisto klovnien käynnistä kantaa pitkälle ja auttaa lapsia sairaalakokemuksen käsittelyssä myös jälkikäteen. Duodecim haluaa palkinnolla tukea tätä uutta ja vielä suhteellisen rajallista toimintaa. Duodecim toivoo, että Sairaalaklovnit ry:n toiminta kasvaa ja leviää entuudestaan Suomessa.

Duodecimin kulttuuripalkinto perustettiin vuonna 2002, ja se jaettu vuodesta 2010 alkaen joka toinen vuosi henkilölle tai työryhmälle, joka on työllään merkittävästi edistänyt terveyden, sairauden ja kulttuurin keskinäisten yhteyksien ymmärtämistä. Aiemmat kulttuuripalkintojen saajat ovat näyttelijä, ohjaaja Kari Heiskanen, kirjailija, lääkäri Claes Andersson, taiteilija Rafael Wardi, valokuvaaja Miina Savolainen, Lux Humana -työryhmä, näyttelijä Jussi Lehtonen, musiikkiterapeutti Hanna Hakomäki sekä professori Seppo Seitsalo.

LT, dosentti, erikoislääkäri Erkki Elonen, 050 427 1369, erkki.elonen@hus.fi
LT, ylilääkäri, erikoislääkäri Hannu Lauerma, 050 4300 847, hannu.lauerma@om.fi
toiminnanjohtaja Aino Viertola, Sairaalaklovnit ry, 040 534 7079, aino@sairaalaklovnit.fi
Professori Markku Heikinheimo, Suomalainen Lääkäriseura Duodecimin hallituksen puheenjohtaja, 0500 969 338, markku.heikinheimo@duodecim.fi (Konrad ReijoWaara palkinto)
Ylilääkäri Jan Schugk, Suomalainen Lääkäriseura Duodecimin viestintävaliokunnan puheenjohtaja, 040 5941448, jan.schugk@ek.fi (Tiedottajapalkinto)
Pääsihteeri Matti Rautalahti, Suomalainen Lääkäriseura Duodecim, (09) 6188 5203, matti.rautalahti@duodecim.fi (Kulttuuripalkinto ja Konrad ReijoWaara palkinto)

Suomalainen Lääkäriseura Duodecim on vuonna 1881 perustettu tieteellinen yhdistys, joka kehittää lääkärin ammattitaitoa ja käytännön työtä täydennyskoulutuksen, julkaisujen ja apurahojen avulla. Seuraan kuuluu yli 20 000 lääkäriä ja lääketieteen opiskelijaa sekä 100 jäsenyhdistystä.